Samochody SUV (SUV - Sport Utility Vehicle, co można przetłumaczyć jako pojazd sportowo-użytkowy), powstały wskutek wymagań klientów, którzy poszukiwali aut spełniających walory terenowe, wygodę Vana i komfort limuzyny. Nie miały one jednak zastąpić wersji przemierzających pustynne tereny, lasy, bagna itp., czyli pojazdów wykorzystywanych przez leśników, firmy energetyczne i podróżników. Wprawdzie przejęły od nich wyższy prześwit i napęd na wszystkie koła, ale były tylko rozszerzeniem „oferty cywilnej". Opel zaprezentował taki model pod nazwą Antara w 2006 roku.
Następne lata przyniosły jednak zmianę ( a raczej zwiększenie) wymagań klientów i w roku 2012 na drogi wyjechał model Mokka, który jest znacznie mniejszy od Antary ( dł/szer/wys: Antara - 4575/1850/1704, Mokka – 4278/1761/1651).
Małe jest fajne i wystarczające
Pomimo pozornie skromnej długości, bo wynoszącej 4,28 metra, Mokka jest w stanie pomieścić pięć osób i... tutaj zarysowuje się pierwszy atut tego modelu w porównaniu z dużym SUV-em. Co z tego, że Antarą może wygodniej podróżować pięciu pasażerów, skoro... zazwyczaj jadą w nim od dwóch do czterech osób. Co z tego, że Antara ma większy bagażnik i na wakacje można zabrać więcej bagaży (Antara – 420-1420 litrów, Mokka – 356-1370 litrów), skoro... na wakacje wyruszamy raz w roku i to często samolotem. Zaś w codziennej eksploatacji, jak na przykładem dojazdy do pracy, Mokka jest niepodważalnym zwycięzcą. Nie dość, że jest samochodem znacznie bardziej zwrotnym i oszczędnym, to dodatkowo jest łatwiejsza w parkowaniu. Nie ma się bowiem co czarować, że duży SUV zaparkuje w takim samym miejscu jak model osobowy o podobnej wielkości. Potrzebuje on więcej miejsca, a wjazd tyłem nie gwarantuje takiej swobody ruchu i widoczności. W przypadku Mokki problem prawie nie istnieje. Parkowanie tym modelem jest podobne jak samochodami minivan.
W modelu Mokka możemy też spotkać interesujący bagażnik rowerowy FlexFix. Jest on ukrytą w bagażniku szufladą, którą zwalniamy po pociągnięciu dźwigni umieszczonej na rancie bagażnika. Teraz tylko należy zablokować wysuniętą szufladę, zamontować integralne listwy świetlne, rozłożyć stelaż na koła oraz mocowanie ramy i można przypinać rower. Cała obsługa tego urządzenia od rozpoczęcia montażu do zamontowania roweru trwa ok. 1,5-2 minuty i nie wymaga żadnej siły fizycznej. Niestety model z tym bagażnikiem nie ma koła zapasowego i nie może mieć zamontowanego haka holowniczego.
Napęd – jeżeli znajdziecie napęd na 4 koła – warto!
Mokka oferowana była z napędem na przednią oś lub na obie (wersja AWD występowała tylko z mocniejszymi silnikami i była droższa o 8 000 zł), a układ napędu na wszystkie koła przemawia za jej uniwersalnością. Kiedy nawierzchnia jest sucha, samochód napędza przednie koła co oznacza, że zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie. Gdy jednak następuje poślizg kół, czujniki (nieustannie przekazujące dane do modułów sterujących), dają impuls o włączeniu napędu tylnej osi. Zależnie od warunków panujących na drodze zakres rozdziału napędu waha się między100% napędu przednich kół do maksymalnie 50 procentowego rozdziału między koła przednie i tylne, na przykład kiedy droga pokryta jest cienką warstwą wody, lub śniegu.
Nie bez znaczenia w modelu tak uniwersalnym jest także podwozie. W Oplu Mokka zapewnia ono optymalne pogodzenie komfortu i dobrego prowadzenia nawet w trudnych warunkach drogowych. W czasie kilku testów jakie w okresie produkcji miałem okazję przeprowadzić, sprawdzałem model zarówno podczas szybkiej jazdy na trasie, przejazdu po dziurawych polskich ulicach, a także na wąskich, zaśnieżonych drogach. Wszędzie pojazd jechał poprawnie i nie wymagał nadmiernych ingerencji kierowcy. Aby uzyskać poprawę prowadzenia i osiągów na drodze oraz redukcję hałasu i wibracji, dodano m.in.: wzmocnienie mocowania amortyzatora, silniejsze stabilizatory oraz podwójnie łączone tuleje drążków kierowniczych.
Silniki – turbo to podstawa
W Oplu Mokka oferowane były zarówno silniki niskoprężne, jak i silniki Diesla. Szczególnie wart polecenia jest silnik wysokoprężny 1,6 określany jako supercichy diesel (whisper diesel), który w grudniu 2014 zastąpił silnik diesla 1.7.
Ta energiczna jednostka 1.6 CDTI ma moc 136 KM i moment obrotowy 320 Nm, a to przekłada się na dobre parametry przyspieszenia i dużą elastyczność (Mokka 1.6 CDTI przyspiesza od 0 km/h do 100 km/h w 9,9 sekundy, od 80 km/h do 120 km/h na piątym biegu w zaledwie 9,9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 191 km/h). Diesel ten jest także niezwykle oszczędny i bardziej przyjazny dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej firmy Opel oraz standardowemu systemowi Start/Stop. Testowany w roku 2015 model Mokka 1.6 CDTI zużywał tylko 4,9 l/100 km w cyklu mieszanym (dane katalogowe podają 4,1 l/100 km).
Wart naszego zainteresowania jest także benzynowy silnik z turbosprężarką o pojemności 1,4 litra, który generuje moc 140 KM i moment obrotowy 200 Nm. Według katalogu Mokka wyposażona w manualną, sześciobiegową skrzynię przekładniową, napęd 4x4 i turbosprężarkę jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 187 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h osiąga w 9,9 sekundy. Podczas testu zimą 2014 zauważyłem, że zużycie paliwa w mieście, wynoszące wg katalogu 8,3 l/100 km, jest wielkością jak najbardziej wiarygodną. W teście (a panowały wówczas temperatury ok. minus 5 stopni C.), samochód zużył 8,7 l/100 km, co oznacza że w okresie letnim zużycie nawet poniżej 8 l/100 km jest jak najbardziej osiągalne. Deklarowane na trasie zużycie paliwa 6,7 l/100 km jest jednak raczej nieosiągalne. Podczas jazd testowych, na trasie Warszawa-Radom-Kraków średnie spalanie wyniosło 8,5 l/100 km, przy prędkości przejazdu 79 km/h.
Nie polecam natomiast najtańszego silnika 1,6 (115 KM). Problemem jest charakterystyka momentu obrotowego, który nie jest tak wysoki jak w proponowanych wcześniej jednostkach, a ponadto ma niską wartość przy niskich prędkościach obrotowych. W efekcie przy przejeździe przez gorsze, nierówne i wyboiste drogi, gdy musimy jechać wolno, aby mieć wyższy moment obrotowy jesteśmy zmuszeni jechać z wyższymi obrotami silnika. W efekcie, aby nie narażać się na zerwanie przyczepności kół podczas przejazdu przez wertepy, albo zbyt dużą prędkość przejazdu, jedziemy na „pół sprzęgła".
Dla kogo?
Właściwości czynią z Opla Mokki samochód, który spełnia wszystkie potrzeby codziennego życia, a jednocześnie doskonale nadaje się na weekendowe wypady. Jako kompaktowy SUV świetnie sprawdzi się zarówno w środowisku miejskim, jak i pozamiejskim. Badania dowiodły, że przeciętny nabywca Mokki to człowiek w średnim wieku, który prowadzi bardzo aktywny styl życia, u którego wypoczynek odgrywa główną rolę w życiu. Zatem jest to model dla... wielu z czytelników
Chronologia modelu:
06.2012 – rozpoczęcie sprzedaży modelu OPEL MOKKA
12.2014 – wycofanie z oferty handlowej silnika 1,7 CDTI
12.2014 – wprowadzenie do oferty jednostki 1,6 CDTI o mocy 136 KM
06.2015 – rozszerzenie oferty jednostek o silnik 1,6 CDTI 110 KM. Występuje tylko z napędem na oś przednią
10.2016 – face lifting, ale wielkość zmian i modernizacja, zasugerowała zmianę nazwy na MOKKA X
Najpopularniejsze silniki w Oplu Mokka
Silnik | 1,6 ecoFlex | 1,4 turbo | 1,6 CDTI | 1,6 CDTI | 1,7 CDTI |
Okres produkcji | 06.2012-10.2016 | 06.2012-10.2016 | 06.2015-10.2016 | 12.2014-10.2016 | 06.2012-12.2014 |
Napędzane koła | Przednie | Przednie (na obie osie) | Przednie | Przednie (obie osie) | Przedni (obie osie) |
Skrzynia biegów | Manual 5 | Manual 6 [automat] | Manual 6 | Manual 6 [automat] | Manual 6 [automat] |
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Pojemność skokowa [ccm] | 1598 | 1364 | 1598 | 1598 | 1686 |
Moc maksymalna [KM/ obr/min] | 115/6000 | 140/4900-6000 | 110/3500 | 136/3500-4000 | 130/400 |
Maks Moment obr [Nm/ obr/min] | 155/4000 | 200/1850-4200 | 300/1750-2000 | 320/2000 | 300/2000-2500 |
Przyspieszenie 0-100km/h [s] | 12,5 | 9,9* (9,9)** [10,7]*** | 12,5 | 9,9* (10,30)** [10,9]*** | 10,5* (10,9)** [11,5]*** |
Prędkość maks. [km/h] | 170 | 196* (187)** [191]*** | 178 | 191* (187)** [188]*** | 187* (184)** [184]*** |
Średnie zużycie paliwa [litr] | 6,6 | 6,0* (6,4)** [6,8]*** | 4,3 | 4,3* (4,4)** [5,7]*** | 4,5* (4,9)** [5,3]*** |
* - napęd na przednią oś;
** - napęd na obie osie;
*** - automatyczna skrzynia biegów
Średnie ceny wg ofert sprzedaży (w złotych)
model | silnik | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Mokka | diesel | 43 200 | 48 400 | 53 600 | 64 000 | 75 800 |
Mokka | benzyna | 38 900 | 42 000 | 49 000 | 61 000 | 69 000 |