Ubezpieczeniowy gigant zmienia nieuczciwą praktykę. Co to oznacza dla klientów?

7 lat, 4 miesiące temu - 12 lipca 2017, Motofakty
Ubezpieczeniowy gigant zmienia nieuczciwą praktykę. Co to oznacza dla klientów?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał decyzję w sprawie Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń. Decyzja dotyczy zasad przedłużania umów ubezpieczenia OC.

Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego ma obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy. Jeżeli konsument jej nie wypowie nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, umowa automatycznie przedłuża się na kolejny rok. Przed upływem terminu jej obowiązywania zakład ubezpieczeń musi wysłać konsumentowi informację o ubezpieczeniu na kolejny okres, podając m.in. wysokość składki, która będzie obowiązywać, jeżeli konsument nie wypowie dotychczasowej umowy.

Umowa zawarta w trybie automatycznego przedłużenia może być przez konsumenta wypowiedziana, jeżeli w tym samym czasie posiada ubezpieczenie OC także u innego przedsiębiorcy. Ma to eliminować przypadki posiadania podwójnego ubezpieczenia OC przez posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Z ustaleń UOKiK i Rzecznika Finansowego wynikało, że Link4 może ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umów ubezpieczenia OC. Potwierdziło to postępowanie prowadzone przez urząd od września ubiegłego roku. Spółka wysyłała do swoich klientów informację o ubezpieczeniu na kolejny okres. Jeżeli konsument zapłacił zaproponowaną w tym piśmie składkę, spółka uznawała, że nie doszło do automatycznego przedłużenia umowy, lecz zawarcia nowego kontraktu w trybie przyjęcia oferty przez konsumenta. Spółka twierdziła, że konsument nie może takiej umowy wypowiedzieć, jeżeli w tym samym czasie jest ubezpieczony u innego ubezpieczyciela.

Zdaniem urzędu, informacja, którą spółka wysyła klientom, nie może być traktowana jako całkowicie nowa oferta ubezpieczeniowa. Jeżeli konsument przyjmie pismo i zapłaci określoną w nim składkę, ale nie wypowie dotychczasowej umowy, to dochodzi do jej automatycznego przedłużenia. W konsekwencji tak zawartą umowę może wypowiedzieć, gdy w tym samym czasie posiada ubezpieczenie w innym zakładzie ubezpieczeń.

Link4 zobowiązało się zmienić dotychczasową praktykę przedłużania umów ubezpieczenia OC ze swoimi klientami. Jeżeli konsument po otrzymaniu pisma o ubezpieczeniu na kolejny rok, zapłaci wskazaną w nim składkę, to Link4 uzna, że umowa na kolejny rok przedłuża się automatycznie, co oznacza, że nie będzie kwestionować prawa konsumenta do jej wypowiedzenia, w przypadku posiadania przez niego podwójnego ubezpieczenia.

Spółka skontaktuje się z klientami, którzy próbowali wypowiedzieć umowy. Jeżeli nadal będą oni zainteresowani rozwiązaniem kontraktów, to Link4 zwróci im proporcjonalną część składek, które zapłacili po złożeniu wcześniejszego wypowiedzenia. Dodatkowo, przedsiębiorca zobowiązał się do zamieszczenia na swojej stronie internetowej komunikatu skierowanego do klientów, który będzie dostępny przez rok od uprawomocnienia się decyzji.

Support Ukraine