Używany Fiat Tipo II (2016-obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

1 rok temu - 14 lutego 2023, Motofakty
Używany Fiat Tipo
Używany Fiat Tipo
Gdy po dwudziestu latach przerwy na rynku pojawiła się druga generacja Fiata Tipo, założenia były podobne – proste, nieźle wyposażone, ale mimo to budżetowe auto, które miało napędzić sprzedać włoskiego producenta.

Obecnie topowe modele mogą kosztować blisko 130 000 złotych. A czy warto rozglądać się za używanym Fiatem Tipo? Na co zwracać uwagę

Używany Fiat Tipo. Nadwozie/wnętrze

Segment samochodów kompaktowych jest bardzo szeroki i praktycznie każdy może wybrać coś dla siebie. Od skromnie wyposażonych i z silnikami o niskiej mocy, po propozycje premium o niemal wyczynowych właściwościach jezdnych. Ale gdy liczy się wartość i stosunek jakości do ceny, na placu boju zostaje tylko kilku graczy. Wśród nich jest Fiat Tipo, który zadebiutował w 2016 i od razu rozbudził nadzieje na to, że rozsądnie wycenione, nawet budżetowe propozycje wrócą do łask, a klienci nie będą musieli ograniczać wyboru do oferty Dacii. Po pierwsze – stylistyka i to w aż trzech odsłonach. Fiat Tipo dostępny jest bowiem w wersji hatchback, sedan oraz kombi i trzeba przyznać, że w każdej z nich wygląda bardzo ładnie. Nie szukajmy finezyjnych dodatków, świateł LED z ładną sygnaturą (te pojawiły się po liftingu w 2020 roku) czy sportowych akcentów. Mamy za to bardzo ładnie narysowane nadwozie z łagodnymi liniami, delikatnymi przetłoczeniami i kilkoma przyjemnymi dla oka detalami. Ładnie prezentuje się grill ze srebrnymi wstawkami oraz dużym logo producenta w centralnej części. Kształt świateł również jest ładny, podobnie jak tylna część nadwozia, która w wersji sedan prezentuje się chyba najlepiej. Klosze lamp tylnych w kształcie litery C, chromowane wstawki w wyższych wersjach oraz ładne wzory felg. Przy okazji warto wspomnieć, że po liftingu do oferty trafiła odmiana Cross (w wersji 5d oraz kombi), która posiada charakter crossovera, podobnie jak np. Ford Fiesta lub Focus Active.

We wnętrzu jest skromnie, ale bardzo schludnie. Co prawda wszędzie widać i czuć oszczędności materiałowe, faktura większości elementów tj. boczki drzwi czy górna część deski rozdzielczej przypomina obicie drzwi, choć to tylko twardy i tani plastik, ale na pewno nie jest tak surowo i spartańsko jak w Dacii. Szczególnie po wnętrze zyskało wyrazu, poprawiły się materiały i wykończenie. Pojawił się również większy ekran prostego systemu info-rozrywki, częściowo wirtualne zegary, ładny panel do sterowania klimatyzacją czy kierownica ze sterowaniem większością najważniejszych funkcji. Niestety wraz ze zmianami w parze poszły także wyższe ceny, ale jeśli ktoś znajdzie dobrze utrzymany egzemplarz po liftingu z bogatym wyposażeniem, powinien dokładnie obejrzeć auto, bo warto poznać je bliżej. Jeśli chodzi o przestrzeń, nie można mieć dużych zastrzeżeń. Fotele są zaskakująco wygodne, nieźle trzymają w zakrętach i mają długie siedziska, dzięki czemu nawet wysocy użytkownicy znajdą odpowiednią pozycję dla siebie. Z tyłu jest już nieco gorzej, szczególnie w wersji 5-drzwiowej i sedan, a dość wysoki tunel środkowy uprzykrza życie pasażerowi w środku. Bagażnik wersji hatchback ma pojemność 440/1400 litrów, w wersji sedan jest to 520 litrów (producent nie podaje pojemności po złożeniu oparć), zaś wersja kombi oferuje 550/1650 litrów. Całkiem niezłe wyniki.

Używany Fiat Tipo. Silniki/układ napędowy

Oferta silnikowa jest to prawda dość szeroka, ale mało zróżnicowana. Bazą jest silnik 1.4 Fire o mocy 95 KM i momencie obrotowym 127 Nm. Można również zdecydować się na wersję 1.4 T-Jet o mocy 120 KM i momencie obrotowym 215 Nm (również w wersji z fabryczną instalacją LPG) i będzie to optymalny napęd. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Alternatywą jest silnik 1.6 E-Torq o mocy 110 KM i momencie obrotowym 152 Nm. Po liftingu w ofercie zostały tylko silniki 1.4 Fire o mocy 95 KM oraz nowy 1.0 T3 Turbo o mocy 100 KM i momencie obrotowym 190 Nm.
Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych jest silnik 1.3 MultiJet o mocy 95 KM i momencie obrotowym 200 Nm oraz 1.6 MultiJet o mocy 120 KM i momencie obrotowym 320 Nm. To bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają kompaktowego auta głównie w dalekie trasy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10 sekund, prędkość maksymalna to 200 km/h, a średnie spalanie to nawet 4 l/100km.

Używany Fiat Tipo. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Fiat Tipo drugiej to popularny model samochodu osobowego, który został wprowadzony na rynek w 2016 roku. W ciągu kilku lat użytkowania pojazdu, niektórzy właściciele zgłaszają pewne typowe usterki. Oto kilka z nich:
problemy z elektryką: Niektórzy właściciele skarżą się na problemy z elektryką, takie jak niestabilne działanie oświetlenia, problemy z centralnym zamkiem i kłopoty z uruchamianiem samochodu;

  • usterki układu klimatyzacji: Inni właściciele zgłaszają problemy z układem klimatyzacji, takie jak brak chłodzenia lub nieprawidłowe działanie nawet po dość krótkim okresie użytkowania;
  • problemy z silnikiem: Niektórzy właściciele skarżą się na problemy z silnikiem, takie jak hałas, drgania i trudności z uruchamianiem, szczególnie w niskich temperaturach (nie tylko silników wysokoprężnych);
  • problemy z hamulcami: Innymi usterkami, które zgłaszają właściciele, są problemy z hamulcami, takie jak hałas, trudności z hamowaniem i niestabilne działanie, również przy dość niskich przebiegach.

W dniu publikacji na popularnym serwisie z ogłoszeniami widocznych było około 500 ogłoszeń dotyczących Fiata Tipo II, jest więc w czym przebierać. Przykładowo model z 2020 roku w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet i przebiegiem 56 000 kilometrów to koszt około 69 000 złotych. Za wersję Cross z nadwoziem hatchback, silnikiem 1.0 T3 Turbo i przebiegiem około 40 000 kilometrów z 2021 roku trzeba zapłacić około 70 000 złotych.

Używany Fiat Tipo. Podsumowanie

Samochody rodzinne stały się w ostatnich latach bardziej wyrafinowane i lepiej wyposażone, ale to sprawiło, że są droższe w zakupie. Jeśli jednak ktoś chce poświęcić trochę wyrafinowania i szuka czegoś praktycznego, co ma przyzwoitą wartość, przestrzeń, wyposażenie, ale nie kosztuje zbyt dużo, Fiat Tipo może być ciekawą propozycją.

Używany Fiat Tipo zalety:

  • trzy wersje nadwoziowe do wyboru, każda z dość przestronnym wnętrzem;
  • dość przystępna cena wersji sprzed liftingu;
  • przyjemne, łatwe prowadzenie oraz wystarczająca dynamika;
  • całkiem oszczędne jednostki napędowe;
  • spory i praktyczny bagażnik w wersji kombi.

Używany Fiat Tipo wady:

  • miejsce nad głową na kanapie jest niewystarczające dla wyższych pasażerów (w sedan i 5d);
  • jakość wykończenia wnętrza oraz dobór materiałów;
  • dość częste problemy z klimatyzacją i elektryką;
  • braki w wyposażeniu dot. bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.

Używany Fiat Tipo opinie:

Błażej z Myślenic
Fiat Tipo II to świetny samochód dla rodzin lub osób, które potrzebują przestronnego i komfortowego środka transportu do codziennej jazdy. Wnętrze samochodu jest bardzo przestronne i oferuje dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Ponadto, Tipo jest bardzo łatwe w prowadzeniu i oferuje dobrą przyczepność na drodze, co jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa. Jakość wnętrza nie jest najwyższych lotów, ale w tej cenie trudno oczekiwać cudów.

Karol z Włocławka
Fiat Tipo II to samochód, który oferuje dobrą wartość za rozsądne pieniądze. Nawet dobra wersja wyposażenia i konfiguracja są dostępna w dość przystępnej cenie i oferuje wiele funkcji, takich jak przyzwoity system audio, klimatyzacja i nawigacja, które znacznie ułatwiają codzienną jazdę. Ponadto, silnik 1.6 MultiJet jest bardzo oszczędny i dynamiczny, co sprawdza się głównie w trasie. Pod miastem można zejść poniżej 4 l/100km.

Henryk z Gniezna
Jestem bardzo zadowolony z mojego Fiata Tipo z silnikiem 1.4 Fire 95 KM. Jest to świetne auto za rozsądną cenę i jest wyposażone w wiele przydatnych funkcji, takich jak klimatyzacja i niezły system audio, rozbudowany komputer pokładowy itp. Przestronne wnętrze pozwala na komfortowe podróżowanie, a dobre prowadzenie i przyczepność na drodze sprawiają, że jest to bezpieczne auto do codziennego użytku. Silnik jest dość dynamiczny i bardzo oszczędny, a przy tym bezproblemowy w eksploatacji.

Support Ukraine