Zakup auta. Najpopularniejsze modele samochodów w 2017 roku

6 lat, 10 miesięcy temu - 11 lutego 2018, Motofakty
Zakup auta. Najpopularniejsze modele samochodów w 2017 roku
Łącznie od stycznia do grudnia 2017 rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce zamknęły się wynikiem 483 195 egzemplarzy. Sięgnęliśmy do dokładnych analiz opublikowanych przez SAMAR, aby dowiedzieć się jakie samochody preferują Polacy.

Charakterystyczne dla polskiego rynku sprzedaży nowych aut jest bowiem to, że klienci indywidualni kupowali ok. 30 proc. wszystkich aut, a firmy (w tym jednoosobowe) ok. 70 proc. Ponieważ obie grupy różnią się preferowanymi modelami, a klienci indywidualni najczęściej wybierali tańsze, popularne modele, w nawiasach podajemy także jakie miejsce poszczególne pojazdy miały wśród klientów indywidualnych.

1. Skoda Fabia: 18 979 egzemplarzy

Model który obecnie jest w sprzedaży to trzecia generacja miejskiej Skody (na rynku od jesieni 2014). Cieszy się on nie tylko jako model flotowy, ale także jako pojazd nabywany przez klientów indywidualnych. W rankingu sprzedaży indywidualnej zdobył drugie miejsce (2. Skoda Fabia: 6011 egzemplarzy)

2. Skoda Octavia: 18 775 egzemplarzy

Druga w globalnej sprzedaży jest kolejna Skoda. Aktualnie oferowana Octavia to także trzecia generacja, której produkcję rozpoczęto w grudniu 2012. Jesienią 2016 model przeszedł lifting stylistyczny (m.in. zmiana przedniej partii nadwozia), oraz otrzymał szereg innowacji technologicznych, nieoferowanych we wcześniejszej wersji. W rankingu sprzedaży indywidualnej, model zdobył szóste miejsce (6. Skoda Octavia: 3547 egzemplarze)

3. Opel Astra: 15 859 egzemplarzy

Ten wspaniały stylistycznie i technologicznie pojazd kompaktowy (oferuje m.in. światła LED, czy fotele AGR) na drogi wyjechał jesienią 2015 i po doskonałym przyjęciu na rynkach uzyskał tytuł Car of The Year 2016. Charakterystyczne też, że pojazd osiągnął trzecie miejsce w kategorii najchętniej kupowanego modelu przez klientów indywidualnych (3. Opel Astra: 5922 egzemplarze). Przez długi czas był nawet liderem w tej klasyfikacji i dopiero ostatnie miesiące spowodowały detronizację.

4. Volkswagen Golf: 13 224 egzemplarze

Zaraz za podium znalazł się najbardziej popularny kompakt VW Golf, od nazwy którego wziął się nawet przydomek segmentu kompaktów: Rewir Golfa. Pojazd w obecnej (siódmej) generacji jest na rynku od roku 2012, a jego sukcesem jest m.in. zdobycie tytułu Car of the Year 2013. Model oferowany w roku 2017 to wersja, która jesienią 2016 przeszła lifting obejmujący m.in. nową stylizację wnętrza i układów Infotainment. Wśród klientów indywidualnych Golf zajął dopiero miejsce jedenaste (11. Volkswagen Golf: 3106 egzemplarzy).

5. Toyota Yaris: 12 528 egzemplarzy

aris trzeciej generacji wyjechała na drogi w roku 2011, ale w lipcu 2014 przeszła jeden lifting, a na początku 2017 roku zaprezentowano model po drugim liftingu. Tym razem zmiany objęły głównie kwestie stylistyczne – po raz pierwszy w swojej historii model otrzymał dwuczęściowe tylne światła. Charakterystyczne dla tego modelu jest to, iż jest oferowany także jako hybryda. Warto podkreślić, iż Yaris jest też zwycięzcą w klasyfikacji wersji kupowanych przez osoby indywidualne (1. Toyota Yaris: 6088 egzemplarzy)

6. Ford Focus: 10 915 egzemplarzy

Kolejne miejsce zajął ostatni z trójki „wielkich kompaktów": Ford Focus. Aktualnie oferowany model jest jednym z najstarszych aut dostępnych na rynku. Jego prezentacja nastąpiła w roku 2010. Lifting, którego zadaniem jest odświeżyć wizerunek i wprowadzić nowości techniczne, które są w nowszych modelach konkurentów, a których nie było jeszcze w chwili wprowadzania do produkcji nastąpił w 2014. Wśród klientów indywidualnych pojazd zajął dopiero trzydzieste miejsce (30. Ford Focus: 1503 egzemplarze)

7. Toyota Auris: 10 539 egzemplarzy

Toyota Auris, to model który swój sukces zawdzięcza trzem aspektom: legendarnej niezawodności, kompaktowej bryle i napędowi hybrydowemu. Te trzy czynniki sprawiły, że model który znamy w obecnej generacji (druga generacja dostępna od roku 2012, która w roku 2015 przeszła lifting) zdobył nie tylko siódme miejsce w „generalce", ale także dziewiąte wśród klientów indywidualnych (9. Toyota Auris: 3270 egzemplarzy)

8. Renault Clio: 9855 egzemplarzy

To jedno z największych (ale jakże pozytywnych) zaskoczeń. Samochody segmentu B nie są modelami rodzinnymi. Stąd też ich zakup jest zapewne spowodowany względami samochodów służbowych lub drugich modeli w garażu. O ile Fabia i Yaris swą renomę czerpią z niezawodności, to Clio (mimo podobnej jakości, ale nie popartej mitomianią) walczy tylko urodą i jakością wykończenia. Wynik chyba jest doskonały, skoro bez nadmiernej reklamy uzyskał on ósme miejsce w „generalce" i czternaste miejsce wśród nabywców indywidualnych (14. Renault Clio: 2484 egzemplarze)

9. Dacia Duster: 9537 egzemplarzy

Jednakże każdy kto jeździł „daćką Duster" musi przyznać, że jest to bardzo porządny model. Wprawdzie komfortem ustępuje powstałym w ramach aliansu Renault-Nissan modelom Qashqai, X-Trail, Kadjar, czy Koleos, ale wygrywa z nimi ceną i... beztroską eksploatacji. O ile bowiem tamte modele to wymuskany chłopczyk z ekskluzywnej szkoły, to Duster jest „swoim chłopakiem" do tańca i do różańca. Przekonuje o tym nie tylko ósme miejsce w „generalce", ale przede wszystkim piąte wśród klientów indywidualnych (5. Dacia Duster: 4181 egzemplarzy)

10. Skoda Rapid: 9449 egzemplarzy

Pierwszą dziesiątkę zamyka kolejna Skoda. Przyznam, że jest o dla mnie nieco niezrozumiałe. Pojazd ani nie posiada urody Octavii, ani rozwiązań technologicznych Fabii (Rapid powstał na zwiększonej płycie Fabii II generacji, a nie na MQB jak obecna Fabia), ani nawet atrakcyjnej ceny. Jednakże widać, że mit rodziny VW jest u nas wielki. Dotyczy to zarówno klientów biznesowych, jak i indywidualnych wśród których był to analogicznie model numer dziesięć.

11. Volkswagen Passat: 9342 egzemplarze

Drugą dziesiątkę otwiera model należący do segmentu D, czyli klasy średniej wyższej. Jest nim Volkswagen Passat. To już ósma generacja tego modelu, cieszącego się w Polsce ogromnym zainteresowaniem. Model który wyjechał na drogi w roku 2014 otrzymał zupełnie nowy design, będący poważniejszy i bardziej elegancki. Z tego też powodu samochód stał się doskonałym modelem służbowym dla kadry menadżerskiej. Nie znalazł się on w pierwszej trzydziestce samochodów kupowanych przez osoby indywidualne, ale wynika to z faktu, że firmy jednoosobowe także zostały zakwalifikowane jako zakupy flotowe.

12. Fiat Tipo: 8433 egzemplarze

To jeden z najwspanialszych powrotów na polski rynek. Fiat, który przez wiele lat był numerem jeden na naszym rynku, nie modernizując swej gamy modelowej powoli był wypierany przez innych producentów. Wprowadzenie w roku 2015 sedana Tipo z bogatym wyposażeniem i atrakcyjną ceną sprawiło jednak, że… dealerom nie dostarczono z fabryki wymaganej przez klientów ilości samochodów. Uzupełnienie gamy o wersje hatchback i kombi sprawiło zaś, że nowe Fiaty ponownie są widoczne na naszych ulicach. Co ważne pojazd ten jest kupowany głównie przez osoby indywidualne, a w klasyfikacji tej zajmuje czwartą pozycję (4. Fiat Tipo: 4333 egzemplarze)

13. Nissan Qashqai: 8036 egzemplarzy

Miejsce trzynaste w roku 2017 w Polsce zajął crossover, od którego wszystko się zaczęło - Nissan Qashqai. To już druga generacja tego modelu (premiera w 2013), który na wiosnę 2017 przeszedł lifting, co zapewne zwiększyło jeszcze jego popularność. Warto też zauważyć, że model w klasyfikacji klientów indywidualnych zajął dwudzieste miejsce (20. Nissan Qashqai: 2207 egzemplarze)

14. Hyundai Tucson: 7636 egzemplarzy

Hyundai Kolejne miejsce to kolejny model z rodziny crossover/SUV - Hyundai Tucson. Pojazd który w roku 2015 zastąpił wersję Hyundai ix35 szybko zdobył dużą popularność. Warto przy tym zauważyć, że jest to najchętniej kupowany Hyundai w Polsce. Wśród osób indywidualnych zajął on pozycję ósmą (8. Hyundai Tucson: 3470 egzemplarzy)

15. Skoda Superb: 7252 egzemplarze

Piętnaste miejsce zajmuje flagowa limuzyna Skody. Pojazd który jest oferowany od roku 2015, został zbudowany na bazie niemieckiej płyty podłogowej koncernu Volkswagen AG oznaczonej symbolem MQB, która wykorzystana została do zbudowania m.in. Volkswagena Passata B8. Identyczne walory technologiczne jak Passata i dobre wyposażenie, a jednocześnie mniej kłujący w oczy prestiż sprawiły sukces jako samochód dla menadżera. W klasyfikacji zakupów przez klienta indywidualnego model nie zmieścił się wśród trzydziestu najchętniej kupowanych.

16. Opel Corsa: 6593 egzemplarze

Mały Opel jest czwartym (po Fabii, Yarisie i Clio) przedstawicielem segmentu B, który znalazł się w rankingu sprzedaży. Obecny model (to już piąta generacja typoszeregu Corsa) zaprezentowano jesienią w Paryżu 2014. Opcjonalnie auto wyposażyć można m.in. w zaawansowanego asystenta parkowania, system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu (Side Blind Spot Alert), system multimedialny IntelliLink z 7-calowym ekranem dotykowym, przednią kamerę Opel Eye II generacji z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, systemem ostrzegania przed niezamierzonym zjazdem z pasa ruchu (LDW), automatycznymi światłami drogowymi (HBA), układem monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu i systemem ostrzegającym o zagrożeniu kolizją czołową (FCA). Wśród klientów indywidualnych model zajął siódme miejsce (7. Opel Corsa: 3539)

17. Toyota C-HR: 6080 egzemplarzy

Pojazd wywołał poruszenie podczas premiery na wiosnę 2016. Zaskoczył odważną stylistyką, która w zaskakująco niskim stopniu odbiegała od wersji concept car jakie Toyota prezentowała wcześniej. Najbardziej charakterystyczne elementy wyglądu kompaktowego crossovera Toyoty to wielkie, szerokie przednie reflektory dominujące wygląd pasa przedniego, wyraźnie zaznaczone tylne nadkola, wystające poza obrys nadwozia klosze tylnych świateł, a także ukryta klamka tylnych drzwi oraz spoiler. Wygląd auta łączy elementy wyglądu hatchbacka, coupe oraz SUV-a. Pojazd znalazł się także na dziewiętnastym miejscu wśród wersji kupowanych przez klientów indywidualnych (19. Toyota C-HR: 2253 egzemplarze)

18. Kia Sportage: 6011 egzemplarzy

Pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży modeli Kia, to podobnie jak przypadku siostrzanego Hyundaia, model z rodziny crossove/suv. Wprawdzie w tym wypadku zastanawiające było, czy oryginalna sylwetka modelu który zaprezentowano jesienią 2015, zostanie pozytywnie oceniona przez klientów, ale tak jak w przypadku Toyoty C-HR i Nissana Juke przeważyła oryginalność. Warto też zauważyć, że wśród klientów indywidualnych na model ten zdecydowało się prawie 2,5 tys osób, co dało mu miejsce trzynaste (13. Kia Sportage: 2497 egzemplarzy)

19. Toyota Corolla: 6004 egzemplarze

Corolla Kolejny model Toyoty, który zajął w Polsce 19. miejsce, jest jedną z największych zagadek na rynku. Wersje sedan produkowane na bazie modeli kompakt cieszą się dużym zainteresowaniem w Turcji i krajach rozwijających się, ale w krajach o wyższym stopniu motoryzacji nie są oferowane. Tymczasem Corolla (oraz VW Jetta powstały na bazie Golfa) są dobrze postrzegane także w Europie Zachodniej. Być może to legendarna niezawodność, a może efektowana stylistyka, sugerująca przynależność do segmentu pozycjonowanego wyżej, niemniej model przeskoczył wersje kompaktowe jak Renault Megane, czy Seat Leon, a także wersje klasy wyższej jak Ford Mondeo, czy Toyota Avensis. Wśród klientów indywidualnych model zajął 23 miejsce (23. Toyota Corolla: 1822 egzemplarze)

20. Renault Megane: 5707 egzemplarzy

Drugą dwudziestkę zamyka Renault Megane. Model który zaprezentowano w drugiej połowie 2016 roku Megane to czwarta generacja tego typoszeregu. Jest też pierwszym wcieleniem kompaktowego modelu francuskiej marki, który nie jest oferowany w jako trzydrzwiowy hatchback. Zmieniono także preferencje modelowe i ponownie na rynek trafił Megane sedan. Najważniejsze zaś, że model zaprojektowany według nowego języka stylistycznego marki Renault (wcześniej został już zastosowany w modelu Talisman) naprawdę jest efektowny i zrywa ze spokojnym tonem wcześniejszych wersji. Docenili go również klienci indywidualni i w rankingu sprzedaży dla tych nabywców, model uzyskał w roku 2017 miejsce dwudzieste piąte (25. Renault Megane: 1706 egzemplarzy)

21. Volkswagen Tiguan: 5625 egzemplarzy

Volkswagen w roku 2017 oferował już model Tiguan drugiej generacji. Pojazd który powstał na płycie MQB, a jego prezentacja odbyła się jesienią 2015. W stosunku do pierwszej generacji pojazdu urósł wzdłuż i wszerz, a także zwiększony został rozstaw osi. Zmniejszono również jego wysokość oraz masę własną. Wśród klientów indywidualnych znalazł się na miejscu dwudziestym czwartym (24. Volkswagen Tiguan: 1756 egzemplarzy)

22. Kia cee'd: 5380 egzemplarzy

Kia cee’d drugiej generacji to model który zaprezentowano w roku 2012, a w roku 2015 przeszedł lifting mający na celu wyposażenie go w aktualne nowinki techniczne. Fakt, iż zajmuje on miejsce za modelem Sportage świadczy, że klienci powoli czekają na zmianę modelową. Ta zaś nastąpi już niedługo. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się w pierwszej trzydziestce.

23. Dacia Sandero: 5010 egzemplarzy

Aktualnie oferowany Sandero to druga generacja tego modelu, która premierą miała w roku 2012. Renault – będące właścicielem marki. dopracowało design modelu, a także zmieniło zawieszenie i liczne podzespoły. Auto posiada system Media Nav składający się z 7-calowego ekranu dotykowego z funkcjami multimedialnymi i nawigacją oraz ogranicznik prędkości, tempomat, tylne czujniki parkowania, a przednie i boczne poduszki powietrzne oraz ABS i ESP w standardzie. Niestety materiały tapicerskie i wykończeniowe są typowe dla aut budżetowych. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się na miejscu szesnastym (16. Dacia Sandero: 2362 egzemplarze)

24. Volvo XC60: 4966 egzemplarzy

W przypadku tego Volvo (premiera aktualnej wersji nastąpiła wiosną 2017) część sprzedaży jest zapewne wyprzedażą modeli poprzedniej generacji, Jak naprawdę nowy XC60 – którego charakterystycznym elementem jest przód podobny, do zastosowanego po raz pierwszy w drugiej generacji modelu XC90 – został przyjęty na rynku zobaczymy w roku 2018. W roku minionym był to jednak pierwszy samochód klasy premium w globalnej sprzedaży. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się w pierwszej trzydziestce.

25. Seat Leon: 4891 egzemplarzy

Seat powoli odzyskuje miejsce jakie miał mieć w grupie VW, czyli samochodów o sportowym designie. Najważniejszym produktem w tej gamie jest Leon i to on święci w Polsce największe sukcesy w hiszpańskiej rodzinie. Pojazd Seat Leon III został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2012. Pojazd zbudowany jest na tej samej platformie MQB na której powstały m.in. Audi A3, Golf VII, czy Octavia. Inna jest jednak forma karoserii, która w przypadku Leona zaakcentowana została ostrymi krawędziami z wyraźnymi przetłoczeniami. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się w pierwszej trzydziestce.

26. Toyota RAV4: 4766 egzemplarzy

Ten model na trwale wpisał się w historię modeli typu SUV, ale wraz z obecną generacją (jest to już czwarta) zerwał z ideą małego, zwrotnego samochodu. Auto jest większe od swojego poprzednika. Jest to pierwsza generacja pojazdu z otwieraną tylną klapą bagażnika jak w standardowych pojazdach tj. ku górze. W kwietniu 2015 zaprezentowano model po face liftingu, który zachował wprawdzie dotychczasowe wymiary i styl, ale największą innowacją była wersja hybrydowa. Chyba właśnie to ten system napędu uratował Toyotę RA4 przez spadkiem na niższe pozycje w rankingu. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się w pierwszej trzydziestce.

27. Toyota Avensis: 4630 egzemplarzy

Kiedyś marzenie wielbiciela motoryzacji. Dzisiaj pozostała tylko nostalgia. Toyota Avensis III została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych jesienią w roku 2008. Od tego czasu przeszła wprawdzie dwa liftingi (w roku 2011 i w roku 2015), ale nadal jest to konstrukcja sprzed 10 lat. Nie dziwi więc, że konkurencyjny VW Passat pobił ją dwukrotnie. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się w pierwszej trzydziestce.

28. Ford Mondeo: 4592 egzemplarze

To następny „wielki gracz” naszego rynku, schodzący w cień. Były czasy, gdy Ford Mondeo był poszukiwanym modelem wśród aut dla menagerów. Teraz jednak ogromna ofensywa Skody Superb i VW Passat, oraz zakupy dla menagerów także wersji SUV zrobiły swoje. Model mający premierę w roku 2012, w kwietniu 2015 został zaprezentowany w topowej odmianie Vignale Mondeo, oferowanej wyłącznie z najmocniejszymi jednostkami napędowymi (w tym w wersji hybrydowej) i wykańczany ręcznie w specjalnym Vignale Centre w hiszpańskiej Valencii. Niestety strata wartości tego modelu nie jest zachętą do zakupu. A jak wspominano konkurencja na rynku flotowym jest obecnie bardzo duża. Wśród klientów indywidualnych nie znalazł się w pierwszej trzydziestce.

29. Volkswagen Golf Sportsvan: 4572 egzemplarze

Gdy wchodził na rynek poprzednik tej wersji (Golf Plus) nie wierzyłem w sukces przedsięwzięcia. Jednakże model Sportsvan jest inny. To faktycznie wersja dla ludzi szukających czegoś pośredniego między klasycznym Golfem, a Touranem. O tym, że jest to trafiona decyzja doskonale świadczy fakt, że Golfów sprzedano 13 tys, a będących pewną modyfikacją koncepcji modelu - Sportsvanów aż 4,5 tys, podczas gdy Touranów tylko 2,2 tys. Wśród klientów indywidualnych znalazł się na miejscu dwudziestym szóstym (26. Volkswagen Golf Sportsvan: 1667 egzemplarzy)


30. Opel Mokka: 4531 egzemplarzy

Opel Mokka to „mistrz”. Od lat utrzymuje prowadzenie w rankingu najlepiej sprzedający się modeli klasy. Wraz z modernizacją w roku 2016, kiedy pojazd otrzymał w nazwie X sugerujący w Oplu rodzinę wersji crossover/suv, Mokka stała się bardziej charakterystyczna (ostrzejsze linie nadwozie), oraz otrzymała systemy Infotainment rodem z Astry V, utytułowanej jako Car of the Year. Warto też zauważyć, że ponad połowa nabywców byli to „zwykli ludzie”, którzy nie prowadzą firm. W rankingu indywidualnych nabywców miejsce dwunaste (12. Opel Mokka: 2824 egzemplarze)

Poniżej publikujemy też listę kolejnych modeli, które cieszyły się popularnością na rynku w roku 2017.

31. Hyundai i20: 4163 - (indywidualni 15. Hyundai i20: 2412)
32. Renault Captur: 4048 - (indywidualni 22. Renault Captur: 2026)
33. Kia Rio: 3951 - (indywidualni 17. Kia Rio: 2347)
34. Volkswagen Polo: 3923 - (indywidualni 27. Volkswagen Polo: 1654)
35. Suzuki Vitara: 3588 - (indywidualni 18. Suzuki Vitara: 2315)
36. Ford Fiesta: 3511
37. Hyundai i30: 3355
38. Toyota Aygo: 3254 - (indywidualni 21. Toyota Aygo: 2082)
39. Opel Insignia: 3223
40. Citroen C3: 3197
41. Seat Ibiza: 3174
42. BMW Serii 5: 3068
43. Mazda3: 2910
44. Skoda Kodiaq: 2867
45. Skoda Citigo: 2808
46. Mazda CX-3: 2766
47. Volkswagen Touran: 2711
48. Peugeot 208: 2707
49. Dacia Dokker: 2693
50. Mazda6: 2627

Przejrzeliśmy również dane sprzedaż samochodów w Polsce w przeciągu ostatnich lat. Trzeba przyznać, że dane są bardzo zadowalające. Poniżej prezentujemy zestawienia danych rejestracji samochodów opublikowane przez European Automobile Manufacturers’ Association –ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) z lat 2009 – 2016 i SAMAR za rok 2017:

  • 2009 – 320,2 tys.
  • 2010 – 333,5 tys.
  • 2011- 297,9 tys.
  • 2012- 270,9 tys.
  • 2013 – 288 tys.
  • 2014 – 325,6 tys
  • 2015 – 352,4 tys.
  • 2016 – 417,9 tys.

Na tym tle rok 2017 z rejestracją 483,2 tys. nowych aut (co oznacza wzrost o 16%), jest ciekawą zapowiedzią roku 2018. Jaki on będzie w istocie zależy jednak od działań naszych władz, które mogą zwiększyć, utrzymać lub pomniejszyć nasz wzrost gospodarczy.

Support Ukraine