Czy Polacy aż tak bardzo „lubią” jeździć starymi samochodami?

20 października 2021 - Auto Świat

Czy Polacy aż tak bardzo „lubią” jeździć starymi samochodami?

Do Polski najczęściej trafiają auta 12-letnie i starsze, a główną tego przyczyną są oczywiście nasze niskie zarobki.

Przekłada się to na jakość życia Polaków, bo tańsze w naprawie auta zostały wyprodukowane przed 2011 r. i w najlepszym przypadku spełniają, o ile jeszcze w ogóle, normę Euro 5.

Nie od dziś wiadomo, że Polacy przy zakupie auta zazwyczaj wybierają starsze egzemplarze i, niestety, zdaniem ekspertów rynku motoryzacyjnego średni wiek pojazdu w Polsce wciąż rośnie. Głównym powodem są oczywiście nasze niskie zarobki, ale agencja Proautomotive, która od dziesięciu lat analizuje motoryzacyjny rynek samochodów używanych, w swoim raporcie wskazuje także na inne kluczowe czynniki. Należą do nich m.in. coraz bardziej skomplikowane systemy oczyszczania spalin, które wraz z upływem lat mogą przełożyć się na wysokie koszty użytkowania pojazdu.

Najchętniej wybieramy Volkswageny, Ople i Fordy z 2006, 2007 i 2008 r.
Jak wynika z przedstawionego przez SAMAR podsumowania ubiegłego roku, dotyczącego średniego wieku pojazdów sprowadzanych do Polski, statystyczne auto ma 12 lat. Nasi rodacy najchętniej wybierają auta Volskwagena, Opla i Forda wyprodukowane w latach 2006-2008. Biorąc pod uwagę fakt, że dużą popularnością cieszą się VW Golf, Opel Astra, ale i Audi A4, można wysnuć wniosek, że największe zainteresowanie budzą modele o prostej konstrukcji, w przypadku których łatwo znaleźć części zamienne i które są łatwe w naprawie.

Na zakup samochodu z rynku wtórnego przede wszystkim decydują się osoby, które mają ograniczony budżet lub po prostu nie chcą płacić wygórowanej kwoty za nowszy egzemplarz. Podczas podejmowania decyzji o zakupie pod uwagę brana jest nie tylko cena zakupu (choć ta jest kluczowa), lecz także koszt eksploatacji. A ten rośnie wraz z poziomem zaawansowania i skomplikowania konstrukcji samochodu. Downsizing przekładający się na wysilenie jednostek napędowych, stosowanie bezpośredniego wtrysku benzyny, a przede wszystkim układy, które mają pozwolić spełnić wyśrubowane normy czystości spalin, potrafią skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów.

Graniczna norma Euro 5
Niekończące się podwyżki cen paliw skłaniają Polaków do wciąż przychylnego spoglądania w stronę ekonomicznych diesli. Niestety, czasy prostych silników wysokoprężnych już dawno minęły i obecnie praktycznie każdy kierowca jest świadom tego, jak droga może okazać się eksploatacja aut z filtrami cząstek stałych. Sposobem na ich uniknięcie jest... zakup samochodu bez takiego filtra, czyli wyprodukowanego przed wprowadzeniem normy Euro 5 w 2011 r.

Powyższe fakty pozwalają przypuszczać, że w przyszłości do Polski będą trafiały coraz starsze egzemplarze, w których nie było obowiązku montowania filtra DPF/FAP. Bez wątpienia wielu użytkowników przymknie oko na fakt, że będą musieli zdecydować się na samochód starszy o rok lub dwa lata, ważne, żeby ograniczyć ryzyko pojawienia się wysokich kosztów naprawy. W tej sytuacji nowe samochody nie stanowią żadnej alternatywy - model średniej klasy w bardzo dobrym stanie można kupić już za 15-25 tys. zł, gdy tymczasem podobnej klasy nowe egzemplarze kosztują od ok. 100 tys. zł wzwyż.

Wyższa norma czystości spalin = droższa eksploatacja
Coraz bardziej restrykcyjne normy spalin wymusiły na producentach aut stosowanie skomplikowanych rozwiązań, które przełożyły się na wyższe ceny samochodów i wywindowały ogólne koszty eksploatacji. Jak podaje w swoim raporcie Proautomotive jeszcze do normy Euro 4 konstrukcja silników benzynowych i Diesla była stosunkowo prosta, a mimo to udawało się poprawić osiągi i jednocześnie ograniczyć zużycie paliwa. Do dzisiaj kierowcy chętnie sięgają po auta z silnikami z 16-zaworowymi głowicami oraz wtryskiem jednopunktowym lub wielopunktowym sekwencyjnym.

Całkowita zmiana nastąpiła w 2011 r. i dlatego pod względem kosztów eksploatacji Polacy chętniej wybierają modele z 2009 r. zamiast egzemplarze młodsze o dwa lata. Zasada ta działa również dla roczników sprzed kilku lat - bezpieczniejszym pod względem użytkowania będzie auto z 2014 r. niż z 2016 r.

Warto przypomnieć, że wyższe koszty eksploatacji to nie tylko efekt stosowania samego filtra cząstek stałych, chociaż jego regeneracja lub wymiana może pochłonąć od tysiąca do nawet kilku tysięcy złotych. Koszty wywindować może również regeneracja układu wtryskowego lub doładowania, ponieważ zapychanie się filtra może być efektem ich niesprawności. Z kolei eksploatacja auta z niedrożnymi filtrem cząstek stałych znacząco pogarsza osiągi i prowadzi do zacierania się panewek. Niestety, najwięcej problemów sprawiają auta z początkowego okresu obowiązywania normy Euro 5. Nowsze są lepiej dopracowane, ale znacznie droższe w zakupie.

Twój głos jest najważniejszy, bo dzięki Tobie powstanie obszerne opracowanie dotyczące zadowolenia polskich kierowców z posiadanych przez nich samochodów.

Masz problem z autem? Zawiódł Cię serwis? Twój samochód ma słabe hamulce albo za dużo pali? A może wszystko jest w porządku, bo przecież ta firma zawsze produkowała doskonałe auta? No właśnie, tylko o której marce mowa? Poświęć kilka minut i wypełnij internetowy formularz! W poprzednich latach na nasz apel odpowiedziało kilkadziesiąt tysięcy internautów, których zdanie posłużyło nam do sporządzenia szeregu rankingów dotyczących zadowolenia z użytkowanego auta, ubezpieczyciela i stacji obsługi pojazdów. Nie chcesz więcej słuchać stereotypowych opinii o samochodach? Wypełnij ankietę!

Zbieranie ankiet zakończymy 15 listopada 2021 r. Czekamy na Państwa głos! Kto wie więcej o autach niż ich kierowcy?

Za udział w badaniu otrzymasz w prezencie miesiąc subskrypcji pakietu mediaklub.pl - dostęp do materiałów z 9 tytułów za pomocą jednego loginu i hasła: Auto Świat, Newsweek, Forbes, Fakt, Komputer Świat, Przegląd Sportowy, Forbes Woman, Vogue, Kontynenty. Artykuły, podcasty, wideo i raporty tworzone przez najlepszych dziennikarzy i ekspertów. Szczegóły w regulaminie.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoalkoholalkomataston martinaudiAudiAudi A3Audi A6Audi R8Audi RS5Audi S8Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto elektryczneauto używaneauto z wypożyczalniAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie techniczneBelgiumbentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMWBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW X1BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcampercamper vancar buying guideCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDaciaDacia DusterDacia JoggerDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzaminegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektromobilnośćElektryczneEUeuropeEuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrariFerrarifiatFiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat PuntoFiat TipofordFordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHondaHonda CivicHonda CR-VHonda JazzhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTimport aut uzywanychImport Samochodówimport samochoduinfinitiITDJaguarjak ominąć korkiJapanjeepJeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKiaKia CeedKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKia SportageKIA SportageKia Stingerkierowcyklasykikodeks drogowyKoninkontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieżeKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKuba Wojewódzkikupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexuslimity prędkościŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda 2Mazda 3Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes S-ClassMercedes SprinterMiniMini CoopermitsubishiMitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi PajeroMitsubishi Space Starmoose testMotocykleMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNissan X-TrailNissan ZNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyoffroadopelOpelopel astraOpel AstraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MantaOpel Mokkaopłatyopłaty drogowepaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcypijany kierowcaPKP IntercitypodatekPolandpolicjaPolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorschePorsche 911Porsche TaycanposcigPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyPrawo JazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościprzepisyPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowózradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault ArkanaRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRynekS8sądsafetysalonSamarsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSamochody ElektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSamochody UżywaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSkoda FabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SlaviaSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinysprowadzanie samochodówSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzyStellantisstraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbackSubaru SolterrasupercarsSUVsuzukiSuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologytelefonTerenoweteslaTeslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota YarisTransporttrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAused car buying guideutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen ID.4Volkswagen PassatVolkswagen PoloVolkswagen T-RocVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TaigoVolkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PolowakacjeWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekWypadekwypadkizakup autazakup samochoduZakup Samochoduzatrzymanie prawa jazdyZłodziejzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-українськийпольсько-український кордонПольшаПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи