Zautomatyzowany system weryfikacji już działa, a jego wdrożenie jest konsekwencją głośnego wypadku na warszawskiej Woli, w którym zginął nastolatek.Zautomatyzowany system weryfikacji już działa, a jego wdrożenie jest konsekwencją głośnego wypadku na warszawskiej Woli, w którym zginął nastolatek.
Na początku 2025 roku wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, obiecał szybkie wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w sektorze transportowym, umożliwiających przedsiębiorcom dostęp do wiarygodnych danych na temat uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi. Wszystko w celu zwiększenia efektywności kontroli uprawnień zatrudnionych kierowców i tym samym poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Kurier bez uprawnień doprowadził do tragedii
Obietnica ministra miała związek z tragedią, jaka wydarzyła się 3 stycznia w Warszawie. Na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania ulic Ordona i Jana Kazimierza pracownik firmy kurierskiej prowadzący busa potrącił 14-latka i uciekł z miejsca zdarzenia. Chłopak zmarł następnego dnia w szpitalu. Kierowcą zatrzymanym po poszukiwaniach okazał 43-latek mający odebrane prawo jazdy za jazdę po alkoholu oraz sądowy zakaz prowadzenia pojazdów silnikowych. Mężczyzna mimo zakazu jazdy pracował jako kurier.
Zautomatyzowana weryfikacja uprawnień kierowców
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło obiecaną usługę informatyczną, która umożliwia szybkie sprawdzanie uprawnień kierowców. Nowe rozwiązanie integruje system firmy, która wyraża zainteresowanie korzystania z rządowej usługi, z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. System jest rozszerzeniem cyfrowej możliwości weryfikacji uprawnień kierowcy, jaka została udostępniona w 2020 roku za pomocą rządowej strony internetowej. Usługa ta jednak nie była dotąd zautomatyzowana, bowiem wymagała ręcznego wpisania danych kierowcy. Dla dużych firm transportowych, zatrudniających kilkadziesiąt lub kilkaset osób, funkcjonujące rozwiązanie nie było efektywne.
Weryfikacja praw jazdy pod kątem legalności czy aktualności
Nowa rządowa usługa jest już w pełni zautomatyzowana i efektywna. Z komunikatu zamieszczonego 31 styczna 2025 r. na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji można się dowiedzieć, że zainteresowanie integracją systemową z rządową bazą zgłosiło ponad 130 firm. Wynik ten nie imponuje, ale trzeba zaznaczyć, że nowa usługa dopiero zostało uruchomiona. Jak informuje ministerstwo, wszystkim zainteresowanym przedsiębiorstwom przekazano pełną dokumentację analityczną oraz techniczną, niezbędną do podłączenia ich systemów do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Rządowy system informatyczny jest na bieżąco aktualizowany, co oznacza, że firmy zatrudniające kierowców będą mogły każdego dnia masowo przeprowadzać w systemie automatyczną weryfikację praw jazdy pod kątem ich legalności czy aktualności. Baza zawiera takie kluczowe informacje jak: rodzaj oraz zakres uprawnień kierowcy, data ważności uprawnień, data ważności dokumentu, seria i numer blankietu, a także informacje o zatrzymaniu dokumentu.