Kiedy kibic rajdów samochodowych myśli Francuz, prawdopodobnie ma w głowie – Sébastien Loeb lub Sébastien Ogier. Gdy spojrzy w kierunku Czech, zapewne przez myśl przejdzie mu Jan Kopecký.
Czech związany jest z rajdami samochodowymi od 2001 roku. Wcześniej startował w wyścigach samochodowych. Pierwszy sezon za kierownicą samochodu rajdowego, nie był zbytnio udany. Wypadek w Rajdzie Barum 2001, problemy techniczne w kolejnych rajdach nie nastawiały optymistycznie na kolejny rok.
W sezonie 2002 Jan Kopecký przesiadł się ze Skody Octavia do Toyoty Corolli WRC. Pierwsze miejsce w Horácká Rally Třebíč, następnie dwa trzecie miejsca, odpowiednio w AAA Auto Rally Příbram i Seat Rallye Český Krumlov pokazały, że Czech ma w sobie duży potencjał. Niestety pożar w Rajdzie Barum i wypadek w zamykającym sezon starcie w Rallye Šumava Mogul, zmniejszyły szanse Jana Kopeckiego na kolejne doświadczenia.
Kolejne dwa lata były pasmem sukcesów. Najpierw rok 2003, w którym Jan Kopecký zaprezentował szerszej publiczności swój rajdowy talent. Wygrał dwa rajdy w sezonie na sześć startów. Dalej w 2004 roku osiem startów i siedem miejsc na podium, w tym cztery zwycięstwa. Dzięki temu, Jan Kopecký, mógł cieszyć się z pierwszej mistrzowskiej korony – Rajdowego Mistrza Czech 2004.
Od 2005 roku zaczęła się przygoda z rajdami zagranicznymi. Hiszpania, Niemcy i kilka innych krajów. Tam Jan Kopecký zdobywał doświadczenia za kierownicą Skody Fabii Kit Car lub Mitsubishi Lancera Evo VII. Najlepszym miejscem w tym sezonie, była wygrana w Rajdzie Bochemia. Przez następne trzy lata "Super Jan", jak mówi się o Janie Kopeckim zdobywał doświadczenie w rajdach krajowych i zagranicznych.
Od 2008 roku regularnie zaczął startować w ówcześnie nowym cyklu International Rally Challenge. Początkowo Peugeotem 207 S2000, później Skodą Fabią S2000. Od tego momentu możemy mówić o długotrwałej współpracy z czeskim producentem samochodów rajdowych.
Do największych sukcesów Jana Kopeckiego należą: Rajdowy Mistrz Europy Centralnej 2012; Mistrz Europy 2013, Mistrz Pacyfiku 2014, Mistrz Azji i Pacyfiku 2014. Nie możemy również zapomnieć o pięciu rajdowych mistrzostwach Czech, w 2004, 2012, 2015, 2016, 2017. Na swoim koncie ma ponad dwieście startów na całym świecie. Do wyjątkowych osiągnięć należy ośmiokrotne zwycięstwo w Rajdzie Barum.
Jan Kopecký jest bardzo solidnym kierowcom. Mała wypadkowość w połączeniu z dużą skutecznością i doświadczeniem sprawiają, że Kopeckiego możemy uznać za jednego z najbardziej regularnych kierowców w Europie. Mimo rozbudowanego portfolio startów i osiągnięć, Czech nie miał możliwości wystartowania w pełnym cyklu Mistrzostw Świata, jadąc samochodem klasy WRC. Współpraca Kopeckiego ze Skodą, mogła ograniczyć mu możliwości rozwoju kariery, a może dzięki Skodzie osiągnął tak wiele? Oceńcie sami.