Senackie komisje Budżetu i Finansów Publicznych, Infrastruktury oraz Ustawodawcza na posiedzeniu omawiały zmiany dotyczące podatku akcyzowego. Co wynika z najnowszych ustaleń?

Jak jest obecnie?

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

- import,

- nabycie wewnątrzwspólnotowe,

- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wynika z tego, że akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i sprowadzanych z zagranicy. Obecnie obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l.

Kolejny projekt zmian

Początkowo Ministerstwo Finansów chciało na nowych zasadach naliczać podatek według rocznika auta i jego pojemności. Największą akcyzą objęte miały zostać starsze pojazdy. Teraz ma pojawić się kolejne kryterium, tzw. wskaźnik deprecjacji. Obecnie nie jest pewne ile dokładnie wyniesie i jak wpłynie na cenę aut.

Prawdopodobnie nadal postulowane jest objęcia akcyzą "wszystkich samochodów o masie własnej do 3,5 tony", a wyłączenia dotyczyć mają tylko motocykli, samochodów elektrycznych i pojazdów zabytkowych oraz autobusów.

Kiedy konkrety?

Kolejny raz senatorowie będą debatować nad propozycjami zmian w akcyzie 29 listopada.

Support Ukraine