Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu tylko 7 tys. szt. i było to mniej niż rok wcześniej o 30,1% i mniej niż w poprzednim miesiącu o 38%. Udział tej grupy klientów wyniósł 25,6% i był niższy niż we wrześniu rok wcześniej (- 1,4 punktów proc. ) a jednocześnie był wyższy niż w sierpniu br. o 5,6 punktów procentowych.
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali we wrześniu br. 20,3 tys. samochodów, co oznacza spadek do roku poprzedniego o 25% kiedy zarejestrowano 27,1 tys. samochodów w tej grupie. Nastąpiła także zasadnicza zmiana w porównaniu do wyników z sierpnia br., kiedy zarejestrowano 45,4 tys. samochodów. Wtedy wśród klientów instytucjonalnych ważną grupę stanowili dealerzy lub inni sprzedawcy, którzy zarejestrowali prawie 29% samochodów. We wrześniu ta grupa klientów wróciła do poziomu 16% podobnie, jak to miało miejsce rok wcześniej.
Marki popularne zajęły 84,7% rynku i objęły 23,1 tys. szt. co oznacza spadek w stosunku do tego samego miesiąca roku poprzedniego o 27,9%. Na marki premium przypadło 15,3% rynku a ich spadek był wolniejszy niż marek popularnych i wyniósł 17% w porównaniu do września ubiegłego roku.
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,3 tys. hybryd (+9,7%) oraz 110 szt. z napędem elektrycznym (-20,3%). Wśród nich znalazły się 67 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 43 szt. hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 68,1% rynku a z dieslem 25,3%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 67,5% i 26,5%.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t we wrześniu 2018 r. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, przybyło 5 311 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów.
Biorąc pod uwagę rejestrację aut osobowych, we wrześniu 2018r . na pozycję lidera wróciła Skoda i zarejestrowała 4 231 szt. tj. mniej o 8% niż rok wcześniej . Druga jak zazwyczaj była Toyota (3 032.; -9,8%). Trzecie miejsce na podium zajął Ford (1 956 szt.; -12%), Na czwarte miejsce awansowała Dacia (1 820 szt.), która jako jedyna z pierwszej piątki odnotowała wzrost w porównaniu rok do roku o 17,4%. Dopiero na piątym miejscu Volkswagen, który z kolei odnotował największy spadek w stosunku do września ubiegłego roku ( -58,7% ). Kolejne miejsca w rankingu należały do marek: Kia ( 1672 szt. -4,6%), Opel ( 1 590 szt. -41,3% ), Renault ( 1553 szt. – 33,8% ).
W ogólnym rankingu modeli biorąc pod uwagę zakupy klientów indywidualnych i firm, we wrześniu 2018 r. na pierwszym miejscu Fabia ( 1 325 szt ), która w stosunku do sierpnia awansowała o cztery pozycje. Za nią Octavia (1 261 szt.), która miesiąc wcześniej była pierwsza. Trzeci w ostatnim miesiącu był Yaris ( 770 szt.) a czwarty Focus z wynikiem 734 szt. Piąta pozycja jest niespodzianką to Duster , który jako jedyny z pierwszej piątki odnotował wzrost w stosunku do września ubiegłego roku (707 szt.; +8,6%).
Wśród nabywców instytucjonalnych największym powodzeniem we wrześniu 2018 r cieszyły się auta Skody, Toyoty oraz Forda. W tej grupie wśród modeli na podium znalazła się Skoda Octavia, Skoda Fabia oraz Ford Focus. Skoda, Dacia oraz Kia to natomiast najpopularniejsze marki wśród klientów indywidualnych, natomiast Dacia Duster, Skoda Fabia oraz Toyota Yaris, to najpopularniejsze modele.
Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 114,1 tys. szt. (+3,8%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (14 980; +7,8%). Drugie miejsce podobnie, jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (13 481; +10,5%) a na trzecim zamknął osiem miesięcy br. Opel (8 895; -24,5%). Nadal mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował duży spadek utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy do marki Kia (8 490; +9,8%) po awansie o jedną pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Volkswagen (7 914; -7,4 %) a za nim Dacia (7 865; +18,2%) mimo znacznego wzrostu.
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018r. pozostaje Yaris (4 683; +10,5%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajmuje Fabia (4 554; +9%) i podobnie, jak pierwszy Yaris w porównaniu do sytuacji przed rokiem awansował o jedno miejsce w rankingu. Udział obu pierwszych modeli jest niemal identyczny i wyniósł odpowiednio 4,1% i 4%. Trzecia pozycja należy do Dustera (3 933 szt +24,4% ), który zyskał aż 2 pozycje w stosunku do tego samego miesiąca roku ubiegłego. Czwartą pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (3 597; -21,8%). Na piątej pozycji Octavia (2 864 szt.; +14%) za nią jest Auris (2 745; +5,7%). Kolejne miejsce należy do Tucsona ( 2 721; + 20,6%) , który zyskał aż 5 pozycji w rankingu. Dopiero za nim jest Tipo (2 678; -21,7%), który wręcz przeciwnie stracił aż 4 pozycje w rankingu w skali roku.
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 289,3 tys. szt. (+17,8%; +43,7 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Zajęły 48,1% rynku wobec 47,1% rok wcześniej (67,1% wobec 68,2% przed rokiem w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (37 846; +14,4%; udz. 13,1%), drugi Volkswagen (34 144; +26,2%; udz. 11,8%). Trzecia jest Toyota (28549; +18,9%; udz. 9,7%). Następny w rankingu jest Ford (19 554; +8,1%) a za nim Opel (18 156; +23,3%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (15 060; +5,7%; udz. 5,2%) a za nim Mercedes-Benz (12 730; +20,9%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (13 238; +15,5%). Następna Fabia (9 910; +7%). Na trzecim utrzymuje się Golf (8 835; +12,7%) a na czwartym tuż za nim i podobnie jak rok wcześniej jest Astra (8 651; +20,8%). Focus jest po wrześniu piąty (7748; +17,2%).
Podobne wiadomości