Wzrost opłat za badanie techniczne miał być priorytetem. Resort infrastruktury odpowiada, co się dzieje w tej sprawie

6 miesięcy temu - 12 maja 2024, Auto Świat
Wzrost opłat za badanie techniczne miał być priorytetem. Resort infrastruktury odpowiada, co się dzieje w tej sprawie
Co jakiś czas powraca temat podwyżek opłat za badania techniczne pojazdów. Te nie były zmienione od 20 lat, co w ocenie diagnostów ze Stacji Kontroli Pojazdów (SKP) doprowadziło do katastrofalnej sytuacji na rynku.

W sprawę zaangażowali się już nawet senatorowie, a ostatnio o kwestię podwyżek zapytał również Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (IBRM) Samar.

  • Diagności z SKP walczą o zmianę stawek za badania techniczne, bo opłaty nie były zmieniane od 20 lat
  • Senatorowie zaangażowali się w kwestię zmiany obecnego stanu rzeczy
  • Ministerstwo Infrastruktury analizuje sprawę, ale wygląda na to, że na ostateczne rozstrzygnięcie diagnostom i kierowcom przyjdzie jeszcze poczekać

Diagności i pracownicy Stacji Kontroli Pojazdów (SKP) nie odpuszczają i wciąż walczą o zmianę stawek za przeprowadzane badania techniczne. Wysokości opłat ustalane są odgórnie przez państwo i nie były zmieniane od 20 lat. Obecne obowiązują od 29 października 2004 r. W tym czasie wzrosła inflacja, znacząco również wzrosło minimalne wynagrodzenie, a także koszty funkcjonowania SKP (m.in. wyższe opłaty za media) i prowadzenia działalności gospodarczej.

Senatorowie naciskają na resort infrastruktury w sprawie stawek za badania techniczne
Na początku kwietnia br. senatorowie z Komisji Infrastruktury zapoznali się z informacją ministra infrastruktury na temat funkcjonowania SKP. Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele branży i organizacji branżowych, m in. Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów, Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, a także diagności techniczni apelowali przede wszystkim o zmianę rozporządzenia ministra i szybkie wprowadzenie mechanizmu waloryzacji opłat diagnostycznych, tak aby powiązać te opłaty ze wzrostem wynagrodzeń i wskaźnikiem inflacyjnym w Polsce.

Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury przekazała, że w resorcie infrastruktury prowadzone są m.in. prace analityczne dotyczące podwyżki i możliwych nowych stawek opłat za badania techniczne. Pod uwagę brane są takie czynniki, jak choćby koszty uzyskiwania uprawnień przez diagnostów i koszty ich pracy, wskaźnik inflacyjny, wysokość wynagrodzeń minimalnych i średnich.

Odpowiedź z resortu infrastruktury nie daje SKP nadziei na szybkie zmiany
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (IBRM) Samar przypomniał, że w opinii Komisji rozwiązanie kwestii waloryzacji stawek za badania techniczne powinno być priorytetem dla ministerstwa infrastruktury. Samar powiedział "sprawdzam" i zapytał resort, czy ten pracuje nad zmianami i czy w ogóle zamierza zwaloryzować opłaty.

Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury, poinformowała IBRM Samar, że "prowadzone w Ministerstwie Infrastruktury analizy dotyczą m.in. wzrostu kosztów prowadzenia stacji kontroli pojazdów i wpływu zmiany cen na przeprowadzanie poszczególnych czynności w ramach badania technicznego. Pod uwagę brana jest także zmiana w wysokości wynagrodzeń na rynku pracy". Na koniec rzeczniczka dodała, że na razie jest zbyt wcześnie "na podanie szczegółowych informacji dotyczących zmian w systemie opłat za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów". Wygląda zatem na to, że kwestia zmiany stawek za badania techniczne, przynajmniej na razie, nie jest priorytetem dla resortu.

Support Ukraine