BMW M3 Competition 3.0 R6 510 KM. Test, wrażenia z jazdy, parametry, zużycie paliwa, ceny

30 lipca 2021 - Motofakty

BMW M3 Competition 3.0 R6 510 KM. Test, wrażenia z jazdy, parametry, zużycie paliwa, ceny

BMW M3 Competition 3.0 R6 510 KM. Test, wrażenia z jazdy, parametry, zużycie paliwa, ceny

Jakiś czas temu testowałem BMW M4 Competition, które wywoływało skrajne emocje. Od zachwytu, po niemal wrogość wśród innych kierowców i postronnych gapiów. Z BMW M3 Competition było nieco inaczej, również ze względu na stonowaną konfigurację. Ciemnoniebieski lakier, brak rzucających się w oczy dodatków z włókna węglowego i „zwykłe” czterodrzwiowe nadwozie typu sedan. Ta zmiana sprawiła, że do samochodu podszedłem nieco inaczej. Wnioski? Jest niesamowity!

BMW M3 Competition. Stylistyka nadwozia

Nie będę rozpisywał się o stylistyce M3 Competition, bo wiele już napisałem o M4, ale tutaj mamy zupełnie inne podejście. Otóż w M4 Competition, które ma nadwozie typu coupe, wszelkie rzucające się w oczy dodatki, a nawet wulgarny przedni grill, po prostu pasują. Wtedy wyszedłem z założenia, że konfigurując M4 Competition powinno wychodzić się z założenia: „Albo grubo, albo wcale!”. I to pasowało. W M3 Competition jest nieco inaczej. Owszem, można zaszaleć, ale tutaj atutem będzie choć podstawowa umiejętność wtapiania się w tłum. Oczywiście przednie nerki skutecznie to utrudniają, ale cała reszta ma do tego predyspozycje.

Ciemnoniebieski lakier, który bajecznie mienił się w słońcu, skutecznie tuszował agresywne linie. A w przypadku M3, są one zdecydowanie bardziej wyraźne, niż w M4. Widać to przede wszystkim w tylnej części.

Nadkola zdecydowanie wystają poza obrys drzwi i są napompowane do nieprzyzwoitych rozmiarów. Wygląda to fantastycznie i zdecydowanie lepiej, niż w nieco wygładzonej M4. Odcięcie pomiędzy tylnymi drzwiami i nadkolem jest zdecydowane i wręcz brutalne. Wygląda to świetnie. Z tyłu M3 Competition wygląda bardzo zadziornie, a szerokie biodra oraz cztery końcówki układu wydechowego wystające z dyfuzora pod zderzakiem zdradzają, że nie jest to zwykłe auto. Linia nadwozia jest tradycyjna. To typowy sedan o zrównoważonych proporcjach, które zostały zwinnie zachwiane przez sportowe dodatki, poszerzenia i przetłoczenia. Gdyby nie przedni grill, którego nie jestem zwolennikiem (choć akceptuję), mógłbym uznać, że wygląd jest nienaganny.

Warto również przypomnieć, że oprócz dachu, który w standardzie jest wykonany z włókna węglowego, z tego samego materiału wykonano zgrabną lotkę na klapie bagażnika, ogromny dyfuzor z tyłu, który ledwo skrywa cztery słusznych rozmiarów końcówki aktywnego układu wydechowego oraz gigantyczny tłumik końcowy. To wszystko, w połączeniu z pięknymi, ażurowymi felgami z kutego aluminium (19-calowe z przodu i 20-calowe z tyłu), daje naprawdę imponujący efekt.

BMW M3 Competition. Wnętrze

O wnętrzu pisałem już w przypadku BMW M4 Competition, ale tam była zupełnie inna konfiguracja. W tamtym modelu prawdopodobnie zaznaczono wszystko co się tylko dało. Były więc radykalne fotele kubełkowe ze znikomą ilością pianki, które trzymały w zakrętach jak oszalałe, ale oferowały minimum socjalne rozsądnego komfortu. Były również liczne wstawki z włókna węglowego, które prezentowały się o wiele lepiej, niż ich odpowiedniki z fortepianowego plastiku. Właśnie takie wstawki były w testowanym przeze mnie M3 Competition. Czy to mi się podobało? Nie. Zdecydowanie. Chwilę po wytarciu elementów antystatyczną ściereczką, na zdjęciach pojawiały się nieestetyczne drobiny kurzu (widać to wyraźnie). Pomijam drobne ryski i przetarcia. Drugim mankamentem była czarno-biała skóra. Fakt, prezentowała się świetnie i efektownie, ale już w wielu miejscach było widać delikatne przebarwienia i plamki. Taki urok jasnych materiałów.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Tyle narzekania, bowiem cała reszta zasługuje na zdecydowane pochwały. Zamiast twardych „kubłów” zastosowano świetnie wyprofilowane i nadal bardzo dobrze trzymające fotele, ale z nieporównywalnie lepszym komfortem na co dzień. W BMW M4 Competition z grzeczności nie narzekałem, ale dopiero tutaj nie mam żadnych uwag co do tych foteli. Długa podróż? Żaden problem. Żadnego bólu pleców, zdrętwień wiadomej części ciała itp. Do tego szeroki zakres regulacji, podgrzewanie i chłodzenie. W BMW M3, które z pozoru jest autem rodzinnym, takie rozwiązanie jest o wiele lepsze, niż radykalne fotele. Owszem, sprawdzą się na torze i wyglądają obłędnie, ale moim zdaniem M3 będzie rzadziej odwiedzał tor i częściej służył jako normalne auto na co dzień. Pojemność bagażnika w standardowym ustawieniu to 480 litrów, a zbiornik paliwa mieści 59 litrów. Na jak długo wystarczy? Tutaj zależność od temperamentu kierowcy jest gigantyczna.

BMW M3 Competition. Napęd, zużycie paliwa i wrażenia z jazdy

Przejdźmy wreszcie do serca BMW M3 Competition, czyli sześciocylindrowego motoru o pojemności 2993 cm3 i mocy 510 KM. Moc rozwijana jest dość późno – przy 6500 obr./min – ale wkręcanie tej jednostki tak wysoko to czysta przyjemność w każdym wymiarze. Moment obrotowy 650 Nm dostępny jest w szerokim zakresie od 2650 do 6130 obr./min, dzięki czemu elastyczność jest wręcz bajeczna. Cała moc trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni ZF. Zmiana biegów jest niezwykle płynna i celna. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby skrzynia szarpnęła, nawet podczas jazdy w korku, biegi zawsze były idealnie dobierane, a w trybach sportowych lub po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, redukcja była natychmiastowa.

Zużycie paliwa? Trudno w takim aucie sprawdzać, jak bardzo oszczędne może być. O ile w trasie przy 120 km/h zejście poniżej 9 l/100km nie było wielkim problemem w M4, tak w M3 komputer pokładowy usilnie pokazywał 10 l/100km. Odrobinę szybciej i do spalania dodawane były 1 lub 2 litry. Jazda po mieście? Tutaj podobnie – nieco więcej niż w M4 Competition. Bardzo spokojna jazda – 12-13 l/100km. Dynamiczna jazda i szybsze ruszanie spod świateł, oczywiście w ramach obowiązujących ograniczeń – 15-16 l/100km.

Wrażenia z jazdy? I znów, może to moje odczucie, ale M3 Competition wydało mi się jeszcze bardziej dzikie, niż M4 Competition. Być może wrażenie było spotęgowane tym, że to „zwykły” sedan, a nie sportowe coupe, ale każde wciśnięcie gazu do oporu skutkowało wbiciem w fotel i bezwiednie wypowiadanymi słowami, które powszechnie uznaje się za niecenzuralne. Auto jest niesamowicie agresywne i tylko czeka, aż kierowca je sprowokuje. Na zakrętach trzeba bardzo uważać. Szybkie włączanie się do ruchu może zaskoczyć niedoświadczonego kierowcę, a odrobina piachu na łuku to potencjalna pułapka. Nie, M3 nie stara się zabić właściciela przy każdej okazji, ale jeśli kierowca nie poczuje pokory i przeceni swoje możliwości, przygoda z tym autem może skończyć się bardzo szybko. Czy da się jeździć spokojnie? Oczywiście. Delikatne muskanie pedału gazu skutkuje płynnym ruszaniem, względną ciszą i spokojem, ale jak wspomniałem, układ napędowy tylko czeka na sygnał do strzału. Pierwsze kilometry tym autem bez wyczucia pedału gazu są dość nerwowe.

BMW M3 Competition. Ceny i wyposażenie

Ile kosztuje piekielnie szybki sedan z tylnym napędem? Za takie auto trzeba wydać co najmniej 433 900 złotych, przy czym jest to cena startowa. Po dodaniu kilku dodatków, przekroczenie 500 000 złotych nie jest problemem. Czy warto? Moim zdaniem zdecydowanie tak i jeśli miałbym wybierać, pomiędzy M4 i M3, bez zastanowienia wybrałbym M3. Wygląda lepiej, wbrew pozorom jest bardziej agresywne i znacznie bardziej praktyczne. Czy wybrałbym wersję z napędem xDrive, która kosztuje 454 900 złotych? Ma znacznie lepsze i bardziej stabilne przyspieszenie, które nie zależy w tak dużej mierze od odpowiedniej nawierzchni i trakcji. Wersja z xDrive katapultuje się od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy („ośka” w 3,9), zapewne zdecydowanie lepiej się prowadzi i jest stabilniejsza w losowych warunkach, ale czy daje tyle samo frajdy? Tej pierwotnej i dzikiej radości? Wątpię, ale potwierdzę, jak się przejadę.

Podsumowanie
Nie będę ukrywał, że dni które spędziłem jakiś czas temu z BMW M4 Competition były niezwykle przyjemne, intensywne, odrobinę męczące, ale niezwykle satysfakcjonujące. Czy tak samo było z BMW M3 Competition? Część się zgadza, ale to auto mnie tak nie zmęczyło. Nie dość, że fotele są bardziej przyjazne na co dzień, to i całe auto daje poczucie normalności, gdy tego chcemy i potrzebujemy. Wiem, że porównywanie coupe do sedana jest bez sensu, ale to mimo wszystko podobne modele, w bardzo podobnej cenie i celujące w podobną grupę klientów. Ja wybrałbym M3 bo moim zdaniem gubi wszystkie wady M4 i dodaje kilka przyjemnych na co dzień aspektów. Nadal wygląda rewelacyjnie, jest agresywne i budzi respekt, ale bez problemu przewiezie rodzinę na wakacje i nikomu przy tym nie zrobi krzywdy.

ZALETY:

rewelacyjne parametry jezdne;
510 KM na tylnej osi!
przyzwoicie komfortowy i funkcjonalny;
poczucie normalności i przy odpowiedniej konfiguracji – szczątkowa anonimowość;
mnóstwo trybów jazdy, ustawień i konfiguracji;
piękne linie i agresywne przetłoczenia.

WADY:

jak zwykle - kontrowersyjny wygląd nerek;
wystarczy chwila nieuwagi, aby niedoświadczony kierowca miał kłopoty.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoalkoholalkomataston martinaudiAudiAudi A3Audi R8Audi RS5Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto elektryczneauto używaneauto z wypożyczalniAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMWBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW X1BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcampercamper vancar buying guideCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektromobilnośćElektryczneEUeuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrariFerrarifiatFiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat PuntoFiat TipofordFordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTimport aut uzywanychImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkiJapanjeepJeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKiaKia CeedKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKia SportageKIA SportageKia Stingerkierowcyklasykikodeks drogowyKoninkontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieżeKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKuba Wojewódzkikupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexuslimity prędkościŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda CX-5Mazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes S-ClassMercedes SprinterMiniMini CoopermitsubishiMitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi PajeroMitsubishi Space Starmoose testMotocykleMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNissan X-TrailNissan ZNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyoffroadopelOpelopel astraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MantaOpel Mokkaopłatyopłaty drogowepaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcypijany kierowcaPKP IntercitypodatekPolandpolicjaPolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorschePorsche 911Porsche TaycanposcigPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyPrawo JazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowózradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault ArkanaRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRynekS8sądsafetysalonSamarsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSamochody ElektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSamochody UżywaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSkoda FabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinysprowadzanie samochodówSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzyStellantisstraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbackSubaru SolterrasupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologytelefonTerenoweteslaTeslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota YarisTransporttrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAused car buying guideutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen PoloVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TaigoVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PolowakacjeWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekWypadekwypadkizakup autazakup samochoduZakup Samochoduzatrzymanie prawa jazdyZłodziejzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-українськийпольсько-український кордонПольшаПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи