Teraz do grona źródeł dołącza „Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników". W trzeciej części sprawdzono auta od 20 do 30 tys. zł
Ranking zawiera ocenę poszczególnych modeli w skali 1-6. Jest ona średnią wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych, jakie mechanicy przyznawali czterem kluczowym podzespołom. Oceniali karoserię, elektrykę, napęd oraz zawieszenie. Układając ranking wzięto pod uwagę trzy grupy cenowe. Zestawienie dotyczące modeli o wartości do ok. 10 tys. zł publikowaliśmy na początku lipca. W połowie lipca opublikowano dane dotyczące pojazdów wartych około 10-20 tysięcy. Teraz przyszedł czas na grupę cenową od ok. 20 do 30 tys. zł.
– Proponujemy kierowcom nowe źródło wiedzy, odnoszące się do polskich realiów. O opinie zapytaliśmy tych, którzy są najbliżej tematu, a więc 1300 mechaników z warsztatów w całym kraju. Z tymi ocenami można polemizować, można się z nimi nie zgadzać, ale na pewno warto je znać, szczególnie planując zakup używanego samochodu. Praktyczne wskazówki mogą się okazać dużo bardziej przydatne, niż często dalekie od rzeczywistości zagraniczne rankingi czy subiektywne opinie znalezione na forach internetowych – mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto.
Ci kierowcy, którzy mogą przeznaczyć na pojazd ok. 20-30 tysięcy złotych, powinni w pierwszej kolejności rozważyć zakup Hondy Civic VIII. Jest ona bezapelacyjnym zwycięzcą rankingu, z ogólną notą 4,9. Tuż za nią plasują się modele takie, jak: Audi A6 III (C6), Nissan Qashqai I oraz Volkswagen Golf VI – wszystkie ze średnią ocen 4,7. Bardzo dobrze w zestawieniu wypadły również Audi A3 8P i Toyota Yaris III, ocenione na mocne 4,6. Powody do obaw mogą mieć za to potencjalni nabywcy popularnych modeli Renault. Scénic III i Mégane III, które zamykają zestawienie w tej grupie cenowej ze słabą notą 3,5. Niewiele lepszy od nich okazał się Ford Mondeo IV, oceniony przez polskich mechaników na 3,6.
Karoseria, elektryka, napęd, zawieszenie – skarbonki bez dna?
Samochody z trzeciej grupy cenowej okazują się najbardziej awaryjne pod względem elektryki i zawieszenia, natomiast ich najmocniejszą stroną jest – według badanych mechaników – karoseria. Najsłabiej, jeśli chodzi o elektrykę, został oceniony Renault Scénic III (nota 2,6). Badani podkreślali, że ten podzespół w całości jest słabą stroną modelu. Natomiast niechlubnym zdobywcą najniższej noty za zawieszenie (3,5) jest Renault Mégane III. W tym przypadku jako najczęstsze awarie wymieniano zużycie elementów wahaczy oraz luzy w zawieszeniu tylnych kół. Ten sam model okazał się także najsłabszy w trzeciej grupie cenowej pod względem napędu (także nota 3,5), ze wskazaniem na częste wycieki oleju, awarie turbosprężarki oraz awarie tylnych hamulców. Jeśli chodzi o karoserię, mechanicy najczęściej wskazywali na problemy ze rdzą Forda Mondeo IV. Na przeciwnym biegunie – wśród zwycięzców szczegółowych rankingów – znalazły się: Audi A3 8P (5,1 za karoserię), Honda Civic VIII (5 za elektrykę oraz 5,2 za napęd), a także Toyota Yaris III (4,8 za zawieszenie).
Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników (badanie ProfiAuto)
Miejsce | Model | Lata produkcji | Średnia ocena |
1 | Honda Civic VIII | 2006 - 2011 | 4,9 |
2 | Audi A6 III (C6) | 2004 - 2011 | 4,7 |
2 | Nissan Qashqai I | 2006 - 2013 | 4,7 |
2 | Volkswagen Golf VI | 2008 - 2013 | 4,7 |
5 | Audi A3 8P | 2003 - 2013 | 4,6 |
5 | Toyota Yaris III | 2011 - obecnie | 4,6 |
7 | Ford Fiesta VII | 2008 - 2017 | 4,5 |
7 | Skoda Octavia II | 2004 - 2013 | 4,5 |
9 | BMW Seria I (E81 - E88) | 2004 - 2011 | 4,4 |
10 | BMW Seria 3 E90 | 2005 - 2012 | 4,3 |
10 | BMW Seria 5 E60 | 2003 - 2010 | 4,3 |
12 | Opel Astra IV (J) | 2009 - 2015 | 4,2 |
12 | Volkswagen Passat B6 | 2005 - 2010 | 4,2 |
14 | Ford Focus III | 2010 - obecnie | 4,0 |
14 | Opel Meriva II | 2010 - 2017 | 4,0 |
16 | Volkswagen Polo V6R | 2009 - 2017 | 3,9 |
17 | Ford Mondeo IV | 2007 - 2014 | 3,6 |
18 | Renault Megane III | 2008 - 2016 | 3,5 |
18 | Renault Scenic III | 2009 - 2016 | 3,5 |
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?".
Podobne wiadomości