Nowe piętrowe pociągi PKP za 10 miliardów złotych. Kiedy zaczną kursować?

2 tygodnie temu - 28 stycznia 2025, moto.pl
Nowe piętrowe pociągi PKP za 10 miliardów złotych. Kiedy zaczną kursować?
PKP z nadzieją spogląda w przyszłość i stawia na dynamiczny rozwój. Największy polski przewoźnik zamierza do 2030 roku przeznaczyć 27 mld zł na inwestycje w nowoczesny tabor i infrastrukturę w ramach strategii "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji". Sporą część środków przekazana zostanie na zakup nowych piętrowych składów.

Postępowanie na zakup 42 elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszono jeszcze w październiku ubiegłego roku. Umowa zakłada możliwość domówienia dodatkowych 30 składów. Środki, jakie przewidziano na ten cel, wynoszą prawie 10 mld zł brutto. Byłoby to pierwsze w historii PKP Intercity zamówienie na piętrowe składy elektryczne. Kiedy jednak skorzystają z nich podróżni?

Piętrowe pociągi dla PKP. Pierwsze z nich pojadą w 2029 roku

Jak poinformował prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, PKP Intercity planuje wprowadzenie pierwszych piętrowych pociągów zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h najwcześniej w 2029 roku. Warunkiem jest jednak podpisanie umowy na ich dostawę jeszcze w tym roku. "Jeśli podpiszemy kontrakt pod koniec tego roku, to pierwsze sztuki, może dwie, piętrowych pociągów mogą się pojawić w 2029 roku, nie wcześniej" – stwierdził Malinowski cytowany przez redakcję money.pl.

Wcześniejsze plany zakupu 38 piętrowych pociągów zakończyły się unieważnieniem przetargów. Powodem była zbyt wysoka cena ofert lub ich nieważność proceduralna. Ostateczna wartość unieważnionej oferty wynosiła 7,8 mld zł brutto, co przekraczało założony budżet o 2,4 mld zł.

Nowe piętrowe pociągi będą złożone z dwóch członów sterowniczych oraz członów pośrednich. PKP Intercity posiada już inne elektryczne zespoły trakcyjne, takie jak Pendolino, FLIRT, Dart czy ED74. Jak podkreśla prezes Malinowski, piętrowe składy mają być od nich jeszcze bardziej energooszczędne. Jak dotąd gotowość dostarczenia składów wyraziły trzy podmioty - Stadler Polska, konsorcjum z Siemens Mobility na czele (lider) oraz Alstom Polska. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na wrzesień tego roku. 

Support Ukraine