Chcemy kupować nowe auta ale się boimy. Winna pandemia

21 września 2021 - Motofakty

Chcemy kupować nowe auta ale się boimy. Winna pandemia

W wakacje sprzedaż samochodów osobowych w Polsce spadła. Jednak jak tłumaczy nam ekspert spadki wcale nie oznaczają, że Polacy nie chcą kupować nowych samochodów. - Wręcz przeciwnie, popyt jest naprawdę spory, ale z kilku przyczyn wstrzymujemy się z motozakupami- mówi.

Z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że choć od stycznia do sierpnia br. sprzedano w Polsce o jedną piątą więcej nowych samochodów osobowych w porównaniu do tego samego okresu 2020 roku, to w miesiące wakacyjne sprzedaż wyraźnie tąpnęła.

W lipcu br. Polacy zarejestrowali o ponad 8 proc. mniej nowych osobówek, a w sierpniu o ponad 4 proc. mniej w porównaniu do tych samych miesięcy pandemicznego 2020 roku. Jednak te niewielkie spadki sprzedaży wcale nie oznaczają, że Polacy nie chcą kupować nowych samochodów. Wręcz przeciwnie, popyt jest naprawdę spory, ale z kilku przyczyn wstrzymujemy się z motozakupami- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Paweł Gos, Prezes Zarządu Exact Systems.

Zdaniem eksperta cały czas nastrojami zarówno konsumentów jak i firm rządzi COVID-19. - Choć od początku pandemii minęło już ponad półtora roku, jej końca nie widać i mówi i dodaje, że rośnie także niepewność, co do kolejnej fali pandemii, tego jak silna będzie, jak długo potrwa, jakie nowe obostrzenia nas czekają. - W związku z tym Polacy wstrzymują się z zakupem nowych „czterech kółek” na lepsze, pewniejsze czasy- mówi.

Jak drugi powód wskazuje fakt, że w salonach po prostu brakuje samochodów. Owszem, wiele aut jest wyprodukowanych, ale nie opuszczają parkingów fabryk motoryzacyjnych, a w konsekwencji nie docierają do dilerów i klientów, ponieważ brakuje w nich podzespołów, głównie zawierających półprzewodniki.

- Czasami jest to nawet tak drobny element jak poszycie drążka zmiany biegów. Na przykładzie jednego z zaprzyjaźnionych dilerów z Częstochowy, który w analogicznych okresach w latach ubiegłych posiadał na placu około 500 aut gotowych do odbioru, a dzisiaj nie ma ich nawet 10, można śmiało powiedzieć, że nie ma czym handlować. Jestem jednak przekonany, że jak tylko skończą się kłopoty z ich dostawą, czyli nie wcześniej niż w pierwszym kwartale przyszłego roku, można spodziewać się zdecydowanej poprawy sytuacji- mówi Gos.
Po trzecie, mamy dzisiaj moment tzw. polaryzacji konsumenckiej. Ze względu na zmiany związane z elektromobilnością, zapowiadane przez kolejnych producentów motoryzacyjnych wycofanie się z produkcji samochodów spalinowych i wzrost cen paliw, klienci są podzieleni w decyzjach motozakupowych. Gos zauważa, że jedni cały czas chcą wsiąść za kółko auta o tradycyjnym, spalinowym napędzie. - W drugim obozie są osoby z wysoką ekoświadomością, które chcą, aby ich kolejnym autem był elektryk lub hybryda- mówi i dodaje, że obecnie prym wiedzie druga część rynku.

- W ciągu ośmiu miesięcy tego roku zmniejszyła się nie tylko sprzedaż diesli, ale i silników benzynowych. Natomiast na fali są napędy alternatywne, czyli elektryki i hybrydy. Ich udział w całej sprzedaży nowych aut osobowych wyniósł ponad 30 proc., podczas gdy w pandemicznym 2020 roku był dwa razy niższy- wylicza.
- Za taki stan odpowiada również kilka czynników. Przede wszystkim coraz większa świadomość ekologiczna Polaków – chcemy być coraz bardziej eko w różnych sferach życia. Rzadziej kupujemy nowe ubrania, oddajemy buty do renowacji, segregujemy śmieci, pijemy kranówkę i… chcemy jeździć elektrykami- wylicza.


Ponadto wskazuje na fakt, że firmy finansujące, głównie banki i firmy leasingowe, wychodzą coraz śmielej z ofertami finansowania ekoaut, które nierzadko są atrakcyjniejsze niż te na auta spalinowe. I w końcu niedawno ruszyła druga odsłona dopłat rządowych.

- Ale, o ile na co dzień jestem dużym optymistą, to przy aktualnym poziomie cen i dopłat rządowych, pojazdy elektryczne jeszcze długo pozostaną poza finansowym zasięgiem większości Polaków. Na przykład w Rumunii dopłaty do elektryków wynoszą ok. 40 tys. zł, podczas gdy u nas ponad dwa razy mniej. Dlatego, w optymistycznym scenariuszu potrzebujemy jeszcze minimum 5, w pesymistycznym – nawet 10 lat, zanim elektryki staną się powszechnym widokiem na naszych ulicach. Wówczas koszty wytworzenia aut elektrycznych i tradycyjnych zrównają się. Również za około 5 lat spodziewamy się pierwszej fali używanych elektryków, które dotrą do nas m.in. z Niemiec, gdzie aut tego typu jeździ w tej chwili już milion. Jednak do tego czasu powinniśmy skupić się na poszerzaniu niezbędnej infrastruktury- podsumowuje Gos.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoalkoholalkomataston martinaudiAudiAudi A3Audi R8Audi RS5Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto elektryczneauto używaneauto z wypożyczalniAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMWBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW X1BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcampercamper vancar buying guideCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektromobilnośćElektryczneEUeuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrariFerrarifiatFiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat PuntoFiat TipofordFordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTimport aut uzywanychImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkiJapanjeepJeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKiaKia CeedKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKia SportageKIA SportageKia Stingerkierowcyklasykikodeks drogowyKoninkontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieżeKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKuba Wojewódzkikupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexuslimity prędkościŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda CX-5Mazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes S-ClassMercedes SprinterMiniMini CoopermitsubishiMitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi PajeroMitsubishi Space Starmoose testMotocykleMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNissan X-TrailNissan ZNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyoffroadopelOpelopel astraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MantaOpel Mokkaopłatyopłaty drogowepaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcypijany kierowcaPKP IntercitypodatekPolandpolicjaPolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorschePorsche 911Porsche TaycanposcigPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyPrawo JazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowózradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault ArkanaRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRynekS8sądsafetysalonSamarsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSamochody ElektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSamochody UżywaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSkoda FabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinysprowadzanie samochodówSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzyStellantisstraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbackSubaru SolterrasupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologytelefonTerenoweteslaTeslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota YarisTransporttrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAused car buying guideutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen PoloVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TaigoVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PolowakacjeWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekWypadekwypadkizakup autazakup samochoduZakup Samochoduzatrzymanie prawa jazdyZłodziejzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-українськийпольсько-український кордонПольшаПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи