Izera – to nowa marka polskich aut elektrycznych. Tak mają wyglądać jej pierwsze modele

29 lipca 2020 - Auto Świat

Izera – to nowa marka polskich aut elektrycznych. Tak mają wyglądać jej pierwsze modele

Istniejąca od 2016 roku spółka Electromobility Poland, powołana przez kontrolowane przez państwo koncerny energetyczne zaprezentowała w końcu nazwę i logo nowej marki, a także dwa modele, które mają trafić do produkcji w 2023 roku.

O polskim aucie wiemy więc nieco więcej niż dotychczas, ale wciąż pozostaje wiele niewiadomych.

  • Na razie wiemy, jak mają wyglądać auta, ale wciąż nie wiadomo, w jaką będą wyposażone technikę
  • Nadal toczą się negocjacje z potencjalnymi dostawcami platformy, na której auto ma być oparte
  • Firma nie kupiła jeszcze działki pod budowę fabryki – tu też negocjacje mają się zbliżać do finału. Od lat.
  • Polskie auta elektryczne, mimo ekskluzywnego wyglądu, mają należeć do segmentu budżetowego
  • Samochody mają być dostępne w systemie ratalnym, a sprzedaż ma się odbywać „hybrydowo" – salonów marki ma być niewiele, większość kwestii związanych z zakupem załatwiać mamy przez internet

Najpoważniejsze startupy powstawały w garażach, a nie w ministerialnych gabinetach. Być może dlatego, żeby zatrzeć dominujące dotychczas wrażenie, że budowa „narodowego auta elektrycznego" to projekt przede wszystkim polityczny, premiera nowej polskiej marki odbyła się w dosyć skromnym miejscu, w okolicach podwarszawskiego Pruszkowa, w hali przemysłowej przekształconej na centrum multimedialne.

Na prasowej premierze marki nie było też polityków ogrzewających się w blasku sukcesów „polskiej innowacyjnej gospodarki" – i tu powstaje pytanie, czy to przejaw tego, że z inicjatywy propagandowej polskie auto elektryczne przechodzi w fazę projektu biznesowego, czy też może projekt popadł w niełaskę?

Nowa marka, nowe hasło
Czego nowego dowiedzieliśmy się dziś o polskim aucie elektrycznym? Przede wszystkim, poznaliśmy nazwę nowej marki – Izera oraz jej logo. Przyznajemy, brzmi dobrze, a przynajmniej Ci, którzy uważali w szkole na geografii, zapewne też pamiętają, że tak nazywa się rzeka – jeden z dopływów Łaby – płynąca przez Polskę i Czechy. Dla pomysłodawców nazwy ma mieć to także znaczenie symboliczne – projekt również ma być międzynarodowy i łączyć.

Nazwa jest przyjazna, łatwa do wymówienia oraz zapamiętania również dla osób spoza Polski. Izera ma również ambicje europejskie i będzie dostępna poza Polską - mówi Paweł Tomaszek, dyrektor biura komunikacji i rozwoju biznesu ElectroMobility Poland.

Hasło nowej marki to „Milion powodów, żeby jechać dalej" – choć to poważne niedoszacowanie, bo do końca 2019 roku na projekt polskiego auta elektrycznego akcjonariusze spółki Electromobility Poland, czyli największe kontrolowane przez państwo spółki energetyczne, wydali już ponad 30 milionów zł, co i tak stanowi szacunkowo mniej niż 1 proc. tego, ile ma kosztować wdrożenie aut do produkcji.

Jakie mają być auta marki Izera?
Jakie mają być nowe, polskie auta elektryczne? Na razie naocznie przekonaliśmy się, że bardzo urodziwe, a ich pomysłodawcy obiecują, że będą także rodzinne, praktyczne i przystępne cenowo. Przedstawiciele Electromobility Poland podczas konferencji wielokrotnie podkreślali, że będą to auta należące do segmentu budżetowego – choć jeden z prototypów – elektryczny SUV, z wyglądu przypomina Jaguara I-Pace, co trudno uznać za wadę.

Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiada Piotr Zaremba, prezes EMP. Tego, czy auto będzie można też kupić za gotówkę i jaki będzie rząd wielkości ceny, nie udało się od przedstawicieli spółki wyciągnąć.

Koniec amatorszczyzny?
Całkowicie porzucono więc pierwotne pomysły, czyli budowę małych elektrycznych „mikrosamochodzików", na które pomysłów szukano w konkursach organizowanych na początku funkcjonowania Electromobility Poland. Spółka wycofała się też z nierealnych założeń, że wszystkie rozwiązania technologiczne oraz komponenty uda się pozyskać lokalnie. Prezes Electromobility Poland, Piotr Zaremba – przyznał, że możliwości polskich firm mających uczestniczyć w projekcie okazały się mniejsze, niż pierwotnie zakładano.

Po dwóch latach błądzenia firma zmieniła strategię – co naprawdę warto docenić – i postanowiła pójść drogą, którą od początku wszyscy życzliwi jej doradzali, czyli powierzyć opracowanie aut specjalistom. Nowoczesne, produkowane seryjnie auta są tak skomplikowane, że nie da się ich budować ani na zasadzie pospolitego ruszenia, ani też nie wystarczy zatrudnić jednego genialnego konstruktora – finalny produkt to efekt pracy wielu współpracujących ze sobą zespołów profesjonalistów z różnych branż.

Integratorem technicznym projektu została niemiecka firma EDAG Engineering, która nie dość, że współpracuje z wieloma liczącymi się na świecie producentami aut, to jeszcze ma swoje biura w Polsce. Za wygląd nowych aut odpowiada włoska firma Torino Design, a konsultantem projektu jest Tadeusz Jelec, wieloletni projektant aut marki Jaguar.

Co pod maską? To się jeszcze okaże!
Co już wiemy o technologiach, które mają się znaleźć w nowych autach? Na razie nie za wiele. Przedstawiciele firmy deklarują, że aktualnie toczą się wciąż rozmowy z dwoma dostawcami platform, którzy „zabiegają o to, żeby uczestniczyć w projekcie". Negocjacje mają się przedłużać ze względu na nowe możliwości, które ujawniły się już po rozpoczęciu rozmów – choć nieoficjalnie do ostatecznej decyzji na rzecz jednej z platform ma być blisko.

Mimo, że wciąż nie wiadomo, co pod maską, znane są założenia techniczne: zasięg nowych aut ma wynosić ok. 400 km (planowane są dwa warianty o różnych pojemnościach akumulatorów) , przyspieszenie do 100 km/h ma trwać mniej niż 8 sekund, prędkość maksymalna, którą auto ma móc utrzymywać przez dłuższy czas to 160 km/h. Platforma ma pozwalać na tworzenie wersji z napędem 4x4, chociaż bazowy model ma mieć napęd tylko na jedną oś.

Auta mają być wyposażone we wszystkie systemy bezpieczeństwa, które będą rynkowym standardem w 2023 roku.

Elektryk od początku do końca
Samochody mają powstawać na bazie platformy przeznaczonych wyłącznie dla aut elektrycznych, co ma pozwalać na optymalne zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz aut – rozstaw osi ma być bardzo duży jak na gabaryty zewnętrzne nadwozia, a akumulatory mają znajdować się pod podłogą, dzięki czemu samochody mają oferować dużo miejsca na bagaż.

O ile zaprezentowany SUV to tylko statyczna makieta bez wnętrza, to hatchback jest jeżdżącym prototypem. Łukasz Maliczenko (dyrektor ds. rozwoju technicznego produktu ElectroMobility Poland) – również pracujący wcześniej dla Jaguara – zastrzega, że zastosowane w nim podzespoły wcale nie muszą znaleźć się w finalnym modelu – prototyp ten służy tylko do prezentacji koncepcji i przetestowania m.in. rozwiązań ergonomicznych.

Gdzie auta mają powstawać? Wiadomo, że na Południu Polski, choć spółka nie kupiła jeszcze działki pod budowę fabryki, ale rozmowy mają być już bardzo zaawansowane. Od rozpoczęcia budowy fabryki do produkcji seryjnej aut ma minąć 36 miesięcy – plan jest więc bardzo napięty. Czy realny? Zobaczymy!

Na razie wiemy, jak nazywa się marka, i że spółka dysponuje ładnymi prototypami. Pozostaje więc czekać z niecierpliwością, czy plan się ziści i czy rzeczywiście auta będą w zasięgu finansowym Polaków.

Artykuły w tematach

a1A4Akcja naprawczaakcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaston martinaudiAudiAudi A3Audi RS5Austriaauta elektryczneAuta elektryczne i hybrydoweauta użytkoweauta używaneauto elektryczneauto używaneAutobusyautonomous carautostradaautostrada A1autostrada A4autostradybadanie technicznebentleybezpieczeństwobikebikesbmwBMWBMW 5 SeriesBMw i4BMW ix3BMW M3BMW M4BMW M5BMW X1BMW Z4Brexitbudowa drógBudowa dróg ekspresowychcamper vanCarlos GhosncennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówceny w PolscecepikchevroletchinaChryslerciezarowkacitroenCITROEN C5Cofanie LicznikaCOVID-19custom carczas pracy kierowcydaciaDaciaDacia DusterDacia SanderoDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedriftingdroga ekspresowaDroga S7drogiDrogi ekspresowedrogi w polsceegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricElektromobilnośćElektryczneEUeuropeevfabrykafabryka w TychachfcaferrariFerrarifiatFiat 500Fiat DucatoFiat PandaFiat TipofordFordFord BroncoFord FiestaFord FocusFord GalaxyFord MondeoFord MustangFord Mustang Mach-EFord PumaFord S-MaxFORD SIERRAFord Transitformula 1Formula-1formula1fotoradarfotoradaryFranceFrankfurt Motor ShowfunnyGdańskGDDKiAGeelyGenesisGeneva Motor Showgermanygielda samochodowagitdgooglegranicaHarley-Davidsonhistoria pojazduhondaHondaHonda CivicHonda CR-VhydrogenhyundaiHyundaiHyundai ElantraHyundai i20Hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Kona NHyundai Santa CruzHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIMPORTimport aut uzywanychImport SamochodówinfinitiITDJaguarjak ominąć korkijeepJeep CompassjobsKajetan KajetanowiczKatowiceKawasakiKen BlockkiaKiaKia NiroKia Picantokia sorentokia soulKIA SportageKia Stingerkierowcyklasykikodeks drogowykontrola drogowakorkiKoronawiruskradzieżkradzież autaKradzieże autkradzieże samochodówKrakowKuba Wojewódzkikupno samochoduKUPUJEMY UŻYWANELA Auto ShowlamborghiniLanciaLand RoverLEASINGLexuslimity prędkościŁódźLotuslpgmandatMandat karnymandatyMazdaMazda MX-30mclarenmecedesMercedesMercedes S-ClassMercedes SprinterMinimitsubishiMitsubishi OutlanderMitsubishi PajeroMitsubishi Space Starmoose testMOTOCYKLEmotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportnaprawa autaNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissanNissan JukeNissan LeafNissan QashqaiNissan X-TrailNissan ZNorwaynowe autanowe samochodynowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelOpelopel astraOpel ComboOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkaopłatypaliwapaliwoParis Motor ShowparkingPARKINGIPARKOMATparkowaniepeugeotPeugeotPeugeot 2008Peugeot 208Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 508pickuppijani kierowcyPKP IntercitypodatekPolandpolicjaPolicjapolisa ocPolskaPope FrancisporschePorschePorsche 911Porsche TaycanPoznańPoznań Motor Showprawa jazdyprawoprawo jazdyPrawo JazdyprędkośćProdukcjaprzebieg autaprzegląd autaprzegląd technicznyprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY DROGOWEPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPrzetargPSApunkty karneradiowozyRajdRajd BarumRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIRajdyrallyrally carRAMrecallRejestracjarejestracja autaREJESTRACJA POJAZDUrejestracja samochodurenaultRenaultRenault ArkanaRenault CapturRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRimacRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvRyneksafetysalonSamarsamochód elektrycznysamochód używanysamochodysamochody elektryczneSAMOCHODY HYBRYDOWESAMOCHODY JAPOŃSKIESAMOCHODY KLASYCZNESAMOCHODY NIEMIECKIESAMOCHODY POLSKIEsamochody używaneSauberscaniaseatSeat LeonSejmself-driving carSEMAskodaSkodaSkoda CitigoSkoda EnyaqSkoda Enyaq IVskoda fabiaSkoda FabiaSKODA FABIA R5Skoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda VisionSOPspalinysprowadzanie samochodówSprzedażsprzedaż autsprzedaż autasprzedaz nowych autsprzedaż samochodówSprzedaż samochodów w Polscespy shotsssangyongstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznastrefa płatnego parkowaniaSubaruSubaru OutbacksupercarsSUVsuzukiSuzuki JimnySuzuki SwiftSwedenSzczecintablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologytelefonTerenoweteslatestTokyo Motor ShowtoyotaToyotaToyota AurisTOYOTA AVENSISToyota AygoToyota CamryToyota CH-RToyota CorollaToyota Land CruiserToyota MiraiToyota Rav4Toyota SupraToyota YarisTransporttrucktuningtychyuberubezpieczenie ocUbezpieczenie SamochoduukUkrainaUnia EuropejskaUnited StatesUOKiKUSAutrata prawa jazdyUżywaneużywane autavanVauxhallVia CarpatiaviatollVolkswagenVolkswagen ArteonVolkswagen GolfVolkswagen ID.3Volkswagen ID.4Volkswagen PassatVOLKSWAGEN T-ROCVolkswagen T7Volkswagen TiguanVolkswagen TouaregVolkswagen TransporterVolvoVolvo xc40vwVWVW CaddyVW GolfVW PassatVW PoloWarszawwarszawaWielka BrytaniaWRCWrocławwypadekwypadkizakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówаваріїаваріяВаршававикрадене автодорогиДТПелектричне автоЄвробляхиЄвропейський СоюзЄСзаконопроектконтролькордонкоронавірусперевірка на дорогахперевірки на дорогахподаткиполіціяпольсько-український кордонПольщаправила дорожнього рухуправила дорожнього руху в Польщіприкордонникирозмитнення автоСлавомір НовакУкравтодорУкраїнаукраїнціштрафи