
Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP) wraz z Prokuraturą Regionalną w Lublinie zakończyły śledztwo, w efekcie którego rozbito grupę handlującą luksusowymi samochodami. Według ustaleń, grupa działała na obszarze kilku państw europejskich w latach 2021-2025, wykorzystując skomplikowaną sieć firm, fikcyjnych faktur i pośredników ("słupy"). W wyniku procederu do Rosji i Białorusi przewieziono – z naruszeniem międzynarodowych sankcji – blisko 600 luksusowych aut marek takich jak BMW, Mercedes, Porsche, Lexus, Range Rover.
Na czym polegał proceder
Grupa kupowała pojazdy w salonach i u dealerów w krajach Unii Europejskiej. Następnie auta były odsprzedawane przez pośredników, często z jednym lub kilkoma przeskokami przez spółki zarejestrowane w różnych krajach UE – Czechach, Litwie, Niemczech oraz Polski. Kolejnym krokiem był transport samochodów "na łeb" z tych krajów do rodzimej Polski, by w końcu, mimo sankcji, przekazać je do rynku w Rosji i na Białoruś.
Przestępczy łańcuch obejmował również fikcyjne faktury VAT oraz mechanizmy pozwalające na uzyskanie nienależnego zwrotu podatku. Według śledczych firmy powiązane z członkami grupy uzyskały ponad 40 mln zł nienależnie zwróconego VAT.
Zatrzymania, dowody, konsekwencje
W połowie września policjanci CBŚP dokonali zatrzymań – łącznie 20 osób podejrzanych o uczestnictwo w grupie. Według prokuratury trzem z nich zarzucono kierowanie przestępczą organizacją. Dla dwóch podejrzanych sąd zastosował tymczasowe aresztowanie na trzy miesiące.
Oprócz zarzutów dotyczących uczestnictwa w zorganizowanej grupie przestępczej, prokurator postawił zarzuty wystawiania fikcyjnych dokumentów VAT na kwotę ponad 17 mln zł, prania pieniędzy oraz obchodzenia sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś.
Podczas akcji policji zabezpieczono mienie luksusowe: ekskluzywne zegarki, biżuterię, gotówkę w różnych walutach. Zablokowane zostały także środki finansowe na bankowych rachunkach podejrzanych – ponad 10 mln zł.
Skala problemu i znaczenie operacji
Śledztwo pokazało, jak bardzo rozbudowane struktury potrafią organizować proceder związany z luksusowym handlem samochodami, zwłaszcza w kontekście sankcji i mechanizmów podatkowych. Eksperci podkreślają, że takie akcje to jedno, ale równie istotne jest stałe monitorowanie rynku, zwiększona współpraca międzynarodowa oraz skuteczne reagowanie służb skarbowych, finansowych i policyjnych.
Podobne wiadomości