Kanclerz lubelskiej kurii ks. Adam Jaszcz poinformował PAP, że na parkingu przy kościele św. Maksymiliana Kolbego w Lublinie jest 70 miejsc postojowych i dwa z nich zostaną zaopatrzone w stację ładowania samochodów elektrycznych.
"Decyzja ta została skonsultowana z mieszkańcami parafii i pozytywnie zaopiniowana przez radę parafialną, a w całej inwestycji pomoże kuria. Planujemy też podobne rozwiązania na innych parafialnych parkingach" – powiedział ks. Jaszcz. Dodał, że budowa stacji ładowania rozważana jest m.in. przy kościele św. Michała Archanioła w Lublinie.
Jak zauważył kanclerz, troska o planetę, która jest naszym wspólnym dobrem, to istotny element w przekazie ewangelicznym i w nauczaniu Kościoła. Zwrócił uwagę na potrzebę poszukiwania "innych sposobów rozumienia postępu" i wskazał samochody elektryczne jako "przyszłościową alternatywę dla pojazdów spalinowych".
Radca prawny z kancelarii Octo Legal Filip Opoka podał, że zgodnie z przyjętą w grudniu 2021 r. nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do 1 stycznia 2025 r. istniejące budynki niemieszkalne, z którymi związane jest więcej niż 20 stanowisk postojowych wyposaża się w co najmniej jedną ładowarkę. Nowelizacja zobowiązuje właścicieli i zarządców nieruchomości także do wyposażenia parkingów w koryta umożliwiające wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania przy co najmniej 20 proc. stanowisk postojowych.
W odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych, niemieszkalnych i poddawanych poważniejszym remontom – poinformował ekspert – nowelizacja wprowadziła obowiązek projektowania i budowania tak, by ułatwić parkowanie przy nich pojazdów elektrycznych. Wszystkie stanowiska postojowe w budynkach mieszkalnych powinny być wyposażone w koryta umożliwiające wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania.
Z kolei w budynkach niemieszkalnych wymagana jest instalacja co najmniej jednej ładowarki i koryt umożliwiających wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania przy co najmniej 20 proc. stanowisk postojowych.
Pod koniec października 2024 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 76 240 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.
Podobne wiadomości