Używana Mazda CX-5 (2017 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

3 lata, 4 miesiące temu - 3 sierpnia 2021, Motofakty
Używana Mazda CX-5 (2017 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa
Piękny, stylowy, świetnie wykończony i komfortowy rodzinny SUV. Niestety wysoka cena i silna konkurencja sprawiają, że po to auto sięgają nieliczni.

Ale na rynku wtórnym można znaleźć już wiele egzemplarzy. Na co zwracać uwagę przy zakupie? Czym charakteryzuje się kilkuletnia Mazda CX-5?

Używana Mazda CX-5. Nadwozie/wnętrze

Obecna generacja Mazdy CX-5 jest w połowie swojego cyklu życia. Auto zadebiutowało jesienią 2016 roku na Salonie Samochodowym w Tokio, a już w 2017 roku trafiło do produkcji w fabryce w Hiroszimie. CX-5 drugiej generacji wyglądem mocno nawiązuje do swojego poprzednika (lata 2012-2017), ale ma zdecydowanie bardziej agresywne, dynamiczne linie. Widać to przede wszystkim po kształcie świateł – przednich i tylnych – oraz szerokim grillu, który posiada przepięknie poprowadzoną i nachodzącą na klosze lamp listwę. SUV Mazdy może mieć dwie twarze. W białym kolorze i z bazowym wyposażeniem nie prezentuje się imponująco, ale wyższe warianty oraz czerwony metalizowany lakier wydobywają z tego auta mnóstwo wdzięku.

We wnętrzu również jest bardzo estetycznie, elegancko, choć nieco spokojniej. Łagodne linie, przetłoczenia i kształty sprawiają, że kierowca i pasażerowie mogą się odprężyć podczas podróży. Na uwagę zasługują świetnej jakości materiały i spasowanie. Wiele elementów w wyższych wersjach jest pokryte skórą, miękką tkaniną i sprawiają świetne wrażenie. Nic nie jest dodane na siłę i nawet ekran systemu info-rozrywki, mimo iż wystaje ponad obrys deski rozdzielczej, jest niewielki i niski. Nie ma miejsca na przerost formy nad treścią. Wszystko jest wysmakowane i po prostu może się podobać. Przestrzeni również nie zabraknie, w końcu to przedstawiciel segmentu D. Rozstaw osi 2700 mm zapewnia wystarczająco miejsca, zaś bagażnik o pojemności 506 litrów (do 1620 litrów po złożeniu oparć kanapy) wystarczy nawet dużej rodzinie.

Używana Mazda CX-5. Silnik/układ napędowy

Oferta silnikowa Mazdy CX-5 jest dość skromna, ale oferowane w tym modelu silniki to jednostki chwalone przez użytkowników nie tyle za dynamikę, co za bezproblemową obsługę. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, pod maską może pracować 2-litrowy silnik SKY-G o mocy 165 KM lub 2,5-litrowy SKY-G generujący 194 KM. Jest też jednostka wysokoprężna 2.2 SKYACTIV-D o mocy 150, 175 lub 184 KM w zależności od roku produkcji (im wcześniej, tym słabszy silnik). Najmocniejsza wersja była oferowana od 2018 roku, choć w chwili obecnej, kupując nowe auto w salonie, klienci nie mogą wybrać jednostki Diesla. A co z przeniesieniem napędu? Mazda CX-5 oferowana była z 6-biegową ręczną lub automatyczną przekładnią o tej samej liczbie przełożeń. Opcjonalny jest też system i-Active – napędu na cztery koła. Osiągi? Raczej przeciętne. Nie jest to auto dla dynamicznych kierowców. Najmocniejsza wersja z silnikiem benzynowym od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8,9 sekundy i osiąga 195 km/h. Jeśli chodzi o spalanie, silnik ten powinien zadowolić się średnio 7,5-8 l/100km.

Używana Mazda CX-5. Typowe usterki/Sytuacja rynkowa

Mazda CX-5 cieszy się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników, którzy narzekają tylko na jeden aspekt – nadwozie, a konkretniej delikatny, podatny na uszkodzenia i wymagający wzmożonej uwagi lakier. Odpryski na masce, drobne zarysowania i przetarcia to bardzo częste zjawiska w przypadku zaniedbanych, nawet rocznych lub dwuletnich egzemplarzy. Unikanie myjni automatycznych, regularna ochrona woskiem, a jeśli bardzo zależy nam na nienagannym wyglądzie, powłoka ceramiczna lub folia ochronna na newralgiczne miejsca jest bardzo wskazana. Wielu kierowców chwali komfort jazdy. Nawet po długiej podróży nie czuć zmęczenia, choć to wszystko odbywa się niestety kosztem dynamiki, zarówno pod względem silnikowym, jak i układu jezdnego. Jest komfortowo, ale w zakrętach auto lubi się przechylać, zaś sprinty spod świateł to nie domena CX-5.

Jak z awaryjnością? To dość świeże auto i główne problemy to drobne usterki. Wielu użytkowników narzeka na słabej jakości tarcze i klocki, ale to element eksploatacyjny, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby przy najbliższej okazji wymienić na lepszy zamiennik renomowanej firmy. Bywa, że zacinają się elektrycznie składane lusterka, niektórzy narzekają nieco na automatyczną skrzynię biegów, która sporadycznie haczy. A jak z cenami?

lNiestety oferty z ceną poniżej 80 000 złotych są rzadkością i należy do nich podchodzić z rezerwą. Zazwyczaj w takich cenach dostajemy auto sprowadzone, w ubogiej wersji wyposażenia lub lekko uszkodzone. Za dobry egzemplarz trzeba przygotować około 100 000 złotych. Za około 110 000 złotych dostaniemy np. model z silnikiem 2.5 SKY-G, napędem na cztery koła, automatyczną skrzynią i przebiegiem około 20-30 tys. km.

Mazda CX-5. Podsumowanie
Mazda CX-5 to bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają auta nietuzinkowego, nieoczywistego, mają ochotę na namiastkę segmentu premium, ale bez wydawania mnóstwa pieniędzy za logo i prestiż. Świetny komfort, jakość wykonania, piękna stylistyka i niezawodność, choć lakier wymaga starannej opieki. Ceny są wysokie, ale czasami warto zainwestować w auto dające komfort i przyjemność.

Mazda CX-5 zalety:

  • Ładna stylistyka, która się nie starzeje
  • Świetne materiały i spasowanie we wnętrzu
  • Komfort podróży
  • Mazda CX-5 wady:
  • Wysoka cena
  • Delikatny lakier

Mazda CX-5 opinie:
Wojciech z Kłodzka - Mazdą CX-5 na pewno nie przejadę w 1 godz. z Zakopanego na Hel (jeszcze ciągnąć przyczepę) ale dojeżdżając do celu nie czuje się zmęczenia i chce się jechać dalej (z powrotem). Wygoda i standard podróżowania jest fantastyczny. Auto wyróżnia się spośród innych piękną sylwetką. Samochodem zrobiłem jak do tej pory 13,5 tys. km. Tak mniej więcej połowa w mieście a połowa po autostradach. Zaskoczony jestem bardzo niskim spalaniem, jadąc ze średnią prędkością ok. 80 km/h (po drogach poza autostradowych oczywiście) średnie zużycie paliwa wychodzi poniżej 6l/100km. Na autostradzie średnie zużycie przy prędkości 140 km/h poniżej 7,5l/100km. Moim zdaniem to rewelacyjny wygląd jak na sporego SUV-a.

Krystian z Lublina - Auto ogólnie bardzo fajne i zestawiając cenę do jakości jest naprawdę dobrze. Na plus zasługuje układ jezdny, napęd 4x4 naprawdę fajnie działa na śniegu przy codziennej jeździe czy wypadzie na narty. Skrzynia biegów działa dość płynnie, ale czasami brakuje 7 biegu na autostrady. Na minus zasługuje na pewno system kamer 360 - bardzo słaba rozdzielczość obrazu. Lusterka już wymienione obydwa, ale to podobno standardowy problem. Przy prędkości powyżej 120 km/ trochę szumi w kabinie no ale to SUV. Ogólnie bardzo fajne auto i godne polecenia.

Barbara z Gdańska - Auto spełnia moje oczekiwania. Wybierałam z mężem spośród: Skoda Kodiaq/Karoq, Hyundai Tuscon, Peugeot 3008/5008, Mitsubishi Outlander, Nissan X-trail, Subaru Forester. Celowaliśmy w rozsądną cenę i rozsądny silnik benzynowy (byle nie małolitrażowa kosiarka) adekwatny też do masy auta. Dodatki takie jak: napęd 4x4 czy automat były drugorzędne. Wszystkie inne wodotryski poza oczywistymi były na trzecim planie. W ostatniej rozgrywce była Mazda i Subaru. Ostatecznie padło na Mazdę i jesteśmy zadowoleni.

Support Ukraine