Okazuje się, że w lutym 2023 roku było tylko jedno ogłoszenie auta z silnikiem benzynowym, które nie mogłoby wjechać do strefy czystego transportu.
Ten jeden samochód napędzany benzyną to Mercedes CLK z 1998 roku. W lutym jego cena wynosiła 8 299 zł, a przebieg 357 806 km. Na przeciwnym biegunie znajdowały się oferty samochodów z silnikiem diesla, których przed miesiącem na wtórnym rynku było aż 4 775. Trzy pierwsze miejsca pod względem największej liczby ofert zajmowały modele Grupy Volkswagen, odpowiednio: Volkswagen Passat, Audi A4 i Volkswagen Golf. O ile mediany cen obu Volkswagenów były porównywalne i wynosiły 6 600 oraz 6 500 zł, to mediana ceny Audi A4 była wyższa o 3 500 zł (10 000 zł).
„Strefy czystego transportu to jeden z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z toksycznym powietrzem w miastach. Ograniczanie wjazdu do nich starym samochodom zwiększa także bezpieczeństwo na drodze, a w dłuższej perspektywie eliminuje z rynku wtórnego zużyte pojazdy. Bardzo rzadko zdarza się, że samochód w wieku powyżej 20-tu lat i z przebiegiem około 300 tys. kilometrów, jest w dobrym stanie. Najczęściej są to pojazdy, które wymagają poważnej naprawy, a co za tym idzie, konieczności poniesienia dużego wydatku. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup młodszego auta, a więc bardziej nowoczesnego i spełniającego wyższe normy emisji spalin“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej oferowane do sprzedaży samochody z silnikiem diesla na rynku wtórnym, które nie będą mogły wjechać do strefy czystego transportu w 2024 roku:
Według danych Unii Europejskiej, liczba stref czystego transportu w Europie wzrosła od 2019 r. o 40 proc. Strefy zostały już wprowadzone w 320 europejskich obszarach miejskich, a ich liczba do 2025 r. wzrośnie o ponad połowę, do 507. Z kolei, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) orzekła, że zanieczyszczenie powietrza jest „stanem zagrożenia zdrowia publicznego”, odpowiedzialnym za ponad 300 000 przedwczesnych zgonów rocznie w Unii Europejskiej. Uważa się, że zanieczyszczone powietrze skraca średnią długość życia na świecie średnio o prawie 2 lata, co czyni je największym środowiskowym zagrożeniem dla ludzkiego zdrowia.
W Krakowie i Warszawie w 2026 r. zaczną obowiązywać ostrzejsze normy euro 3 i euro 5, co oznacza granicę wiekową dla samochodów benzynowych 25 i diesli 16 lat. Trzeci etap rozpocznie się w 2028 r., w którym zaczną obowiązywać normy euro 4 i euro 6, a granicą wieku będą odpowiednio 22 i 13 lat.
Podobne wiadomości