W przyszłym roku nowa akcyza od aut może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych! (PS.1 kolorem zielonym przedstawiamy uaktualnione stawki ! PS.2 na końcu artykułu nowy zapis pozwalający obniżyć wysokość akcyzy!)
Z początku temat zmian w akcyzie od samochodów sprowadzanych z zagranicy budził moje szczere zainteresowanie i entuzjazm. Przyznam, że niezwykle optymistycznie przyjąłem pierwsze zapowiedzi Komisji Infrastruktury dotyczące obniżenia wysokości stawki podatku akcyzowego od aut z silnikami powyżej 2000 cm3 z 18,6 % do 4,6 %. Później mój entuzjazm delikatnie osłabł, gdy wysokość tej stawki podwyższono do 8%. Nadal jednak wszystko było na dobrej drodze, aby marzenia o zakupie tańszego auta z dużym motorem z zagranicy się ziściły.
Niestety. Taki stan rzeczy potrwał tylko do końca października, kiedy to plotki o zupełnie nowej, wyższej akcyzie od starszych aut z dużymi silnikami zaczęły się urealniać. Do mediów wyciekły bowiem informacje sugerujące, że zamiast stawek procentowych, nowa akcyza przybierze postać kwotową, której wysokość będzie uzależniona od rocznika auta i wielkości silnika. Im auto starsze, a jego silnik większy, tym wysokość akcyzy będzie większa. W przypadku auta z 2004 roku lub starszego, z ponad 4-litrowym motorem wartość akcyzy wyniosłaby 18 644 zł niezależnie od ceny pojazdu! Wszystkie stawki prezentujemy tutaj!
Nowa akcyza i pomysły jak z koszmaru!
15 listopada pojawiły się jednak zupełnie nowe wiadomości w sprawie akcyzy. Okazało się, że Ministerstwo Finansów opracowało specjalny wzór na akcyzę od auta, który uwzględnia dwa elementy – rok produkcji auta lub normę emisji spalin, którą ono spełnia oraz tzw. wskaźnik deprecjacji. To za jego pomocą ma być obliczana wysokość akcyzy. Stawki zaproponowe przez MF zostały jednak w międzyczasie znowu zmienione i wg informacji do jakich dotarliśmy z pomocą naszych czytelników (28 listopada 2016 r.) będą one się dość wyraźnie różnić. Poniższa tabela przedstawia wysokość nowych i starych stawek (z 15 listopada). Te stare przedstawiłem w nawiasach, aby każdy z Was mógł porównać zmiany.
Wzór na akcyzę od auta w 2017 roku
P = S x (1 – D)
gdzie:
P – szukana kwota akcyzy wyrażona w polskich złotówkach;
S – stawka akcyzy uzależniona od rocznika auta lub normy emisji spalin, które ono spełnia;
D- współczynnik deprecjacji
Współczynnik deprecjacji
Współczynnik deprecjacji, czyli spadku wartości samochodu, uwzględnia jego wiek wyrażony w miesiącach liczony od czasu pierwszej rejestracji. Dla przykładu współczynnik deprecjacji auta zarejestrowanego w styczniu 2016 roku wynosi 0,18 (wcześniej 0,20). Tabela ze współczynnikami deprecjacji znajduje się poniżej:
Załóżmy, że sprowadziliśmy z zagranicy auto z 2010 roku, zarejestrowane w listopadzie 2010 roku (72 miesiące), wyposażone w silnik o pojemności 1998 cm3, który spełnia normę emisji spalin Euro 5. Podstawiając nasze dane do wzoru
P = S x (1 – D)
otrzymujemy:
P = 3000 zł x (1 – 0,62) = 1140 zł
nowe stawki (28 listopada)
P = 3120 zł x (1 – 0,60) = 1248 zł
Jak zatem widać, wysokość akcyzy w takim przypadku nie jest duża. Ale tyczy się to tylko młodych aut z mniejszymi silnikami. Po zmianach stawek z 28 listopada widać wyraźnie, że akcyza będzie w tym konkretnym przypadku nieco większa.
Starsze samochody będą objęte znacznie wyższą akcyzą!
Inaczej ma się teraz sprawa w przypadku starszych samochodów z dużymi motorami. Załóżmy, że chcemy nabyć stare, 15-letnie auto (180 miesięcy od pierwszej rejestracji), które napędzane jest silnikiem o pojemności 4,2 litra. Koszt akcyzy za taki pojazd według stawek liczonych na dzień 15 listopada wyniósłby aż 56 000 zł, co pokazuje ten wzór:
P = 560 000 zł x (1 – 0,90) = 56 000 zł
Według nowych stawek akcyzowych i nowych współczynnników deprecjacji z 28 listopada nowa akcyza za to samo auto wyniosłaby 9 800 zł:
P = 98 000 zł x (1 – 0,90) = 9800 zł
W rezultacie zakup youngtimera albo kolekcjonerskiego auta znowu może mieć sens! Wcześniejsze stawki praktycznie eliminowały z rynku starsze konstrukcyjnie auta z dużymi motorami. Zakup dajmy na to takiego BMW 540i był zupełnie bezsensowny (zwłaszcza z zagranicy), bo rozsądniej byłoby kupić nowsze o kilka, może kilkanaście lat auto niż inwestować ogromne sumy pieniędzy w podatek za stare auto. A gdzie do tego koszty serwisu takiego pojazdu?
Akcyza od aut będzie wysoka! Przykłady i wyliczenia
Nie oznacza to jednak, że nowe stawki akcyzowe są korzystniejsze dla kupujących. Akcyza nadal jest wysoka, zarówno w stosunku do starszych aut, jak i do nowszych. Teraz największe zmiany dotyczą samochodów z silnikami o pojemności od 2000 do 3999 cm3! Liczymy:
Auto I: Rocznik 2016, 7 miesięczne, silnik 2,2 litra:
Było : P = 3800 zł x (1 – 0,20) = 3040 zł
Będzie: P = 9 000 zł x (1 – 0,18) = 7380 zł
Auto II: Rocznik 2006, 120 miesięcy, silnik 3,2 l:
Było : P = 20 000 zł x (1 – 0,79) = 4200 zł
Będzie: P = 46 000 zł x (1 – 0,78) = 10 120 zł
W przypadku aut z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznych), koszt akcyzy w przypadku propozycji z 15 listopada miał być pomniejszony o 20 % w stosunku do uzyskanych ze wzoru wyliczeń. Propozcyja zmian w akcyzie z 28 listopada nie zawiera informacji, jak naliczana byłaby akcyza od tego typu pojazdów.
Legalny sposób na obniżenie wysokości nowej akcyzy od samochodów!
Dnia 29 listopada 2016 roku, na spotkaniu przedstawicieli Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Ustawodawczej powyższy projekt MF w sprawie podatku akcyzowego od aut został poparty! Teraz trafi on do Senatu. W projekcie tym pojawił się jednak nowy zapis, pozwalający na obniżenie wysokości akcyzy w przypadku aut prezentujących ponadnormatywną utratę wartości.
Aktualizacja 15 grudnia 2016 roku
Zaproponowany powyżej projekt zmian i system liczenia podatku akcyzowego został zaakceptowany przez Senat. Co to oznacza? Że zmiany w akcyzie mogą wejść w życie lada moment.
Aktualizacja 28 lutego 2017 roku
Coraz więcej osób uważa, że nowa akcyza od samochód wejdzie w życie już w marcu 2017 roku. Skąd mają takie przypuszczenia? Czy ma to związek z pierwszym czytaniem projektu zmian w ustawie o akcyzie zaplanowanym na koniec lutego 2017 roku?