Liderem rynku jest Skoda – najwyższe miejsce na podium czeska marka zajmuje od wielu lat. W 2017 r. Skoda sprzedała 61,7 tys. aut osobowych. Na drugim miejscu jest Toyota ze sprzedażą 50,7 tys. szt., a trzecie miejsce zajmuje Volkswagen – 48,6 tys. szt.
Pierwsza dziesiątka najbardziej popularnych marek na polskim rynku w 2017 r.
Miejsce | Marka | Sprzedaż (szt.) | Udział w rynku (%) |
1 | Skoda | 61 707 | 12,77 |
2 | Toyota | 50 714 | 10,50 |
3 | VW | 48 615 | 10,06 |
4 | Opel | 35 715 | 7,39 |
5 | Ford | 29 291 | 6,06 |
6 | Renault | 27 885 | 5,77 |
7 | Kia | 22 842 | 4,73 |
8 | Dacia | 21 602 | 4,47 |
9 | Hyundai | 19 977 | 4,14 |
10 | Mercedes | 16 794 | 3,48 |
W pierwszej 10. sprzedaży z firm premium znalazł się tylko Mercedes. BMW zajęło 11. miejsce – sprzedaż w 2017 r. 15,6 tys. szt., Audi sklasyfikowano na 15. miejscu – sprzedaż 13 tys. szt., Volvo zajęło 20. pozycję ze sprzedażą 9 tys. szt.
Charakterystyczne dla polskiego rynku sprzedaży nowych aut jest to, że klienci indywidualni kupują ok. 30 proc. wszystkich aut, a firmy (w tym jednoosobowe) ok. 70 proc. Obie grupy różnią się preferowanymi modelami – generalnie klienci indywidualni wybierają tańsze, popularne modele.
W 2017 r. klienci indywidualni kupili 147 tys. aut, a firmowi – 336 tys.
10 najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych:
Miejsce | Model | Sprzedaż (szt.) |
1 | Toyota Yaris | 6088 |
2 | Skoda Fabia | 6008 |
3 | Opel Astra | 5922 |
4 | Fiat Tipo | 4333 |
5 | Dacia Duster | 4179 |
6 | Opel Corsa | 3539 |
7 | Skoda Octavia | 3539 |
8 | Hyundai Tucson | 3470 |
9 | Toyota Auris | 3270 |
10 | Skoda Rapid | 3207 |
10 najpopularniejszych modeli wśród klientów firmowych:
Miejsce | Model | Sprzedaż (szt.) |
1 | Skoda Octavia | 15 180 |
2 | Skoda Fabia | 12 906 |
3 | VW Golf | 10 164 |
4 | Opel Astra | 9937 |
5 | Ford Focus | 9412 |
6 | VW Passat | 8352 |
7 | Renault Clio | 7371 |
8 | Toyota Auris | 7268 |
9 | Toyota Yaris | 6440 |
10 | Skoda Rapid | 6241 |
W 2017 r. zarejestrowano w Polsce 16,8 tys. samochodów osobowych z napędem hybrydowym (silnik spalinowy plus elektryczny) – wzrost o 67 proc. Do tego należy dodać 1030 aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (baterię można ładować z gniazdka 230 V).
Ze statystyk sprzedaży widać, że maleje zainteresowanie samochodami osobowych z silnikami Diesla (udział w sprzedaży 27,6 proc.), a rośnie z silnikami benzynowymi – 66,5 proc.
W galerii 10 najpopularniejszych modeli aut osobowych ogółem (klienci indywidualni oraz firmy) kupowanych w 2017 r.