Samochód używany. Kierowcy kochają europejskie marki. W pierwszej 10. tylko jedna marka z Azji

11 miesięcy, 2 tygodnie temu - 15 lutego 2022, Motofakty
Samochód używany. Kierowcy kochają europejskie marki. W pierwszej 10. tylko jedna marka z Azji
Z okazji nadchodzących Walentynek eksperci AAA AUTO przeanalizowali rynek samochodów używanych pod kątem marek, które stanowią „największe miłości“ kierowców.

Okazuje się, że Polacy darzą sympatią niemal wyłącznie marki europejskie. Wśród 10 najczęściej sprzedawanych marek aut używanych w 2021 roku, w pierwszej trójce znalazły się Volkswagen, Opel i Ford. W rankingu uplasowała się tylko jedna marka azjatycka – Toyota, która zajęła dopiero 8. miejsce. 

Preferencje klientów samochodów używanych odbiegają od decyzji zakupowych osób wybierających auta nowe. Jak podaje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK), wśród najczęściej kupowanych nowych samochodów w 2021 roku, pierwsze miejsce zajęła marka Toyota, a kolejne Skoda i Volkswagen. Oprócz Toyoty, w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze dwie marki azjatyckie – KIA i Hyundai.

Kierowcy decydując się na zakup auta używanego wciąż kierują się przede wszystkim kryterium ceny, ale także silnym przekonaniem, że samochody producentów europejskich są bardziej trwałe i lepiej zmontowane. To dość powszechna opinia, ale niesprawiedliwa, ponieważ z naszego doświadczenia wynika, że samochody z Azji są równie dobre jak auta z Europy, a w przypadku wielu modeli nawet dużo lepsze. Potwierdzają to badania, które przeprowadza co roku firma J.D. Power w Stanach Zjednoczonych, na próbie 30 tysięcy aut. W ubiegłym roku pierwszą trójkę otwierały marki Lexus, Porsche i KIA, a listę zamykały Jaguar, Alfa Romeo oraz Land Rover” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

 Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w styczniu 2022 roku w Polsce pojawiło się 194.848 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza wzrost w stosunku do grudnia 2021 roku o 12.661 aut. Natomiast mediana ceny aut używanych wyniosła 22.500 zł, a więc spadła o 1.400 zł w stosunku do grudnia 2021 roku. Jest to pierwszy spadek mediany ceny od pięciu miesięcy, czyli od sierpnia 2021 roku, gdy mediana ceny wynosiła 20.000 zł.

Mark

Median of the price

(PLN)

Median age

(years)

Median mileage

(kilometers)

1.

Volkswagen

16,500

13.9

210,000

2.

Opel

13 900

13.3

187 256

3.

Ford

18,500

11.9

187,000

4.

Audi

25,500

13.7

225,000

5.

Renault

14,500

13.0

185 900

6.

BMW

27,500

13.4

216 518

7.

Peugeot

13,500

12.5

183,000

8.

Toyota

23 700

11.8

155 123

9.

Mercedes

29 900

13.4

203,000

10.

Citroen

14 999

12.4

185,500

Support Ukraine