Przedsiębiorcy ruszą kupować auta? Mamy wyniki nowego badania

2 tygodnie, 2 dni temu - 24 lutego 2025, Motofakty
Przedsiębiorcy ruszą kupować auta? Mamy wyniki nowego badania
Z badania zrealizowanego na zlecenie Volkswagen Financial Services wynika, że 31 proc. przedsiębiorców planuje w 2025 roku kupić pojazd do firmy. W większości będzie to auto nowe, osobowe w cenie powyżej 150 tys. zł. 10 proc. firm ma zamiar kupić samochód z napędem elektrycznym.

Przedsiębiorcy planują zakup auta

Jak wynika z piątej edycji badania "Portfele Polaków pod lupą" opracowywanego na zlecenie Volkswagen Financial Services, 31 proc. przedsiębiorstw planuje w 2025 roku kupić auto. 56 proc. badanych firm, które deklarują chęć zakupu samochodu, planuje nabyć jeden pojazd, 37 proc. – od dwóch do pięciu pojazdów, a 5 proc. – powyżej 10 aut.

Zakupem samochodów zainteresowane są przede wszystkim podmioty prowadzące działalność w branży budowlanej - 37 proc. oraz w handlu - 29 proc. Znaczny spadek zainteresowania można natomiast zaobserwować wśród firm usługowych: z poziomu 28 proc. w poprzedniej edycji badania do 8 proc. obecnie.

Jak wskazano w raporcie, 74 proc. przedsiębiorców ma zamiar wybrać auto nowe, co stanowi wynik porównywalny do ubiegłorocznego, który wyniósł 72 proc. 69 proc. ankietowanych, ma zamiar kupić samochód osobowy. W tegorocznym badaniu widać jednak wzrost zainteresowania samochodami dostawczymi, które ma zamiar kupić 44 proc. zainteresowanych nabyciem pojazdu firm, tj. o 8 p.p. więcej niż to deklarowano w ubiegłorocznym badaniu.

"Kolejna już edycja organizowanego przez nas badania Portfele Polaków pod lupą pokazuje pewien trend związany z podejściem do zakupów. Plany firm są w dużym stopniu uzależnione od przewidywań dotyczących sytuacji gospodarczej. Co ważne, w najnowszej edycji badania przedsiębiorcy wskazali poprawę ocen zarówno obecnej, jak i przyszłej kondycji gospodarki. Mimo inflacji, której wpływ pozostaje znaczący, wielu respondentów wyraża nadzieję na stabilizację kosztów w nadchodzących miesiącach i lepszą kontrolę budżetów" – zauważył Dariusz Brodnicki z Volkswagen Financial Services.

Od 100 do 150 tys. zł na zakup samochodu

Najwięcej ankietowanych zainteresowanych zakupem (29 proc.) ma zamiar przeznaczyć na to od 100 do 150 tys. zł, z kolei 27 proc., skłonnych jest wybrać pojazd w cenie powyżej 250 tys. zł. 19 proc. myśli o wydatku w wysokości 200-250 tys. zł. Według autorów raportu, pojazdami klasy premium zainteresowanych jest 46 proc. firm.

Takie roczniki aut są najbardziej poszukiwane

Spośród przedsiębiorców, którzy planują zakup samochodu używanego, 77 proc. poszukiwać będzie pojazdów z roczników 2022-2024, czyli maksymalnie 3-letnich.

31 proc. (w ubiegłym roku 30 proc.) ma zamiar wybrać pojazd z napędem benzynowym, zaś 52 proc. (tyle samo co przed rokiem) chce kupić diesla. Nieznacznie spadło zainteresowanie hybrydami, na które zdecydowanych jest 21 proc. (w 2024 r. 26 proc.).

Co z pojazdami elektrycznymi?

Jak wynika z badania, przedsiębiorcy przychylniejszym okiem patrzą na pojazdy elektryczne. W tym roku 10 proc. firm planuje zakup aut z takim napędem, co oznacza wzrost o 4 p.p. w stosunku do roku ubiegłego, kiedy ten segment odnotował istotny spadek zainteresowania – o 2/3 względem 2023 roku.

Jako zalety pojazdów elektrycznych respondenci wskazali niższe koszty eksploatacji (46 proc.), możliwość uzyskania dofinansowania (34 proc.) oraz spełnianie wymogów środowiskowych (34 proc.). Wad elektryków upatrywali natomiast w zbyt małym zasięgu (54 proc.), wysokich kosztach zakupu (39 proc.) oraz ograniczonej liczbie stacji ładowania (38 proc.).

Finansowanie zakupu samochodu

Najczęściej wybieraną formą finansowania firmowych aut pozostaje leasing klasyczny, który wskazało 68 proc. respondentów. 16 proc. ankietowanych firm chce zapłacić za samochód gotówką. Pozostałe sposoby nabycia pojazdów nie przekroczyły 5 proc. wskazań.

Jak zaznaczyli autorzy raportu, widać wzrost zainteresowania ofertami promocyjnymi na ubezpieczenie czy serwis. Ponad połowa badanych oczekuje promocyjnych pakietów, takich jak OC/AC za 1 zł - 59 proc., czy pakiet serwisowy w tej samej cenie - 53 proc. wskazań.

Firmy zauważają atrakcyjność najmu długoterminowego jako alternatywy dla tradycyjnych metod finansowania. W tegorocznym badaniu ponad 36 proc. respondentów uznało tę formę finansowania za atrakcyjną.

Mimo wpływu inflacji na kondycję firm, badanie wskazuje na poprawę ich oceny sytuacji gospodarczej. 23 proc. oceniło ją jako bardzo dobrą (wzrost o 10 p.p. rdr.), a 39 proc. jako raczej dobrą.

Znacznej poprawy sytuacji w przyszłości spodziewa się 22 proc. firm, a umiarkowany optymizm wykazuje kolejne 41 proc. przedsiębiorstw. Ponadto o 9 p.p., do poziomu 29 proc. zwiększył odsetek firm, które twierdzą, że rozwijają swoją działalność.

Metodologia badania

Cykliczne badanie "Portfele Polaków pod lupą" zostało zrealizowane przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services na grupie 201 przedsiębiorstw techniką wywiadów telefonicznych CATI.

Support Ukraine