
Wszystko w zgodzie z przepisami znowelizowanej przez Polski Ład ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.Wszystko w zgodzie z przepisami znowelizowanej przez Polski Ład ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Rok 2026 przyniesie obniżone limity amortyzacji samochodów służbowych w kosztach podatkowych, co oznacza limity mniej korzystne dla przedsiębiorców i firm. Większość tradycyjnych aut będzie objęta niższym limitem, co ograniczy możliwości rozliczania kosztów amortyzacji lub rat leasingowych czy najmu. W przypadku typowych spalinowych pojazdów i klasycznych hybryd, limit wyniesie 100 000 zł. Pojazdy niskoemisyjne (emisja CO2 poniżej 50 g/km) obejmie limit 150 000 zł. Za to w przypadku aut elektrycznych i wodorowych limit pozostanie bez zmian będzie wynosić 225 000 zł.
Resort finansów potwierdza
Jak informuje serwis prawo.pl, Ministerstwo Finansów potwierdza nowe limity amortyzacji i ich zależność od emisji CO2 pojazdów. Jednocześnie wskazuje brak bieżących planów zmian w tych przepisach, co oznacza, że wejdą one w życie zgodnie z harmonogramem 1 stycznia 2026 r. i bez korekt.
Według MF, celem tych regulacji jest zachęcenie firm do wymiany floty na pojazdy nisko- i zeroemisyjne. W ten sposób państwo ma wspierać transformację transportu, zgodnie z polityką proekologiczną. Zmianami nie muszą przejmować się więc firmy chcące długofalowo obniżyć koszty, rozważające inwestycję w pojazdy elektryczne, wodorowe lub odznaczające się niską emisją CO2 hybrydy typu plug-in, którym przysługuje wyższy limit amortyzacji.
Niższe limity oznaczają wyższe koszty podatkowe
Ograniczenie możliwości amortyzacji do niższych limitów spowoduje zwiększenie dochodu do opodatkowania, co przełoży się na wyższe podatki (PIT/CIT) i składki zdrowotne w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych. Dlatego przedsiębiorcy planujący skorzystać z obecnych przepisów, muszą celowo przyspieszyć z zakupami.
Samochody wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. będą objęte starymi, korzystniejszymi limitami amortyzacji (150 000 zł dla większości aut, 225 000 zł dla elektryków i wodorowych). Osoby i firmy rozważające zmiany we flotach, powinny już teraz zaplanować zakupy lub umowy leasingowe, aby wykorzystać obecne, wyższe limity.
Podobne wiadomości