Zamontowali fotoradar na łączniku A1 i A4. Robi fotkę za fotką w rekordowym tempie

8 miesięcy, 2 tygodnie temu - 4 marca 2024, moto.pl
Zamontowali fotoradar na łączniku A1 i A4. Robi fotkę za fotką w rekordowym tempie
Fotoradar zamontowany na łączniku A1 i A4 okazał się wielkim sukcesem. Ale raczej nie dla kierowców... W 2023 r. wystawił największą liczbę mandatów. Łapał średnio 30 kierowców każdego.

Fotoradary są ustawiane w Polsce nie tylko w miastach np. przed szkołami. Pojawiają się także na większych arteriach szczególnie w miejscach, w których z uwagi na warunki ruchu lub ukształtowanie trasy, drogowcy zdecydowali się na ograniczenie dopuszczalnej prędkości jazdy. Tak stało się na łączniku autostrad A1 i A4.

Fotoradar rekordzista z łącznika A1 i A4 wystawiał 30 mandatów dziennie
Fotoradar pojawił się w 2020 r. m.in. na węźle Sośnica, a konkretnie zjeździe z autostrady A1 na autostradę A4. To tzw. ślimak, na którym obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Kierowcy nie do końca chcieli się jednak stosować do niego. ITD postanowiło zatem wymóc na nich stosowanie się przepisów. Okazuje się, że cała masa kierowców wciąż jeździ tam za szybko. Urządzenie w tym punkcie zostało najbardziej "zapracowanym" fotoradarem w Polsce w 2023 r.

Fotoradar na łączniku A1 i A4 zarejestrował w całym 2023 r. 11 004 wykroczenia. Taką liczbę podał Tomasz Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w rozmowie z serwisem Interia. To stanowi blisko dwa proc. wszystkich mandatów wystawionych przez CANARD w ubiegłym roku. Fotoradar na łączniku wyłapywał średnio 30 wykroczeń każdej doby.

Fotoradarowych rekordzistów było więcej. Na liście Warszawa i Solec Kujawski
Na szczycie najbardziej skutecznych urządzeń pomiarowych w Polsce spokojnie można mówić o fotofiniszu. Drugie miejsce przypadło bowiem fotoradarowi zamontowanemu w Warszawie na skrzyżowaniu ulic Fieldorfa i Ostrobramskiej. Tu w 2023 r. ujawnionych zostało 10 246 wykroczeń – to oznacza 758 mandatów mniej od lidera. Pozycja trzecia przypadła radarowi z Solca Kujawskiego. To urządzenie wystawiło 10 081 grzywien.

W 2023 r. w Polsce działały 583 fotoradary. To jednak dopiero początek infrastruktury CANARD. Bo sieć poszerzyła się również o 39 odcinkowych pomiarów prędkości. ITD zainwestowało również w wymianę fotoradarów na nowoczesne Multaradary CD lub Mesta Fusion RN, a do tego urządzenia TraffiStar SR390, które są w stanie rejestrować m.in. przejazdy na czerwonym świetle.

Mandaty za przekroczenie prędkości w 2024 r.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • 31–40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • 41–50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • 51–60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • 61–70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
Support Ukraine