Poprzedni pomysł został zbombardowany, więc pojawił się nowy - chodzi o akcyzę na samochody pierwszy raz rejestrowane w Polsce. Za pomocą jakiego wzoru będzie obliczana?

Akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i sprowadzanych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l.

Początkowo Ministerstwo Finansów chciało na nowych zasadach naliczać podatek według rocznika auta i jego pojemności. Największą akcyzą objęte miały zostać starsze pojazdy. Teraz ma pojawić się kolejne kryterium, tzw. wskaźnik deprecjacji.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu.

Przykładowo akcyza na nowego Volkswagena Up! z litrowym silnikiem będzie wynosiła 752 zł. W tej chwili wynosi ona ok. 1100 zł. Audi A4 z silnikiem 1.9 TDI w cenie 20 tys. zł zastanie objęty akcyzą w wysokości 1560 zł. Do tej pory był to koszt 600 zł. Duże kwoty akcyzy trzeba będzie zapłacić za sprowadzane do Polski youngtimery z dużymi silnikami. Wzór nie został oficjalnie ogłoszony przez Ministerstwo Finansów.

Żadne wiążące decyzje na temat zmian w przepisach dotyczących akcyzy jeszcze nie zapadły. Kolejny raz senatorowie będą debatować nad propozycjami regulacji prawnych 29 listopada.

Support Ukraine