Niestety, odsunie się w czasie długo oczekiwany remont drogi krajowej numer 18, która łączy granicę Polski z Niemcami w Olszynie z autostradą A4 biegnącą z Wrocławia.
Obecnie droga ta zbudowana jest z betonowych płyt pamiętających jeszcze czasy II wojny światowej. Częściowo była modernizowana w latach 90., a jej nawierzchnia jest teraz w bardzo złym stanie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o unieważnieniu przetargu na przebudowę 22 kilometrów drogi krajowej numer 18. Inwestycja ta miała sprawić, że droga zmieni się w autostradę A18. Kłopot w tym, że wszystkie pięć ofert złożonych w przetargu przewyższało budżet zaplanowany na realizację inwestycji. Ponowne postępowanie ma być ogłoszone w pierwszej połowie czerwca tego roku.
Co dokładnie jest celem inwestycji? Przetarg dotyczyły przebudowy starej, południowej jezdni drogi krajowej numer 18, a także wybudowania infrastruktury niezbędnej do utrzymania autostrady. Trzeba też wybudować węzeł autostradowy Żary, trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt, most oraz przejścia pod autostradą. Dzięki temu droga zyskałaby już oficjalnie status autostrady A18, zgodnej z wszelkimi normami europejskimi.
Niestety, w obecnie prowadzonym przetargu oferty były wycenione na sumy od 308,2 do 332,3 mln zł, podczas gdy GDDKiA przeznaczyła na realizację tej inwestycji 303,8 mln zł. Całkowity koszt przebudowy drogi A18 z Olszyny do Golnic to 1,1 mld zł. Dotyczy to drugiej fazy inwestycji. W pierwszej, zakończonej w 2006 roku, dostosowano całą północną jezdnię drogi krajowej numer 18 do standardów sieci drogowej UE, uwzględniając przy tym parametry autostrady, ale oprócz węzłów i przejść dla zwierząt.
Podobne wiadomości