Samochody klasy premium. Jakie marki i modele wybierają Polacy?

2 miesiące, 3 tygodnie temu - 15 września 2022, Motofakty
Samochody klasy premium. Jakie marki i modele wybierają Polacy?
W sierpniu 2022 roku liczba rejestracji aut z wyższej półki w Polsce była mniejsza niż w lipcu br. i nieco tylko większa w stosunku do sierpnia roku ubiegłego. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, udział aut z segmentu premium w ósmym miesiącu 2022 roku nieznacznie przekraczał 20 procent.

W sierpniu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 6 785 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 4,19 proc. mniej proc. niż w lipcu br. i o 0,52 proc. (35 szt.) więcej w zestawieniu z sierpniem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 6 750 takich samochodów. Sierpniowy wynik bieżącego roku był większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano w naszym kraju 6 305 samochodów z segmentu premium. W sierpniu br. udział takich aut w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 20,1 proc. Łącznie od stycznia do sierpnia 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 61 045 nowych samochodów klasy premium, o 3,40 proc. (2 148 sztuk) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 754 samochody osobowe, o 1,61 proc. więcej niż rok wcześniej i o 2,73 proc. mniej niż w lipcu 2022 r. Od stycznia do sierpnia 2022 roku zarejestrowano w Polsce 280 873 samochody osobowe, o 10,61 proc. mniej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego.

Samochody klasy premium. Z jakimi problemami zmaga się ten segment pojazdów?
W stosunku do 2021 roku spadek sprzedaży samochodów klasy premium (liczony narastająco od początku roku) jest więc nieco mniejszy niż całego rynku aut osobowych w Polsce. Mimo to, także ten segment rynku od dłuższego dotykają liczne problemy: brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących pokłosiem mniejszej dostępności mikroprocesorów i wpływającej na opóźnienia w produkcji komponentów; ograniczona dostępność niektórych surowców; zakłócenia w łańcuchach dostaw.

W sierpniu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 6 785 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 4,19 proc. mniej proc. niż w lipcu br. i o 0,52 proc. (35 szt.) więcej w zestawieniu z sierpniem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 6 750 takich samochodów. Sierpniowy wynik bieżącego roku był większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano w naszym kraju 6 305 samochodów z segmentu premium. W sierpniu br. udział takich aut w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 20,1 proc. Łącznie od stycznia do sierpnia 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 61 045 nowych samochodów klasy premium, o 3,40 proc. (2 148 sztuk) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 754 samochody osobowe, o 1,61 proc. więcej niż rok wcześniej i o 2,73 proc. mniej niż w lipcu 2022 r. Od stycznia do sierpnia 2022 roku zarejestrowano w Polsce 280 873 samochody osobowe, o 10,61 proc. mniej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego.

Samochody klasy premium. Z jakimi problemami zmaga się ten segment pojazdów?
W stosunku do 2021 roku spadek sprzedaży samochodów klasy premium (liczony narastająco od początku roku) jest więc nieco mniejszy niż całego rynku aut osobowych w Polsce. Mimo to, także ten segment rynku od dłuższego dotykają liczne problemy: brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących pokłosiem mniejszej dostępności mikroprocesorów i wpływającej na opóźnienia w produkcji komponentów; ograniczona dostępność niektórych surowców; zakłócenia w łańcuchach dostaw.

Tuż za podium było Volvo. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 7 283 samochody tej marki, o 12,95 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był na koniec sierpnia bieżącego roku model XC60 (3 476 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 739 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (860 sztuk).

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium na koniec sierpnia 2022 roku największą stratę nadal notuje Lexus (2 964 auta, minus 30,18 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się DS (557 sztuk, wzrost o 136,02 proc.). W całym zestawieniu aut marek premium największy wzrost liczby rejestracji należy do Astona Martina. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 20 aut tej marki, o 400 proc. (szesnaście sztuk) więcej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.

Samochody klasy premium. Najpopularniejsze modele
Na koniec sierpnia 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (3 476 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3, której wynik to 2 463 zarejestrowane egzemplarze. Brąz przypadł w udziale Audi Q5 (2 220 egz.).

Support Ukraine