BMW może stanąć w płomieniach, niemieccy klienci szykują pozew zbiorowy. Akcja serwisowa w Polsce może dotyczyć nawet 19 tys. aut

21 marca 2019 - moto.pl

BMW może stanąć w płomieniach, niemieccy klienci szykują pozew zbiorowy. Akcja serwisowa w Polsce może dotyczyć nawet 19 tys. aut

Nawet 19 tysięcy aut BMW jeżdżących po polskich drogach może stanąć w płomieniach.

Wszystko przez awarię zaworu EGR. Producent nie zgłosił akcji serwisowej do UOKiK przez co rozczarowani właściciele grożą pozwem zbiorowym. Przedstawiciele BMW komentują sprawę.

Akcje serwisowe różnych marek zdarzają się dość regularnie. Wówczas zagrożone pojazdy są wzywane do serwisu, gdzie usterka jest bezpłatnie naprawiana. Dotyczy to także aut, którym minął już okres ochrony gwarancyjnej.

Diesle BMW zagrożone pożarem

Akcję serwisową ogłosiło także BMW. Kłopotem jest zawór recyrkulacji spalin. Hubert Fronczak przedstawiciel działu PR BMW w Polsce w oficjalnym oświadczeniu wydanym dla Moto.pl wyjaśnia problem:

Wewnętrzne badania BMW Group wykazały, że w niektórych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi może wystąpić wyciek glikolu z chłodnicy układu recyrkulacji spalin. W połączeniu z typowymi osadami sadzy i wysokimi temperaturami występującymi zazwyczaj w module recyrkulacji spalin może to powodować żarzenie cząstek. W bardzo rzadkich przypadkach może to prowadzić do nadtopień w kolektorze ssącym, a w ekstremalnie rzadkich przypadkach do samozapłonu. Należy dodać, że nie zanotowaliśmy przypadków obrażeń na skutek tego problemu.

Mówi się, że w skali światowej usterka może dotyczyć nawet 1,6 mln samochodów z silnikami wysokoprężnymi. W Polsce problemem może być dotknięte prawie 19 tysięcy aut. Choć producent obejmuje wadliwe pojazdy akcją serwisową, nie zgłosił tego faktu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To jednak nie koniec problemów. Jak donoszą użytkownicy BMW, niektórych aut ASO nie naprawia bo brakuje części.

BMW kontaktowało się z klientami

BMW Group zdecydowała się przeprowadzić odpowiednią akcję techniczną. Obejmuje ona sprawdzenie modułu recyrkulacji spalin, a w przypadku wystąpienia wady wymianę odpowiednich komponentów w silnikach wysokoprężnych, których ten problem może dotyczyć. Właściciele objętych nią aut są informowani i zapraszani do warsztatu na kontrolę. Dokładamy wszelkich starań, aby ten proces realizować w możliwie jak najkrótszym terminie. Jeśli zaistnieje taka potrzeba i jest to możliwe, zapewniamy naszym klientom auto zastępcze. Dla osób chcących samodzielnie sprawdzić, czy ich auto podlega pod akcję techniczną, mamy dwie możliwości: kontakt ze sprzedawcą auta lub samodzielne sprawdzenie poprzez stronę www.service-bmw.pl.

- dodaje Hubert Fronczak

Samochody w płomieniach

Jak donosi m.in. portal Interia.pl, w lutym 2019 r. niespełna trzyletnie BMW 520d xDrive z przebiegiem 77 tys. km zapaliło się podczas jazdy autostradą A4. Auto od nowości znajdowało się w rękach jednego właściciela i było objęte pięcioletnim pakietem przeglądów. W styczniu, zgodnie z harmonogramem, właściciel stawił się w ASO w celu odbycia rutynowej kontroli, podczas której wadliwy zawór EGR miał zostać wymieniony. Tak się jednak nie stało z powodu braku części.

Serwis nie dokonał wymiany elementu, a co więcej – nie poinformował o tym fakcie właściciela. Auto doszczętnie spłonęło, a teraz ubezpieczyciel odmawia wypłacenia odszkodowania z polisy AC.

Co ciekawe, marka podjęła próbę kontaktu z właścicielem spalonego pojazdu, ale póki co nie spotkali się z odzewem klienta. Jak poinformował nas Hubert Fronczak:

Dołożymy wszelkich starań, aby sprawdzić przyczyny i znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. W tym celu poprosiliśmy klienta o kontakt i udostępnienie pojazdu w celu przeprowadzenia ekspertyzy, obecnie czekamy na kontakt.

Problem dotyczy nie tylko BMW 520d?

Podobny problem sugeruje właściciel trzyletniego BMW 120d xDrive, które spłonęło na początku lutego podczas jazdy autostradą. Właściciel twierdzi, że BMW nie poinformowało go o usterce.

Właściciele niemieckich aut planują dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Co ciekawe, jesienią ubiegłego roku marka MINI (należąca do koncernu BMW) ogłosiła podobną akcję serwisową, która znalazła się w rejestrach UOKiK.

W 324 pojazdach MINI Countryman nie została zamontowana blaszana osłona pompy wysokiego ciśnienia. W razie wypadku mogła zostać uszkodzona, co doprowadziłoby do wycieku paliwa, a w konsekwencji stworzyłoby zagrożenie pożaru.

Zgłoszenie do UOKiK nie było potrzebne?

Zgodnie z informacją podawaną przez UOKiK:

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł.

Jednak według przedstawiciela BMW ta akcja nie wymagała zgłoszenia do Urzędu:

Nie wszystkie akcje techniczne podlegają zgłoszeniom do UOKiK. Decydują o tym wytyczne UE – RAPEX i w tym wypadku akcja nie spełniała wymagań formalnych. Decyzja o tym, które pojazdy należy objąć akcją techniczną, została podjęta zgodnie z wytycznymi zatwierdzonymi przez UE.  Uwzględnione zostały wszystkie wymagane modele i spełniające wytyczne. Dodam, że jesteśmy w bieżącym kontakcie z odpowiednimi instytucjami i monitorujmy sytuacje.

- przekonuje Hubert Fronczak

Artykuły w tematach

a1A4akcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaston martinaudiAudi A3Audi RS5Austriaauta elektryczneauta używaneautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMW M3BMW M4BMW M5BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcamper vanCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCofanie Licznikacustom carczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedroga ekspresowaDroga S7drogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricEUeuropeevfabrykafcaferrarifiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandafordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFORD SIERRAFord Transitformula 1formula1Formuła 1fotoradarfotoradaryFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkijeepjobsKajetan KajetanowiczKen BlockkiaKia Picantokia sorentokia soulKIA Sportagekierowcykontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLexusLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes SprintermitsubishiMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNorwaynowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkapaliwapaliwoParis Motor ShowparkingparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 508pickupPKP IntercitypodatekPolandpolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorsche 911Porsche TaycanPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyprędkośćprzebieg autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRyneksafetysamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkoda CitigoSkoda Enyaqskoda fabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinySprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubarusupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CorollaToyota Land CruiserToyota Rav4Toyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen PassatVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVW CaddyVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWRCWrocławwypadekwypadkizakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówŁódźЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-український кордонПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкраїнаукраїнціУкравтодорштрафи
Sprzedać auto