Strefy czystego transportu. Dlaczego w Polsce to się nie może udać?

6 lutego 2019 - moto.pl

Strefy czystego transportu. Dlaczego w Polsce to się nie może udać?

Kraków wyszedł przed szereg, wprowadzając pierwszą w Polsce strefę czystego transportu. Kilka dni później do sądu trafił pozew, który zaskarżył decyzję Rady Miasta Krakowa. I nie powinno to nikogo dziwić.

Świat odwraca się od samochodów spalinowych. Od 2025 roku nie będzie ich można sprzedawać w Norwegii. 5 lat później w Szwecji, Irlandii, Izraelu i Indiach. Już dziś w Europie samochody napędzane szczególnie olejem napędowym są na cenzurowanym. W niemieckim Hamburgu wyznaczono ulice, po których nie mogą jeździć diesle niespełniające normy Euro 5. Po Paryżu w weekendy starymi dieslami też jeździć nie można. A w Polsce? Pierwsza strefa czystego transportu na początku roku powstała w Krakowie. I się zaczęło.

Strefy czystego transportu po polsku

Strefę czystego transportu w Krakowie oparto na ustawie o elektromobilności. Dzięki niej gminy dostały prawo do tworzenia ograniczeń w ruchu samochodów. Problem w tym, że ustawa jest dziurawa niczym sito, o czym we wrześniu ubiegłego roku informowała Najwyższa Izba Kontroli.

- Ministerstwo Energii ma pomysł na rozładowanie korków w miastach - czytamy w komunikacie NIK. - Jeśli gminy wykorzystają uprawnienia, jakie nadaje im ustawa, do centrów nie wjadą nawet rowery. To dlatego, że obecny kształt zapisów ustawy o elektromobilności wyklucza wjazd do stref czystego transportu niemal wszystkim. Przepisy dotyczące czystych stref w centrach dużych miast - jeżeli je wprowadzić wprost, to ilość pojazdów, które spełniają wymogi, jest tak mała, że w praktyce w ogóle wyeliminowalibyśmy transport i komunikację samochodową w centrach miast. A z drugiej strony przepisy ustawy nie zablokują importu samochodów używanych - do Polski mogą trafić i trafiają np. samochody z silnikami Diesla z Niemiec, które są tam wycofywane z użytku, ponieważ nie spełniają parametrów czystości spalin.

Tak wygląda ekologia po polsku - dziurawymi przepisami chcemy wymieść auta spalinowe z wyznaczonych stref, ale ograniczeń w sprowadzaniu starych diesli nie wprowadzamy. Zresztą problem ze strefami czystego transportu jest nie tylko natury legislacyjnej. Chodzi też o społeczną świadomość.

Strefy czystego transportu na cenzurowanym

Mieszkający w granicach strefy i prowadzący na jej terenie działalność przedsiębiorcy zaskarżyli powstanie SCT. Ustami reprezentującego ich adwokata wykazują luki w uchwale Rady Miasta Krakowa. W obecnym kształcie uchwała zezwala na wjazd do strefy wyłącznie mieszkańcom oraz przedsiębiorcom i taksówkom (do końca 2025 r.). Poza nimi strefa jest otwarta dla pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem CNG. Nie przewidziano w niej wyjątków np. pojazdów transportu zwłok, samochodów budowy, aut pracowników ochrony, firm kurierskich innych niż znajdujący się w Rejestrze Operatorów Pocztowych, a nawet autokarów turystycznych.

To nie koniec argumentów przeciwników strefy. Ich zdaniem uchwała jest przykładem nierównego traktowania obywateli wobec prawa.

– Nie przewidziano możliwości wjazdu w strefę m.in. pojazdów dowożących jedzenie, uniemożliwiono dojazd rodzinom i znajomym osób mieszkających w strefie, co jest szczególnie istotne ze względu na to, że większość mieszkańców Kazimierza to osoby w podeszłym wieku, wymagające stałej opieki rodziny – podkreśla w rozmowie z "Gazetą Krakowską" Piotr Capiński reprezentujący grupę osób przeciwnych powstaniu strefy.

Odwrócona kolejność

Do Polski co roku sprowadzanych jest kilkaset tysięcy używanych samochodów, których średni wiek to około 11-12 lat. Wielkość importu nie jest regulowana żadnymi przepisami - handlarze sprowadzają tyle, ile rynek, czyli my, Kowalscy, jest w stanie wchłonąć. Trudno się zatem dziwić, że ograniczanie ruchu w wybranych strefach budzi w Polsce spory sprzeciw. Najpierw ustawodawca pozwala sprowadzać stare diesle, a później chce zabronić poruszania się nimi po wybranych obszarach. Kolejność powinna być odwrotna - najpierw regulacja rynku i gratyfikacja tych, którzy wybierają samochody emitujące mniej szkodliwych substancji.

 

Artykuły w tematach

akcja serwisowaakcyzaakcyza na samochódalfa romeoaudiAustriaauta elektryczneautonomous carautostradaautostrada A4badanie technicznebezpieczeństwobikesbmwBrexitbudowa drógcennikCenyceny occeny paliwCeny samochodówchevroletchinaciezarowkacitroenCofanie Licznikaczas pracy kierowcydaciaDacia DusterDaimlerdakarDetroit Auto ShowDieseldiesel scandaldowód rejestracyjnydrag racedrogiDrogi ekspresoweegzamin na prawo jazdyegzamin prawo jazdyelectricEUeuropeevferrarifiatfordFord FiestaFord FocusFord MustangFord Transitformula1fotoradaryfunnyGDDKiAGeneva Motor Showgermanygielda samochodowahondaHonda CivicHonda CR-VhyundaiHyundai TucsonImport SamochodówinfinitiITDJaguarjeepjobsKajetan KajetanowiczKen Blockkiakierowcykontrola drogowakorkikradzież autaKrakowLA Auto ShowlamborghiniLand RoverLotuslpgmandatmandatyMazdamclarenMercedesMercedes SprintermitsubishimotorcyclemotorsportMotoryzacjamotosportNetherlandsNew York Auto Showniemcynietrzeźwi kierowcynissanNissan JukeNissan Leafnowy samochódodcinkowy pomiar prędkościodebranie prawa jazdyopelopel astraOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkapaliwaParis Motor ShowparkingparkowaniepeugeotPeugeot 2008Peugeot 208pickupPolandpolicjapolisa ocPolskaporschePoznań Motor Showprawo jazdyprędkośćprzekroczenie prędkościPRZEPISYPRZEPISY RUCHU DROGOWEGOPSApunkty karneRajdRajd DakarRAJDOWE SAMOCHODOWE MISTRZOSTWA POLSKIrallyrally carrejestracja autarejestracja samochodurenaultRobert KubicaRomaniaRSMPRuch drogowyrvsafetysamochód używanysamochodysamochody używaneSauberseatself-driving carskodaskoda fabiaSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda RapidSkoda SuperbSkoda Visionsprzedaż autasprzedaż samochodówspy shotsstacja paliwstatystykistawki akcyzystraż granicznaSubarusupercarsSUVsuzukiSwedentablice rejestracyjnetachograftankowanietechnologyTerenoweteslaTokyo Motor ShowtoyotaToyota AurisToyota CorollaToyota SupraToyota Yaristrucktuningtychyuberubezpieczenie ocukUkrainaUnited StatesUSAutrata prawa jazdyvanVolkswagenVolvovwVW GolfVW PoloWarszawwarszawaWRCwypadekzakup autazakup samochoduzatrzymanie prawa jazdyzmiany dla kierowcówполіціяПольща
Sprzedać auto