Rejestracje aut premium w marcu 2021. Jaki model liderem?

3 lata, 7 miesięcy temu - 9 kwietnia 2021, Motofakty
Rejestracje aut premium w marcu 2021. Jaki model liderem?
Liczba rejestracji samochodów z "wyższej półki" była w marcu wyższa niż w lutym tego roku oraz znacząco większa w zestawieniu z takim samym miesiącem przed rokiem. Także na koniec I kwartału dilerzy mogli mieć powody do zadowolenia.

ak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w marcu 2021 roku w Polsce zarejestrowane zostały 10 132 samochody klasy premium, o 33,88 proc. więcej niż w lutym tego roku oraz o 70,72 proc. więcej w zestawieniu z marcem roku 2020. W I kwartale 2020 roku krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 23 883 samochodów z wyższej półki, o 26,10 proc. (4 944 sztuki) więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Ten niezły wynik kolejny raz potwierdza tezę, że samochody premium kupowane przez firmy i zamożnych klientów indywidualnych są odporniejsze na pandemiczne zawirowania niż auta z segmentu popularnego. Udział pojazdów klasy premium w rynku aut osobowych w Polsce wyniósł w marcu 21,2 proc. To drugi najwyższy wynik procentowy w historii polskiej motoryzacji. Większy o 1 p. p. był tylko w kwietniu ubiegłego roku. Trzeba jednak mieć na względzie, że marcowy skok liczby rejestracji to w dużej mierze także efekt relatywnie niskiej bazy porównawczej. Podczas ubiegłorocznej, pierwszej fali pandemii w marcu zarejestrowano w Polsce 5 934 nowe samochody klasy premium, o 14,19 proc. mniej niż w lutym 2020 roku oraz aż o 28,12 proc. mniej w zestawieniu z marcem roku ubiegłego.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 47 853 samochody osobowe, o 61,35 proc. (+18 195 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 26,75 proc. (+10 098 szt.) więcej niż w lutym 2021 r. W I kwartale 2021 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 117 874 samochody osobowe, o 9,51 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+10 232 szt.).

Auta premium. Najpopularniejsze marki

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec I kwartału br. zajęło BMW. Koncern z Monachium może pochwalić się 6 076 zarejestrowanymi autami, co jest wynikiem o 44,56 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane w I kwartale modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka" (1 150 szt.), X3 (715 szt.) oraz X5 (703 egzemplarze).

Wiceliderem po trzech miesiącach nowego roku został Mercedes. W krajowych wydziałach komunikacji zostało zarejestrowanych 5 409 samochodów tej marki, o 16,20 proc. więcej (r/r). Co warte podkreślenia, podany rezultat nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta zwycięska okazała się klasa E (690 szt.), przed Mercedesem GLA (558 egz.) oraz A (556 sztuk).

Brąz wśród marek klasy premium przypadł Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w omawianym okresie 4 996 aut osobowych. To rezultat o 29,70 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec marca 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w I kwartale 2021 roku najlepiej sprzedawał się model Q3 (758 sztuk). O jedną (!) sztukę mniejszym zainteresowaniem cieszył się model Q5, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Audi A6 (724 egz.).

W czołowej czwórce, do której należało na koniec marca około 85 proc. rejestracji w klasie premium, znalazło się jeszcze Volvo. W okresie od stycznia do marca br. Polacy kupili i zarejestrowali 3 825 aut tej marki, o 18,86 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (1 473 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (1 001 szt.), które wyprzedziło model XC90 (458 egz.).

Warto też zwrócić uwagę na bardzo dobre wyniki Lexusa, zajmującego piątą pozycję w zestawieniu. Japońska marka zarejestrowała do końca marca br. 1 640 samochodów, o 37,24 proc. więcej (r/r). Była to ostatnia marka, która przekroczyła próg tysiąca zarejestrowanych aut po trzech miesiącach tego roku.

W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium stratę na koniec I kwartału zanotowały tylko dwie marki, obie sprowadzane do Polski przez firmę Inchcape JLR Poland. Pierwszą z nich był Jaguar (minus 68,75 proc.), a drugą Land Rover (- 21,09 proc.). Tak duża strata jest głównie skutkiem zmiany w grudniu ubiegłego roku importera, co spowodowało przejściowe problemy z dystrybucją tych aut. Trzeba jednak zauważyć, że nowy dystrybutor w marcu sporo odrobił te straty, co widać szczególnie w przypadku Land Rovera. Na szczególną uwagę zasługuje natomiast Tesla. W I kwartale br. w Polsce wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 269 samochodów tej amerykańskiej marki, aż o 668,57 proc. więcej (r/r).

Auta premium. Najpopularniejsze modele

Po trzech miesiącach 2021 roku liderem wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (1 473 egz.), przed BMW serii 3 (1 150 sztuk) oraz Volvo XC40 (1 001 egzemplarzy).

Support Ukraine