Import używanych samochodów. Najpopularniejsze marki i modele. Jaki średni wiek pojazdów?

2 lata, 5 miesięcy temu - 9 listopada 2021, Motofakty
Import używanych samochodów. Najpopularniejsze marki i modele. Jaki średni wiek pojazdów?
W październiku bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była mniejsza zarówno w porównaniu do października ubiegłego roku, jak również do poprzedniego miesiąca bieżącego roku. Średni wiek sprowadzonych aut przekroczył 12 lat.

W październiku 2021 roku zarejestrowano w Polsce 79 386 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 2,9%. Łącznie od początku roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 796 357 sztuk i jest o 11,8% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Według najnowszych prognoz na koniec roku import będzie oscylował w granicach 920 - 940 tys. sztuk.

Jak podaje IBRM Samar, średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i 4 miesiące, a w samym październiku - o 3 miesiące mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wyniósł 13 lat i 5 miesięcy. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 takich rejestracji. 

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w październikowym imporcie aut osobowych* stanowią 41,3%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,0%, najniższego od kwietnia 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 3 miesiące.

Poniżej prezentujemy ranking TOP10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 466 899 szt. (+13,5%)
  2. Francja – 82 489 szt. (+19,0%)
  3. Belgia – 52 034 szt. (+7,9%)
  4. Holandia – 34 883 szt. (+16,4%)
  5. Stany Zjednoczone – 29 833 szt. (+6,7%)
  6. Włochy – 26 253 szt. (+12,1%)
  7. Szwajcaria – 20 864 szt. (+10,7%)
  8. Austria – 20 681 szt. (+15,7%)
  9. Dania – 15 649 szt. (-7,2%)
  10. Szwecja – 14 736 szt. (-3,6%)

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%. W gronie TOP10 krajów spadek importu dotyczy tylko dwóch krajów skandynawskich - Danii i Szwecji. 

Poniżej - ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

  1. Volkswagen – 83 349 szt.
  2. Opel – 81 123 szt.
  3. Ford – 73 595 szt.
  4. Audi – 63 474 szt.
  5. Renault – 51 366 szt.
  6. BMW – 45 372 szt.
  7. Peugeot – 41 716 szt.
  8. Citroen – 36 790 szt.
  9. Mercedes – 36 191 szt.
  10. Fiat – 26 873 szt.
  11. Toyota – 26 571 szt.
  12. Hyundai – 26 414 szt.
  13. Nissan – 22 055 szt.
  14. SEAT – 20 705 szt.
  15. Volvo – 19 795 szt.
  16. Kia – 19 411 szt.
  17. Skoda – 18 835 szt.
  18. Honda – 14 509 szt.
  19. Mazda – 13 978 szt.
  20. Suzuki – 10 948 szt.

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. Ta grupa stanowi łącznie 31,7% tegorocznego importu:

1. Audi A4 – 23 882 szt.
2. Opel Astra – 22 947 szt.
3. VW Golf – 21 399 szt.
4. BMW 3 – 16 557 szt.
5. Audi A3 – 14 655 szt.
6. Opel Corsa – 13 655 szt.
7. Ford Focus – 13 124 szt.
8. VW Passat – 12 712 szt.
9. Ford Fiesta – 11 861 szt.
10. Audi A6 – 11 043 szt.
11. Ford Mondeo – 10 941 szt.
12. VW Polo – 10 791 szt.
13. BMW 5 – 10 524 szt.
14. Nissan Qashqai – 9 415 szt.
15. Opel Meriva – 9 223 szt.
16. Opel Insignia – 8 549 szt.
17. Renault Clio – 8 315 szt.
18. Renault Megane – 7 922 szt.
19. SEAT Ibiza – 7 574 szt.
20. Renault Scenic – 7 244 szt.

* dane dotyczą samochodów osobowych z pominięciem minibusów zbudowanych na bazie aut użytkowych, np.: Volkswagen Transporter, Renault Trafic czy Mercedes Sprinter.

Support Ukraine