Przedstawiciele funduszu wyjaśnili, że program dopłat będzie dotyczyć zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, czyli pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ale nie większej niż 12 ton, a także tych powyżej 12 ton.
Budżet programu ma wynieść 2 mld zł. Będą mogli z niego skorzystać przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub oddział na terytorium RP. Wsparcie będzie udzielane w formie dotacji do zakupu pojazdu, a w przypadku leasingu - dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu.
W przypadku kupna ciężarówki przewidziano trzy wysokości dotacji: do 30 proc. kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej w przypadku dużego przedsiębiorstwa (tj. innego niż mikro/małe i średnie przedsiębiorstwo); do 50 proc. w przypadku średniego przedsiębiorstwa oraz do 60 proc. w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa. W przypadku pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2, maksymalnie będzie można otrzymać 400 tys. zł, a w przypadku N3 - do 750 tys. zł.
Według szacunków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska dzięki programowi uda się kupić lub wyleasingować ponad 3800 zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. (PAP)