W 2018 roku w naszym kraju przybyło w sumie prawie 1,6 miliona aut. Do tej pory największy rezultat, dokładnie 1 548 702 sztuki, odnotowany został w 2008 roku.
W minionym roku zarejestrowano nad Wisłą 532 tys. nowych samochodów. Z polskich salonów wyjechało o ponad 45 tys. (9,5%) aut więcej niż w 2017 roku. Dla porównania Unia Europejska zanotowała jedynie symboliczny wzrost – 0,1% (dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA).
Nie jest zaskoczeniem, że za dobre wyniki odpowiadają tzw. klienci instytucjonalni, czyli właśnie firmy kupujące auta hurtowo do swoich flot. Ich udział w całkowitej strukturze sprzedaży rośnie z każdym rokiem.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar informuje, że coraz popularniejsza formą finansowania samochodów służbowych staje się wynajem długoterminowy kosztem zakupów ze środków własnych, kredytu czy klasycznego leasingu. Więcej niż co piąty nowy samochód osobowy nabyty w tym czasie przez firmy znajdował się w wynajmie długoterminowym. W sumie w 2018 roku w ten sposób finansowanych aut było 81,8 tys., o 23,4% (15,5 tys.) więcej niż w 2017, co dało udział na poziomie 21,3% w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Po danych dotyczących sprzedaży nowych aut w 2018 roku wyraźnie widać, że zwiększa się ilość pojazdów kupowanych przez nabywców instytucjonalnych. Rynek stale rośnie, ale w dużej mierze napędzają go właśnie zakupy flotowe. To z kolei jest znak, że nasza gospodarka stale się rozwija.
Inną ważną rzeczą, która wynika z analizy zakupów nowych aut dokonywanych przez Polaków jest fakt, że zmienia się mix modelowy jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych. Silniki Diesla są coraz bardziej na cenzurowanym w Unii Europejskiej. Coraz więcej miast na Starym Kontynencie wprowadza ograniczenia dla starszych pojazdów. Tym samym rośnie popularność silników benzynowych. W odniesieniu do aut elektrycznych, także notujemy wzrosty, ale m.in. z powodu braku infrastruktury, to wciąż marginalny udział w rynku.
Dlaczego Polacy wybierają te a nie inne modele? Polacy wybierają przede wszystkim pojazdy praktyczne. Ilość rodzin, które stać na zakup dwóch aut jest nadal niewielka. Wiele pojazdów to auta służbowe, przy czym zauważalny jest wzrost zainteresowania samochodami typu SUV. Powodem jest uniwersalność takich aut.
Wojciech Sierpowski, juror konkursu Car of the Year
2018 rok to kolejny rok z rzędu, gdy Skoda zajmuje pierwsze miejsce w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Polacy maja sentyment do tej marki. Gama modelowa jest szeroka, a auta bardzo dobrze sprawdzają się jako pojazdy flotowe. Musimy bowiem pamiętać, że sprzedaż samochodów w Polsce w dużej mierze zależy od zakupów klientów flotowych.
W nadchodzących miesiącach nadal możemy spodziewać się wzrostu zakupów aut jeśli chodzi o firmy. O ile jednak osoby prywatne najczęściej będą kupowały nowe auta w przedziale 60 - 80 tys. zł, nabywcy instytucjonalni przeznaczą znacznie większe środki na ten cel. Niekoniecznie muszą one być jednak, aż tak wysokie jak w 2018 roku.
Grzegorz Szymański, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Dyrektor Generalny Arval Polska
Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jednoznacznie wskazują, że rok 2018 był najlepszym w historii wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce. Imponujące wręcz tempo rozwoju rynku oraz znacząco szybszy od konkurencyjnych form finansowania aut służbowych wzrost rejestracji nowych samochodów to przede wszystkim efekt coraz bardziej wyraźnego wkraczania wynajmu długoterminowego w sektor małych i średnich przedsiębiorstw.
Oszczędności w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań, stałe koszty związane z finansowaniem i kompleksową obsługą pojazdów oraz po prostu wygoda, to zalety wynajmu długoterminowego, które przekonują obecnie już także mniejsze firmy. Wynajem długoterminowy, pomimo że jest w Polsce usługą wciąż młodą, zaczyna odgrywać kluczową rolę nie tylko dla branży flotowej, ale wpływa również na kondycję całego rynku motoryzacyjnego w naszym kraju.
Model samochodu | Styczeń - Grudzień | Zmiana | Udział | ||
2018 | 2017 | 2018 | 2017 | ||
[Sztuki] | [%] | [%] | |||
Zakup przez osoby indywidualne | 147 669 | 147 627 | 0,03 | 27,71 | 30,28 |
1. Skoda Fabia | 6 453 | 6 030 | 7,01 | 4,37 | 4,08 |
2. Toyota Yaris | 6 324 | 6 096 | 3,74 | 4,28 | 4,13 |
3. Dacia Duster | 5 249 | 4 182 | 25,51 | 3,55 | 2,83 |
4. Opel Astra | 4 455 | 5 928 | - 24,85 | 3,02 | 4,02 |
5. Hyundai Tucson | 3 751 | 3 477 | 7,88 | 2,54 | 2,36 |
Pozostałe | 121 437 | 121 914 | - 0,39 | 82,24 | 82,58 |
Zakup przez firmy | 385 302 | 339 887 | 13,36 | 72,29 | 69,72 |
1. Skoda Octavia | 17 438 | 15 312 | 13,88 | 4,53 | 4,51 |
2. Skoda Fabia | 13 226 | 13 017 | 1,61 | 3,43 | 3,83 |
3. Volkswagen Golf | 11 743 | 10 189 | 15,25 | 3,05 | 3,00 |
4. Opel Astra | 10 827 | 10 015 | 8,11 | 2,81 | 2,95 |
5. Ford Focus | 9 907 | 9 437 | 4,98 | 2,57 | 2,78 |
Pozostałe | 322 161 | 281 917 | 14,28 | 83,61 | 82,94 |
Razem (osoby indywidualne i firmy) | 532 971 | 487 514 | 9,32 | 36,48 | 35,92 |
1. Skoda Octavia | 21 125 | 18 856 | 12,03 | 3,96 | 3,87 |
2. Skoda Fabia | 19 679 | 19 047 | 3,32 | 3,69 | 3,91 |
3. Opel Astra | 15 282 | 15 943 | - 4,15 | 2,87 | 3,27 |
4. Volkswagen Golf | 14 190 | 13 299 | 6,70 | 2,66 | 2,73 |
5. Toyota Yaris | 14 032 | 12 561 | 11,71 | 2,63 | 2,58 |
Pozostałe | 448 663 | 407 808 | 10,02 | 84,18 | 83,65 |
Źródło Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
TOP 5 najczęściej wybierane modele aut w poszczególnych segmentach rynku
Segment / Model | Styczeń - Grudzień | Zmiana | Udział | ||
2018 | 2017 | 2018 | 2017 | ||
[Sztuki] | [%] | [%] | |||
Mini | 2 191 | 1 815 | 20,72 | 0,41 | 0,37 |
1. Fiat 500 | 1 800 | 1 542 | 16,73 | 82,15 | 84,96 |
2. Smart Forfour | 187 | 60 | 211,67 | 8,53 | 3,31 |
3. Smart Fortwo | 111 | 121 | - 8,26 | 5,07 | 6,67 |
4. Abarth 500 | 93 | 92 | 1,09 | 4,24 | 5,07 |
Mini MPV | 31 865 | 38 201 | - 16,59 | 5,98 | 7,84 |
1. Volkswagen Golf Sportsvan | 3 949 | 4 581 | - 13,80 | 12,39 | 11,99 |
2. Dacia Dokker | 3 240 | 2 690 | 20,45 | 10,17 | 7,04 |
3. Dacia Lodgy | 3 095 | 2 166 | 42,89 | 9,71 | 5,67 |
4. Volkswagen Touran | 2 911 | 2 752 | 5,78 | 9,14 | 7,20 |
5. Volkswagen Caddy | 2 653 | 2 230 | 18,97 | 8,33 | 5,84 |
Pozostałe | 16 017 | 23 782 | - 32,65 | 50,27 | 62,25 |
Mini Plus | 15 231 | 12 350 | 23,33 | 2,86 | 2,53 |
1. Toyota Aygo | 4 308 | 3 259 | 32,19 | 28,28 | 26,39 |
2. Skoda Citigo | 3 798 | 2 838 | 33,83 | 24,94 | 22,98 |
3. Volkswagen UP! | 2 659 | 1 920 | 38,49 | 17,46 | 15,55 |
4. Kia Picanto | 1 306 | 1 164 | 12,20 | 8,57 | 9,43 |
5. Fiat Panda | 1 022 | 682 | 49,85 | 6,71 | 5,52 |
Pozostałe | 2 138 | 2 487 | - 14,03 | 14,04 | 20,14 |
Małe | 89 179 | 86 391 | 3,23 | 16,73 | 17,72 |
1. Skoda Fabia | 19 679 | 19 047 | 3,32 | 22,07 | 22,05 |
2. Toyota Yaris | 14 032 | 12 561 | 11,71 | 15,73 | 14,54 |
3. Renault Clio | 8 353 | 9 853 | - 15,22 | 9,37 | 11,41 |
4. Dacia Sandero | 6 446 | 5 007 | 28,74 | 7,23 | 5,80 |
5. Opel Corsa | 6 127 | 6 604 | - 7,22 | 6,87 | 7,64 |
Pozostałe | 34 542 | 33 319 | 3,67 | 38,73 | 38,57 |
Małe SUV-y | 151 986 | 120 824 | 25,79 | 28,52 | 24,78 |
1. Dacia Duster | 9 844 | 9 541 | 3,18 | 6,48 | 7,90 |
2. Nissan Qashqai | 8 537 | 8 055 | 5,98 | 5,62 | 6,67 |
3. Hyundai Tucson | 8 065 | 7 649 | 5,44 | 5,31 | 6,33 |
4. Toyota C-HR | 7 355 | 6 086 | 20,85 | 4,84 | 5,04 |
5. Volkswagen Tiguan | 6 847 | 5 711 | 19,89 | 4,51 | 4,73 |
Pozostałe | 111 338 | 83 782 | 32,89 | 73,26 | 69,34 |
Klasa niższa średnia | 143 404 | 137 180 | 4,54 | 26,91 | 28,14 |
1. Skoda Octavia | 21 125 | 18 856 | 12,03 | 14,73 | 13,75 |
2. Opel Astra | 15 282 | 15 943 | - 4,15 | 10,66 | 11,62 |
3. Volkswagen Golf | 14 190 | 13 299 | 6,70 | 9,90 | 9,69 |
4. Toyota Auris | 12 073 | 10 545 | 14,49 | 8,42 | 7,69 |
5. Ford Focus | 11 126 | 10 952 | 1,59 | 7,76 | 7,98 |
Pozostałe | 69 608 | 67 585 | 2,99 | 48,54 | 49,27 |
MPV | 1 854 | 2 354 | - 21,24 | 0,35 | 0,48 |
1. Ford S-MAX | 538 | 700 | - 23,14 | 29,02 | 29,74 |
2. SEAT Alhambra | 522 | 646 | - 19,20 | 28,16 | 27,44 |
3. Volkswagen Sharan | 326 | 369 | - 11,65 | 17,58 | 15,68 |
4. Renault Espace | 312 | 422 | - 26,07 | 16,83 | 17,93 |
5. Ford Galaxy | 136 | 209 | - 34,93 | 7,34 | 8,88 |
Pozostałe | 20 | 8 | 150,00 | 1,08 | 0,34 |
Klasa wyższa średnia | 41 063 | 40 723 | 0,83 | 7,70 | 8,35 |
1. Volkswagen Passat | 9 192 | 9 452 | - 2,75 | 22,39 | 23,21 |
2. Opel Insignia | 4 273 | 3 375 | 26,61 | 10,41 | 8,29 |
3. Toyota Avensis | 4 109 | 4 631 | - 11,27 | 10,01 | 11,37 |
4. Ford Mondeo | 3 657 | 4 685 | - 21,94 | 8,91 | 11,50 |
5. BMW 3 | 2 796 | 2 623 | 6,60 | 6,81 | 6,44 |
Pozostałe | 17 036 | 15 957 | 6,76 | 41,49 | 39,18 |
Premium | 17 320 | 16 068 | 7,79 | 3,25 | 3,30 |
1. Skoda Superb | 8 045 | 7 361 | 9,29 | 46,45 | 45,81 |
2. BMW 5 | 2 560 | 3 161 | - 19,01 | 14,78 | 19,67 |
3. Audi A6 | 2 361 | 1 768 | 33,54 | 13,63 | 11,00 |
4. Mercedes E | 2 159 | 1 902 | 13,51 | 12,47 | 11,84 |
5. Volvo S90 | 699 | 536 | 30,41 | 4,04 | 3,34 |
Pozostałe | 1 496 | 1 340 | 11,64 | 8,64 | 8,34 |
Duże SUV-y | 19 124 | 14 671 | 30,35 | 3,59 | 3,01 |
1. Mercedes GLC Coupe | 2 480 | 1 105 | 124,43 | 12,97 | 7,53 |
2. Mercedes GLC | 2 275 | 2 012 | 13,07 | 11,90 | 13,71 |
3. BMW X5 | 1 831 | 1 646 | 11,24 | 9,57 | 11,22 |
4. Audi Q7 | 1 488 | 1 653 | - 9,98 | 7,78 | 11,27 |
5. Volvo XC90 | 1 237 | 802 | 54,24 | 6,47 | 5,47 |
Pozostałe | 9 813 | 7 453 | 31,67 | 51,31 | 50,80 |
Luksusowe | 2 954 | 2 055 | 43,75 | 0,55 | 0,42 |
1. Mercedes S | 728 | 561 | 29,77 | 24,64 | 27,30 |
2. BMW 7 | 472 | 595 | - 20,67 | 15,98 | 28,95 |
3. Audi A7 | 439 | 311 | 41,16 | 14,86 | 15,13 |
4. Mercedes CLS | 320 | 97 | 229,90 | 10,83 | 4,72 |
5. Porsche Panamera | 296 | 258 | 14,73 | 10,02 | 12,55 |
Pozostałe | 699 | 233 | 200,00 | 23,66 | 11,34 |
Sportowe | 2 401 | 2 171 | 10,59 | 0,45 | 0,45 |
1. Mercedes E | 682 | 421 | 62,00 | 28,40 | 19,39 |
2. Mercedes C | 524 | 490 | 6,94 | 21,82 | 22,57 |
3. BMW 2 | 188 | 176 | 6,82 | 7,83 | 8,11 |
4. Mazda MX-5 | 178 | 213 | - 16,43 | 7,41 | 9,81 |
5. BMW 4 | 176 | 238 | - 26,05 | 7,33 | 10,96 |
Pozostałe | 653 | 633 | 3,16 | 27,20 | 29,16 |
Super sportowe | 1 438 | 1 110 | 29,55 | 0,27 | 0,23 |
1. Ford Mustang | 545 | 493 | 10,55 | 37,90 | 44,41 |
2. Mercedes S | 287 | 234 | 22,65 | 19,96 | 21,08 |
3. Porsche 911 | 177 | 137 | 29,20 | 12,31 | 12,34 |
4. Mercedes AMG GT | 69 | 30 | 130,00 | 4,80 | 2,70 |
5. Lexus LC | 67 | 52 | 28,85 | 4,66 | 4,68 |
Pozostałe | 293 | 164 | 78,66 | 20,38 | 14,77 |
Minibus | 11 991 | 10 619 | 12,92 | 2,25 | 2,18 |
1. Renault Trafic | 2 062 | 2 050 | 0,59 | 17,20 | 19,31 |
2. Opel Vivaro | 1 959 | 1 694 | 15,64 | 16,34 | 15,95 |
3. Ford Transit Custom | 1 535 | 1 274 | 20,49 | 12,80 | 12,00 |
4. Volkswagen Transporter | 1 313 | 1 365 | - 3,81 | 10,95 | 12,85 |
5. Mercedes V | 1 045 | 893 | 17,02 | 8,71 | 8,41 |
Pozostałe | 4 077 | 3 343 | 21,96 | 34,00 | 31,48 |
Autobus | 970 | 981 | - 1,12 | 0,18 | 0,20 |
1. Mercedes Sprinter | 757 | 766 | - 1,17 | 78,04 | 78,08 |
2. Ford Transit | 184 | 173 | 6,36 | 18,97 | 17,64 |
3. Renault Master | 13 | 29 | - 55,17 | 1,34 | 2,96 |
4. MAN TGE | 10 | 0 | 0,00 | 1,03 | 0,00 |
5. Karsan Jest | 5 | 0 | 0,00 | 0,52 | 0,00 |
Pozostałe | 1 | 13 | - 92,31 | 0,10 | 1,33 |
Razem | 532 971 | 487 514 | 9,32 | 36,48 | 35,92 |
Źródło Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Podobne wiadomości