Akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i sprowadzanych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l.
Zgodnie z projektem akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin. Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co ma regulować tzw. współczynnik deprecjacji.
Aby poznać wysokość podatku należy pomnożyć wyjściową stawkę akcyzy, która zależna jest od pojemności silnika ze współczynnikiem zależnym od wieku pojazdu. im niższą normę emisji poziomu spalin spełnia auto, tym przypisana mu będzie wyższa stawka opodatkowania.
Na czym polega współczynnik deprecjacji? Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach). Wynosi on:
•2 miesiące i poniżej - 0,03
•od 3 do 4 miesięcy- 0,08
•od 5 do 6 miesięcy - 0,12
•od 7 do 12 miesięcy - 0,18
•od 13 do 24 miesięcy - 0,25
•od 25 do 36 miesięcy - 0,35
•od 37 do 48 miesięcy - 0,45
•od 49 do 60 miesięcy - 0,55
•od 61 do 72 miesięcy - 0,60
•od 73 do 84 miesięcy - 0,65
•od 85 do 96 miesięcy - 0,70
•od 97 do 108 miesięcy - 0,75
•od 109 do 120 miesięcy - 0,78
•od 121 do 132 miesięcy - 0,82
•od 133 do 144 miesięcy - 0,84
•od 145 do 156 miesięcy - 0,86
•od 157 do 168 miesięcy - 0,88
•169 miesięcy i powyżej- 0,90
Jak zakłada ministerstwo, zmiany mają promować nowsze auta i te, spełniające wyższe normy emisji spalin. W efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, a skutkiem ma być poprawa stanu technicznego pojazdów.
W odniesieniu do aut o niskich i średnich pojemnościach silnika (do 2,0 l) i w wieku do 11 lat, proponowane wartości akcyzy są zbliżone do obecnych. Niekiedy są nawet niższe. Stawki wzrosną dla pojazdów starszych niż 12 lat, spełniających normy Euro III i niższe. Stawki akcyzy wzrosną w niewielkim stopniu dla niskich pojemności i w większym dla pojazdów o wysokiej pojemności. W przypadku samochodów hybrydowych, naliczona akcyza będzie dla takich pojazdów pomniejszana o 20%.
Teraz zmianami w prawie zajmie się Sem. Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
Proponowane stawki akcyzy wyrażone w złotych
Pojemność silnika | EURO 6 | EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 i starsze |
od 2016 r. | od 2010 r. do 2015 r. | od 2005 r. do 2009 r. | od 2000 r. do 2004 r. i starsze | |
poniżej 1199 cm 3 | 1 000 | 2 000 | 2 300 | 3 500 |
1200–1499 cm 3 | 1 500 | 2 400 | 2 550 | 8 000 |
1500–1999 cm 3 | 1 950 | 3 120 | 3 320 | 10 000 |
2000–2499 cm 3 | 9 000 | 18 000 | 20 700 | 29 000 |
2500–2999 cm 3 | 14 000 | 25 000 | 32 000 | 40 000 |
3000–3499 cm 3 | 20 000 | 36 000 | 46 000 | 57 000 |
3500–3999 cm 3 | 27 000 | 42 000 | 62 000 | 76 000 |
4000 cm3 i powyżej | 35 000 | 55 000 | 80 000 | 98 000 |
Podobne wiadomości