Umożliwi to zorientować się, czy zaplanowany budżet pozwala na zakup pojazdu o interesującej nas wielkości. Teraz sprawdzamy najtańsze modele z popularnych segmentów małych crossoverów oraz dużych crossoverów i SUV.
Na początku naszego zestawienia pragniemy jednak zwrócić uwagę, że wszystkie ceny podane w raporcie to najniższe wartości cennikowe. Może się zatem okazać (i na pewno okaże), że na „najtańszy model cennikowy” musimy czekać dłużej niż na inną wersję. Jest to efektem „wojny cennikowej”. Większość producentów, aby umieścić w cenniku super atrakcyjną wersję „w cenie od...”, przygotowuje w ofercie ubogą opcję, która... nie wzbudza żadnego zainteresowania nabywców. W efekcie, jako model bez zainteresowania, nie będzie preferowany przez importera i nie będzie zamawiany. Pozostając jedynie punktem odniesienia, od jakiej kwoty „startują” ceny danego auta.
Najtańsze auta. Popularne małe Crossovery
Małe samochody crossover to najmłodszy segment w motoryzacji. Są one efektem rewolucji modeli minivan, które powstały pod koniec XX wieku. Modele takie jak Fiat Idea, Lancia Musa, Renault Modus, czy Opel Meriva miały zapewnić znacznie większy komfort niż klasyczne wersje segmentu B, przy zachowaniu takiej samej powierzchni parkingowej. Wraz z zapanowaniem mody na styl pojazdu o charakterze terenowym, minivany przerodziły się w wersje crossover. Ta przemiana polegała na zaadoptowaniu komfortu wersji minivan (wyższa pozycja siedzących i ułożeniu foteli), przy równoczesnym delikatnym zwiększeniu prześwitu i nadaniu stylu SUV zamiast jednobryłowego minivan.
Aktualnie w ofercie w Polsce mamy modele w cenach: Citroen C3 Aircross – od 77 800 zł, Fiat 500x – od 79 700zł, Ford Escort Ecosport – od 93 200 zł, Ford Puma – od 97 300 zł, Honda HRV – od 127 900 zł, Hyundai Bayon – od 68 200 zł, Hyundai Kona – od 83 900 zł, Jeep Renegade – od 96 600 zł, Kia Stonic – od 68 900 zł, Kia Niro – od 98 900 zł, Mazda CX3 – od 90 900 zł, Nissan Juke – od 81 000 zł, Opel Mokka – od 82 500 zł, Opel Crossland – od 74 500 zł, Peugeot 2008 – od 82 100 zł, Renault Captur – od 75 400zł, Seat Arona – od 74 300 zł, Skoda Kamiq – od 76 300 zł, Suzuki Vitara – od 86 500 zł, Toyota CHR – od 117 900 zł, VW T-Cross – od 87 190 zł, VW T-Rock - od 101 190 zł.
Pięć najtańszych wśród modeli segmentu popularny crossover
Hyundai Bayon – 68 200 zł (1.2/ 84 KM wersja PURE)
Oficjalna premiera samochodu odbyła się w internecie w marcu 2021.
Pod kątem wizualnym Bayon zaadaptował z większych modeli pas przedni z dwoma rzędami oświetlenia tworzonego przez wyżej umieszczony pasek diod LED oraz niżej zamontowane reflektory ze światłami drogowymi. Atrapa chłodnicy zyskała kształt trapezu, z kolei boczne przetłoczenia upodobniły model do pokrewnego i20. Tylną część nadwozia przyozdobiły charakterystyczne lampy w kształcie bumerangów, a także poprzeczka dzieląca klapę bagażnika na pół.
Kia Stonic – 68 900 zł (1.2/ 84 KM wersja M)
Oficjalne informacje i specyfikację Kii Stonic producent przedstawił w drugiej połowie czerwca 2017. Pod kątem technicznym pojazd zbudowany został na bazie podobnej wielkości osobowego modelu Rio, konstruując go specjalnie z myślą o rynku europejskim, a także południowokoreańskim.
Samochód utrzymano w estetyce tożsamej z innymi, oferowanymi wówczas modelami Kii. Charakterystyczną cechą stały się wąskie reflektory, chromowana obwódka atrapy chłodnicy, a także opcjonalne dwubarwne malowanie nadwozia. Do wyboru zaproponowanych zostało łącznie 20 barw lakierów oraz 5 kolorów dachu
Seat Arona – 74 300 zł (1.0/ 95 KM wersja 2022 Reference)
Samochód został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2017 roku. Zbudowany został na bazie nowej płyty podłogowej VW MQB-A0, która wykorzystana została do budowy m.in. piątej generacji modelu Ibiza oraz szóstej generacji Volkswagena Polo. Nazwa "Arona" kontynuuje tradycję marki w zakresie tworzenia nazw nowych modeli od regionów i miast Hiszpanii – Arona to gmina i miasto na Teneryfie.
Arona to samochód przeznaczony dla osób chcących się wyróżnić; stawiających na styl, jakość i nowoczesność. Rzeźba auta jest więc pełna ekspresji i dynamiki. Przód przywodzi na myśl SEAT-a Ateca, jednakże ostatni lifting (w roku 2021) dodał mu sporo ekspresji. Front pojazdu stał się obecnie jeszcze bardziej wyrazisty. M.in. przeprojektowano zderzak ze światłami przeciwmgielnymi, podkreślając offroadowy charakter modelu.
Opel Crossland – 74 500 zł (1.2/ 83 KM Edition)
W połowie 2015 General Motors zawarł sojusz z francuskim PSA w ramach którego obie strony zadeklarowały silną współpracę przy konstruowaniu nowych crossoverów. Opel CrosslandX trafił na rynek wiosną 2017.
Bliźniaczym, wspólnie opracowanym z Oplem samochodem jest Citroën C3 Aircross drugiej generacji, następca Citroëna C3 Picasso, który zadebiutował nieco później, bo jesienią 2017 roku.
W październiku 2020 samochód przeszedł gruntowną restylizację nadwozia. Pojawił się nowy pas przedni z wąskim czarnym pasem między reflektorami, a także większym wlotem powietrza w dolnej części zderzaka. Zmienił się też wygląd tylnej części nadwozia, gdzie pojawił się czarny pas optycznie wydłużający linię szyb, a także szeroko rozstawiony napis z nazwą modelu.
Renault Captur – 75 400 zł (10t/ 91 KM wersja wyposażeniowa ZEN)
Drugie wcielenie Captura zaprezentowano w roku 2019. Podobnie jak przedstawione kilka miesięcy wcześniej nowe Clio, zachowało ewolucyjny kierunek zmian. Samochód w stosunku do poprzednika zyskał bardziej wyraziste rozwiązania stylistyczne, jak na przykład reflektory z diodami LED w kształcie litery C, masywne nadkola i nieco inne proporcje nadwozia. Zbudowany na nowej platformie crossover jest wyraźnie dłuższy od poprzednika, co ma przełożyć się na przestronniejszą kabinę pasażerską i większy bagażnik. Podobnie jak inne miejskie crossovery na rynku, nowy Captur zastępuje w ofercie miejskie kombi marki – Clio Grandtour.
Najtańsze auta. Duże modele Crossover i SUV
Narodziny tej klasy nastąpiły pod koniec XX wieku. Coraz większa zamożność społeczeństwa i upowszechnienie zdrowego, sportowego wypoczynku sprawiły, że coraz więcej osób ruszało w odludne okolice. Ponieważ samochodem osobowym było tam niewygodnie dojechać, a terenówki były zbyt siermiężne, rozpoczęto prace nad nowym modelem.
Od wersji terenowych zapożyczono styl i rodzaj napędu. Od wersji osobowych wyposażenie i komfortowe dodatki. Tak powstały modele SUV (Sport Utylity Vehicle). W ciągu ostatnich lat coraz mniejsze znaczenie zaczął odrywać system napędu na cztery koła i wiele tańszych modeli stało się typowymi dużymi crossoverami. W efekcie mamy więc modele o komforcie i wykończeniu osobowej limuzyny, z nadwoziem o charakterystycznym terenowym design, ale z klasycznym układem napędowym na jedną oś.
Aktualnie w Polsce najpopularniejsze modele tej serii to: Citroen C5 Aircross – od 107 050 zł, Cupra Formentor – od 124 200 zł, Dacia Duster - od 61 200 zł, Ford Kuga - od 132 900 zł, Honda CRV – od 150 700 zł, Hyundai Tucson – od 109 900 zł, Jeep Compass – od 122 600 zł, Kia Sportage – od 105 900 zł, Mazda CX 30 – od 109 900 zł, Mazda CX5 – od 123 900 zł, Nissan Qashqai – od 104 600 zł, Opel Grandland – od 127 900 zł, Peugeot 3008 – od 125 900 zł, Renault Kadjar – od 101 900 zł, Renault Arkana – od 113 900 zł, Seat Ateca – od 92 100 zł, Skoda Karoq - od 97 100 zł, Suzuki SX4 S Cross – od 97 500 zł, Toyota RAV 4 – od 130 900 zł, VW Tiguan – od 122 990 zł
Pięć najtańszych wśród modeli segmentu duże crossovery
Dacia Duster - 61 200 zł (1.0/ 91 KM wersja Essential)
o najwspanialszy model marki Dacia. O ile w przypadku modeli osobowych możemy narzekać na wykończenie i poziom wyposażenia, o tyle w wersji terenowej, te elementy są mniej istotne. Liczy się sprawność jazdy w gorszym terenie (Dacia korzysta z rozwiązań Nissan/Renault). Jeżeli jednak ktoś chce porównywać ten model z bogato wyposażonym Crossoverem/SUV-em -przykładowo Renault Kadjar- to przeżyje rozczarowanie. Dacia Duster to ubogi krewny.
Dacia Duster II została zaprezentowana po raz pierwszy w roku 2017. Wyraźnie nawiązuje ona do poprzednika zarówno sylwetką, jak i kształtem wielu elementów nadwozia. Charakterystycznym elementem jest wypełnienie tylnych lamp, a także chromowany grill.
We wrześniu 2021 roku zaprezentowano Dustera II po liftingu. Zmieniono m.in. przedni grill, zderzak oraz przednie i tylne reflektory. Pojawiła się też opcja z 8-calowym ekranem w wersji Comfort i Prestige.
Seat Ateca – 92 100 zł (1.0 Tsi/ 110 KM Reference)
Samochód został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2016. Auto zbudowane zostało na płycie podłogowej MQB, która wykorzystana została do zbudowania m.in. Volkswagena Tiguana, Škody Kodiaq oraz Audi Q3. Wyglądem, przypomina trzecią generację modelu León. Zaprojektowano go w Barcelonie. Nazwa modelu, zgodnie z tradycją marki SEAT nadawania nazw nawiązujących do miejsc w Hiszpanii, pochodzi od gminy Ateca w Aragonii.
Skoda Karoq – 97 100 zł (1.0 Tsi/ 110 KM Ambition)
Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w maju 2017. Auto zbudowane zostało na bazie płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. większego modelu Kodiaq, bliźniaczego modelu SEAT Ateca oraz m.in. Volkswagena Tiguana II
Nazwa „Karoq” powstała z połączenia słów „samochód” – „KAA’RAQ” oraz „strzała” – „RUQ”, które zaczerpnięte zostały z języka autochtonów zamieszkujących wyspę Kodiak położoną u wybrzeży Alaski.
Suzuki SX4 S Cross – 97 500 zł (1.4/ 129 KM wersja Comfort)
Suzuki SX4 S-Cross było doskonale przyjęte przez klientów. Chwalono je za przestronne wnętrze, za doskonałą poręczność, oraz za ekonomiczną eksploatację na trasie i w ruchu miejskim. Wielokrotne jeżdżąc tym modelem, zawsze podkreślałem, ze jest to model stworzony z myślą o tym, aby to kierowca czuł się usatysfakcjonowany.
Gdy na przełomie listopada i grudnia 2021 zaprezentowano nowe Suzuki S-Cross, wyobrażenia o „modelu stworzonym wg odczuć kierowcy” wkroczyły w nową erę.
Nowe Suzuki S-Cross ma stylizację przejętą od modelu Across, przez co wydaje się jego mniejszym wcieleniem. Zmiana dotyczy także wyposażenia i układów Infotaiment.
Renault Kadjar – 101 900 zł (1.3 Tce/ 140 KM wersja ZEN)
Pojazd zaprezentowano w Genewie w roku 2015. Zbudowany został we współpracy z japońskim koncernem Nissan. Wykorzystuje on m.in. płytę podłogową CMF modelu Nissan Qashqai drugiej generacji. Nazwa "Kadjar" to połączenie słów KAD z terminu quad oraz JAR czyli zwinny i zwrotny. Model zastąpił pierwsze wcielenie Renault Koleos, który dotychczas pełnił rolę kompaktowego crossovera w gamie Renault.
Na salonie samochodowym w Paryżu w 2018 zadebiutował odświeżony Renault Kadjar. Zmieniono m.in. zderzak przedni, drobne zmiany objęły także reflektory przednie. We wnętrzu zmieniono m.in. konsolę środkową i system multimedialny.
Podobne wiadomości