Tworzyć go będzie cześć teoretyczna i praktyczna. Projekt rozporządzenia dotyczący kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym jest właśnie opiniowany przez specjalistów. Wbrew temu co się mówi, nie jest to jednak żaden nowy projekt mający na celu pokryć koszty programów socjalnych rządu PiS, a kontynuacja pomysłu PO.
Na naszą skrzynkę e-mailową dostajemy ostatnio wiele wiadomości na temat nieścisłości krążących w mediach dotyczących kursu dokształcającego dla nowych kierowców, który rzekomo został stworzony dla realizacji programów socjalnych typu Rodzina 500 Plus czy Dostępność Plus. Postanowiliśmy przybliżyć Wam ten temat, bowiem albo mamy do czynienia z brakiem wiedzy ze strony dziennikarzy którzy zajmują się tą sprawą, albo z celową grą polityczną, w której oni uczestniczą. Dlaczego? Bowiem pomysł kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym był już uregulowany rozporządzeniem Ministra Transportu z 2013 roku (jeszcze za rządów Platformy Obywatelskiej), ale z powodów pewnym zmian w ustawach upoważniających wejście w życie tego rozporządzenia (stojących wyżej ponad nim), ono samo też nie mogło wejść w życie o czasie. Ale po kolei.
Kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym
W obecnym porządku prawnym znajduje się rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (Dz. U. poz. 809), które weszło w życie z dniem 4 stycznia 2016 r. To właśnie to rozporządzenie zakłada dodatkowe, płatne kursy dokształcające dla nowych kierowców.
Sęk w tym, że data wejścia w życie powyższego rozporządzenia w chwili jego wydania była dostosowana do terminu wejścia w życie przepisu upoważniającego, tj. art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2017 r. poz. 978, z późn. zm.), który zgodnie z art. 139 ust. 3 tej ustawy miał wejść w życie z dniem 4 stycznia 2016 r. I tutaj pojawił się problem.
Kurs dokształcający na prawo jazdy zamiast 4 stycznia 2016 roku, wejdzie dopiero 4 czerwca 2018 roku
W międzyczasie nastąpiły bowiem zmiany w brzmieniu art. 139 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, który to artykuł określa termin wejścia w życie ustawy oraz wyjątki, prze co zmianie uległa również data wejścia w życie art. 95 ust. 1 tej ustawy. Aktualnie przepis upoważniający do wydania projektowanego rozporządzenia tj. art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami ma wejść w życie z dniem 4 czerwca 2018 r. Czyli rozporządzenie o kursie doszkalającym zostało już stworzone jeszcze za nim powstały programy socjalne Rodzina 500+, Dostępność+ i tak dalej. Zamiast wejść w życie 4 stycznia 2016 roku, wejdzie w życie 4 czerwca 2018 roku. Co nie zmienia faktu, że nowi kierowcy będą musieli zapłacić dodatkowo kilkaset złotych za kurs doskonalenia techniki jazdy (teoria plus praktyka) i sprawdzić się w wielu niespotykanych dotąd manewrach za kierownicą, w tym w jeździe na zakrętach z wyłączonym ESP czy w hamowaniu awaryjnym z wyłączonym ABS-em. Szczerze? Jako redakcja chętnie spróbowaliśmy swoich sił w tym kursie.