
Analiza danych serwisu Autoplac.pl wskazuje, że najbardziej poszukiwanymi markami samochodowymi w I półroczu 2025 roku są Audi i Volkswagen, zresztą podobnie jak w I kwartale br. roku.
Niewielką zmianą w klasyfikacji jest awans Forda na trzecie miejsce, kosztem Mercedesa. Kolejne pozycje zajęły BMW, Toyota, Opel, Škoda, Renault i Hyundai.
Kierowcy stawiają na „bezpieczne” auta
Wśród modeli silną pozycję utrzymują niemieccy producenci: pierwszą trójkę top modeli okupują Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3, a w pierwszej „10” jest aż 7 aut zza naszej zachodniej granicy. Dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym wciąż cieszy się także Škoda Octavia, zajmująca czwarte miejsce.
– Dla wielu kierowców wybór aut z czołówki rankingu Autopplac.pl to rozsądny i bezpieczny wybór. BMW, Audi, Volkswagen, Škoda, Ford, Mercedes, cieszą się od dłuższego czasu powodzeniem na rynku wtórnym. Mają szeroką gamę modeli i wersji silnikowych. W efekcie, dzięki popytowi na pojazdy tych marek, nabycie części i znalezienie fachowych serwisów nie stanowią większego problemu. Zatem łatwo utrzymać niemal permanentną mobilność, tak ważną w użytkowaniu samochodu – tłumaczy Marcin Korzeniewski, członek zarządu Autoplac.pl.
Tanio, młodo, z niskim przebiegiem
W I półroczu 2025 roku kierowcy szukający samochodu osobowego na Autoplac.pl, najczęściej interesowali się pojazdami wyprodukowanymi w ciągu ostatnich 10 lat. Aż 37% użytkowników sprawdzało opcje zakupu auta z roczników 2016-2020, a w sumie ponad 55% przeglądało ogłoszenia środków lokomocji z lat 2016-2025. Co ciekawe, a zarazem bardzo pozytywne, prawie 90% internautom zależy na samochodzie nie starszym niż 15 lat. Z kolei zupełnie nowe lub niemal nowe – pojazdy z rocznika 2025 – przyciągały uwagę jedynie 5,5% poszukujących.
Aspekt finansowy od zawsze ma bardzo duże znaczenie przy zakupie auta. Prawie 14% osób chciałoby wydać na swój przyszły samochód maksymalnie 10 000 zł. Ponad 40% kierowców zamierza zmieścić się w przedziale 20 000-50 000 zł. Dla około 30% internatów górna granica możliwości finansowych sięga powyżej 50 000 zł.
Jeśli chodzi o cenę minimalną przeznaczaną na nabycie pojazdu – przedział 20 000-50 000 zł wybierało ok. 37% potencjalnych właścicieli samochodu. Z kolei 12% zamierza zapłacić co najmniej 50 000 zł.
Zainteresowani zakupem używanych aut osobowych, wciąż marzą o niskim przebiegu. Niemal 80% kierowców szukało na Autoplac.pl samochodu, który przejechał nie więcej niż 100 000 km. Prawie 20% osób stawiało ten kilometraż jako maksymalną wartość. Więcej niż 62% planujących nabycie pojazdu, chciałoby posiadać osobówkę z maksymalnym przebiegiem oscylującym pomiędzy 100 000-200 000 km. Zaledwie ponad 18% było gotowych zaryzykować wydanie pieniędzy na auto, które na liczniku miałoby więcej niż 200 000 km.
– Polscy kierowcy są świadomi nie tylko kosztów zakupu auta, ale także coraz bardziej zwracają uwagę na całkowite koszty użytkowania. Precyzyjnie określają swój budżet już na etapie poszukiwań, nierzadko mając wiedzę o wydatkach na ewentualne naprawy, paliwo itp. Bo przecież im młodszy samochód, im niższy przebieg, tym mniejsze zagrożenie częstymi wizytami w warsztacie. Oczywiście wszystko w ramach możliwości finansowych. Stąd popularność pojazdów w przedziale 20 000-50 000 zł, wieku do 10 lat lub niewiele starszych z przydatnym wyposażeniem i dobrym silnikiem – mówi Marcin Korzeniewski, Autoplac.pl.
Nadwozie, które zdominowało polskie drogi
Moda na SUV-y w Polsce trwa w najlepsze i nic nie wskazuje na to, by miała szybko minąć. Ten typ nadwozia od kilku lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i – jak wynika z danych Autoplac.pl – w I półroczu 2025 roku aż 27% kierowców rozważało zakup SUV-a. Co ciekawe, crossovery, które teoretycznie miały zająć pozycję pomostową między kompaktami a pełnowymiarowymi SUV-ami, nie zdobywają gustów klientów.
– SUV-y wygrywają przede wszystkim przestronnością i uniwersalnością. Polscy kierowcy cenią sobie wyższy prześwit, zazwyczaj lepszą widoczność za kierownicą, poczucie bezpieczeństwa. Dużą rolę odgrywa również aspekt wizualny. Crossovery są często bardziej kompaktowe i mniej praktyczne pod względem przestrzeni bagażowej czy tylnej kanapy – wyjaśnia Marcin Korzeniewski, Autoplac.pl.
Drugim, ulubionym, rodzajem nadwozia polskich kierowców wciąż jest kombi, którym zainteresowało się 18% poszukujących auta na rynku wtórnym w I półroczu 2025. O miejsce na podium nieustannie rywalizują sedan i hatchback, te nadwozia chciałoby kupić po ok. 10% internautów.
Rozsądek zwycięża
Podsumowując I półrocze 2025 roku warto zauważyć, że względem I kwartału nie doszło nagle do rewolucji ani nawet ewolucji, jeśli chodzi o wybory internautów. Analiza wyników raportu przygotowanego przez Autoplac.pl pokazuje, że rozsądek, czyli pewny pojazd ze średniej półki cenowej nadal wygrywa z chwilowymi trendami i euforią zakupową.



Podobne wiadomości