Europejskie zachęty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak wypada Polska?

1 miesiąc, 3 tygodnie temu - 17 października 2022, moto.pl
Europejskie zachęty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak wypada Polska?
Coraz więcej koncernów decyduje się na ofertę samochodów elektrycznych. Niestety problemem z dużą sprzedażą aut jest słaba infrastruktura stacji ładowania i wysoka cena tych modeli.

Pisaliśmy już jak wygląda nasycenie ładowarkami do aut elektrycznych w poszczególnych krajach Europy. Dzisiaj prześledźmy jak wyglądają w poszczególnych krajach dofinansowania do inwestycji zakupu elektryka.

O samochodach elektrycznych piszemy regularnie na stronie głównej gazeta.pl. Zestawienie takie przygotowano w European Automobile Manufacturers' Association: ACEA, czyli Europejskim Stowarzyszeniu Producentów Samochodów, mającego siedzibę w Brukseli. Ponieważ w raporcie tym używane są często skróty poszczególnych nazw, na początku wyszczególnimy, czego dotyczą:

  • BEV Battery electric vehicle – samochody elektryczne,
  • FCEV Fuel cell electric vehicle – napędzane ogniwami paliwowymi,
  • PHEV Plug-in hybrid electric vehicle – hybryda plug-in,
  • HEV Hybrid electric vehicle – klasyczna hybryda,
  • EREV Extended-range electric vehicle - Pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu

Wyszczególnione dopłaty wg kategorii:

  • M1 - Samochód osobowy, M2 Pojazd do przewozu osób, masa ≤ 5t , M3 Pojazd do przewozu osób, masa > 5 t
  • N1 Pojazd do przewozu towarów, masa ≤ 3,5 t, N2 Pojazd do przewozu towarów, masa > 3,5t i ≤ 12t, N3 Pojazd do przewozu towarów, masa > 12 t

Oto zestawienie bonifikat, jakie mogą otrzymać nabywcy, w najważniejszych krajach Europy:

Austria

Premia obowiązująca do końca 2022 dotyczy zakupu nowych samochodów osobowych, oraz samochodów dostawczych o zasięgu w pełni elektrycznym ≥ 50km. Dodatkowym wymogiem jest aby cena katalogowa brutto nie przekraczała 60 000 €:

  • zniżka 3000 € na pojazdy typu BEV i FCEV
  • zniżka 1250 € za pojazdy PHEV i EREV

Dodatkowe zachęty przyznawane są przez prowincje i kraje związkowe.

Belgia

Poziom federalny: 35% odliczenie inwestycji w nowych pojazdach typu BEV i FCEV (N1-N3)

Bruksela: dla mikro lub małych firm - do 15 000 € na wymianę max. 3 N1 pojazdów/rok.
Flandria :

  • − 40% dodatkowych kosztów do 400 000 €/ pojazd dla max. 2 pojazdy typu BEV (N2 i/lub N3).
  • − 27,5% dodatkowych kosztów do 600 000 €/pojazd dla max. 2 pojazdy typu BEV (M2 i/lub M3).
  • − 22,5% dodatkowych kosztów do 350 000 €/pojazd dla max. 2 FCEV (N2 i/lub N3).

Bułgaria

BRAK dopłat

Chorwacja

Program motywacyjny (raz w roku, ograniczone środki):

  • zniżka 9 333 € dla pojazdów typu BEV
  • zniżka 5333 € za pojazdy PHEV

Cypr

  • Zniżka do 12 000 € na złomowanie i wymianę na pojazd emitujący < 50g CO2/km i kosztujący do 80 000 €.
  • Zniżka do 19 000 € na zakup BEV (≤ 80 000 €o) + 1000 € na złomowanie starego samochodu.
  • Zniżka do 100 000 € na e-busy.
  • Zniżka do 20 000 € na e-ciężarówki

Czechy

Zachęty do zakupu pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych dla organów samorządu terytorialnego. Brak zapisów dla osób prywatnych

Estonia

Brak dopłat

Finlandia

  • Przyznano zachętę do zakupu w wysokości 2000 € dla gospodarstw domowych na zakup lub dzierżawę nowego BEV w klasie M1. Podana wartość nabywanego modelu do 50 000 €. Zachęta obowiązuje w latach 2018-2023.
  • Zachęta do zakupu w wysokości od 2000 do 6000 € dostawczych elektrycznych w latach 2022-2025.
  • Zachęta do zakupu w wysokości od 6 000 € do 50 000 € dla ciężarówek elektrycznych w latach 2022-2025.

Francja

Bonus za zakup samochodu osobowego lub dostawczego z ≤ 20g CO2/km:

  • 6 000 € dla gospodarstw domowych, jeżeli pojazd ≤ 45 000 €
  • 4000 € dla firm pojazd ≤ 45 000 €
  • 2000 € dla gospodarstw domowych i firm:
  • Pojazd od 45 000 € do 60 000 €
  • Furgonetki i samochody FCEV lub furgonetki > 60 000 €

Dodatkowo program złomowania przy zakupie pojazdów o ≤ 50g CO2/km z ceną ≤ 60 000 €:

  • Samochody osobowe: do 5000 €,
  • Samochody dostawcze: do 9000 €

Grecja

  • 15-20% zwrotu gotówki od wartości samochodów BEV, z maksymalnym zwrotem gotówki w wysokości 5500 €.
  • Dodatkowe 1000 €, jeśli samochód mający więcej niż 10 lat jest złomowany.
  • 25% zwrotu gotówki za zakup taksówki BEV, z maksymalnym zwrotem do 8000 € (15% dla PHEV o ≤ 50 g CO2/km), plus dodatkowe 2500 € w przypadku złomowania starej taksówki.
  • 15% zwrotu gotówki za furgonetki (do 5500 €) dla pojazdów typu BEV; 4000 € za PHEV, plus 1000 € do złomowania.

Hiszpania

Program motywacyjny w latach 2021-2023:

Dania

Brak dopłat

  • Samochody (M1): 4500-7000 € na pojazdy typu BEV i FCEV oraz 2500-5000 € za PHEV, zakup przez osoby prywatne, kwota w zależności od tego, czy pojazd jest złomowany
  • Vany (N1): 7000-9000 € w zależności od złomowania

Holandia

W kraju tym są duże zniżki dla różnych pojazdów, regulowane różnymi ustawami.

Program dotacji (SEPP) dla osób fizycznych kupić/wydzierżawić mały lub kompaktowy samochód typu BEV, nowe lub używane.

Program dotacji (SEBA) dla przedsiębiorców kupić/wydzierżawić nowy pojazd użytkowy (N1 lub N2 o wadze do 4250kg).  Odliczenie od inwestycji środowiskowych (MIA) dla lekkich pojazdów użytkowych BEV i FCEV i taksówki BEV.

Niemcy

Do 31 grudnia 2022 r. premia środowiskowa dla pojazdów typu BEV, PHEV i FCEV.

Premia za samochody z ceną katalogową netto ≤ 40 000 €:

  • − 9000 € na pojazdy typu BEV i FCEV
  • − 6750 € za PHEV

Premia za samochody z ceną katalogową netto > 40 000 €:

  • − 7500 € na pojazdy typu BEV i FCEV
  • − 5 625 € dla PHEV

Uwaga: omawiane są bardziej rygorystyczne wymagania.

Luksemburg

  • Zniżka na modele BEV: ≤ 18 kWh - € 8,000; > 18 kWh - € 3,000
  • Zniżka na modele PHEV ≤ 50g CO2/km - € 2,500

Węgry

Od 15 czerwca 2020 r. zachęty zakupowe dla samochodów elektrycznych BEV, PHEV:

  • 7350 € za cenę brutto do 32 000 €
  • 1500 € przy cenie od 32 000 do 44 000 €

Włochy


  • 3000 € (5 000 € ze złomowaniem) za zakup samochodu (M1) emitującego ≤ 20g CO2/km oraz o cenie sprzedaży ≤ 35 000 € + VAT.
  • 2000 € (4000 € ze złomowaniem) za samochód (M1) emitujący 21-60g CO2/km oraz o cenie sprzedaży ≤ 45 000 € + VAT.

Polska

Zachęty zakupowe dla osób fizycznych:

  • Od 18 750 zł do 27 000 zł za pojazdy typu BEV oraz FCEV o maksymalnej cenie 225 000 zł

Zachęty dla osób prawnych (zakup, leasing):

  • Od 18 750 zł do 27 000 zł dla pojazdów typu M1 BEV i FCEV o maksymalnej cenie 225 000 zł
  • Do 70 000 zł w przypadku pojazdów typu N1 BEV i FCEV

Portugalia

  • Prywatni użytkownicy: zniżka 3000 € na zakup nowego BEV (pojazd M1), cena zakupu do 62 500 €, ograniczony do jednego pojazdu na osobę.
  • Firmy (ograniczone do pojazdów N1): zniżka 6000 € za zakup nowego BEV.

Rumunia

  • Do 3300 € za pojazd HEV (≤ 160 g CO2/km)
  • Do 6400 € za PHEV (≤ 78 g CO2/km)
  • Do 11 500 € za BEV

Słowacja

  • Brak

Słowenia

  • Program motywacyjny: Do 4500 € na pojazdy typu BEV (samochody)

Szwecja

Bonus klimatyczny dla lekkich pojazdów - Propozycje na 1 lipca 2022 r.:

  • Zniżka do 19 700 SEK dla pojazdów PHEV emitujących 1 g CO2/km do 5 000 SEK dla ≤ 50 g CO2/km. (1SEK = 0,44 zł)

Jak widać z tego zestawienia, przyjęte zasady są bardzo różne. Dla jednych państw pojazdem, który jest ideałem są tylko wersje BEV. Dla większości są nimi także modele PHEV. W niektórych państwach doceniane są nawet tradycyjne hybrydy HEV.

Dla części państw priorytetem jest zmiana aut dostawczych, jako najbardziej trujących w miastach (dostarczanie towarów i wjazd do zabytkowych części).

Interesującą ofertę ma Grecja, która – jako Państwo żyjące z turystyki – postanowiła wymienić wersje taxi, będące często używane przez licznych zwiedzających.

Różne są też dofinansowania zakupu. Wszędzie widzimy jednak, że największe dodatki są do małych aut, czyli jest dążenia do szybkiej elektryfikacji parku samochodowego. W wielu krajach znacznym dodatkiem finansowym jest też złomowanie starego pojazdu.

Support Ukraine