Wszystkie autostrady. A to może oznaczać, że kierowcy w Polsce już mają ostatni moment na to, aby bez opłaty przejechać kawałkiem A1, A2, A4, A8 czy A18.
GDDKiA nie pozostawia żadnych złudzeń. Na swojej stronie internetowej informuje kierowców, że "zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie autostrady w Polsce będą płatne". A w świetle tej informacji nieco inaczej można spojrzeć na wprowadzenie 1 grudnia 2021 roku obowiązkowego także dla aut osobowych systemu e-TOLL. Bo za sprawą elektronicznych płatności i kamer kontrolujących wnoszenie opłat, system dość szybko można wprowadzić na wszystkich innych drogach oznaczonych symbolem A. Czy to nie było właśnie celem dodatkowym i nieco ukrytym forsowania nowego systemu?
Ile się płaci za autostrady w Polsce? 10 gr za 1 km. Niby mało. Niby...
Na razie ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie – choć jest to mocno prawdopodobne. Jednoznacznie można za to wskazać wszystkie te odcinki szybkich szlaków w Polsce, na których kierowca za przejazd musi zapłacić już dziś. Ile zapłacić? Tą kwestię reguluje akurat rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które nie zmieniło się w ostatnich latach. Dokument wyraźnie wskazuje, że pojazdy kategorii drugiej – tj. samochód osobowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – za każdy pokonany kilometr musi zapłacić 10 groszy. Niby kwota nie wydaje się wysoka, ale...
Warto pamiętać o tym, że to rozporządzenie mówi o sumie podstawowej, która prawdopodobnie trafi do budżetu państwa. Nie określa zatem stawki maksymalnej. Nie zawiera bowiem zatem opłat związanych z utrzymaniem drogi czy obsługą systemu płatności, które są pobierane np. przez koncesjonariuszy. Skutek? Choć w rozporządzeniu pojawia się 10 groszy, każdy pokonany kilometr na A1 kosztuje kierowcę 16 groszy. Jeszcze drożej jest na A-dwójce. Między Świeckiem i Nowym Tomyślem płaci się aż 20 groszy, a między Nowym Tomyślem a Koninem aż 49 groszy.
W Polsce budujemy 4-krotniej mniej autostrad niż w Czechach
Autostrady w Polsce nie są tanie. Nie ma ich też zbyt dużo (obecnie nieco ponad 1700 km) i zbyt dużo się ich nie buduje. GDDKiA chce oddać w całym roku 2021 tylko 39,6 km nowych autostrad. To 0,005 km na 1 km2 powierzchni kraju. Dla porównania w Czechach wskaźnik wynosi 0,016 km/1 km2, a Niemczech 0,036 km/1 km2.
Płatne odcinki autostrad w Polsce:
Gdzie autostrady nadal są darmowe?
Przedstawiciele GDDKiA nie mają żadnych wątpliwości. Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne. Tak stanowi prawo. Całe szczęście w tym stwierdzeniu pojawia się słowo będą. A oznacza ono mniej więcej tyle, że nadal są odcinki, którymi samochody mogą się poruszać całkowicie bezpłatnie. Gdzie dokładnie? Oto lista:
Podobne wiadomości