Wyprzedaż samochodów 2022. Co z rabatami? Tak wygląda sytuacja na rynku

1 rok, 3 miesiące temu - 2 grudnia 2022, Motofakty
Wyprzedaż samochodów 2022. Co z rabatami? Tak wygląda sytuacja na rynku
W poprzednich latach ostatni kwartał danego roku był czasem wzrostu zakupów samochodowych, a przełom roku okresem, w którym sprzedawcy wyjątkowo intensywnie kusili klientów do kupna w ramach tzw. wyprzedaży aut z kończącego się rocznika, które trwały zwykle jeszcze do końca I kwartału roku następnego, a czasem nawet i dłużej. Jak sytuacja przedstawia się w tym roku?

Wyprzedaże samochodów 2022. Jak wygląda sytuacja na rynku?
- Wpierw pandemia, następnie trudności z dostawami samochodów, rozregulowały ten mechanizm wyprzedaży. Rok 2020, ze względu na pandemię koronawirusa, był wyjątkowy dla rynku nowych samochodów. Zamknięcie salonów dealerskich oraz fabryk samochodów zaburzyło w znacznym stopniu realizację zakładanych jeszcze pod koniec 2019 roku celów sprzedażowych, co doprowadziło m.in. do powstania sporych, większych niż zwykle, zapasów aut u dealerów. Jednak w kolejnych miesiącach zapasy te szybko stopniały z powodu trudności z dostawą nowych, zamówionych samochodów (problemami z półprzewodnikami). Wydłużony czas odbioru nowych aut przyśpieszył „czyszczenie" zapasów dealerów, co doprowadziło do sytuacji, że na przełomie 2021 i 2022 roku praktycznie nie ma wyprzedaży rocznika - wyjaśnia Dariusz Balcerzyk, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Ceny nowych samochodów
Obecny rok był również bardzo trudny dla rynku motoryzacyjnego. Do perturbacji z dostępnością mikroprocesorów, czy problemów z pozyskaniem niektórych surowców i komponentów, doszły rosnące ceny (nie tylko samochodów i paliw), niepewna sytuacja ekonomiczna, wzrost inflacji, słabnący złoty, a przede wszystkim inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych do produkcji samochodów. Co prawda w ostatnich miesiącach producenci lepiej radzili sobie z dostawami komponentów, ale ryzyko ponownego odcięcia dostaw, chociażby mikroprocesorów, wciąż pozostaje wysokie.

- Wszystkie te problemy sprawiają, że ceny nowych samochodów osobowych rosną z miesiąca na miesiąc. W październiku 2022 roku padł kolejny rekord, piąty w tym roku: średnia cena ważona nowego auta wyniosła 162 164 złotych. W porównaniu do października ubiegłego roku wzrost wyniósł dotkliwe 16,9%, prawie tyle samo co inflacja. Po 10 miesiącach roku tak liczona cena zbliża się do poziomu 154 tysięcy złotych (wynosi dokładnie 153 653 zł) i jest o 14,4% większa niż przed rokiem. Aktualne pozostaje też stwierdzenie, że w ciągu 4 lat wzrost wyniósł ponad 50%! Niestety nic nie wskazuje, żeby ten rosnący trend miał się w najbliższych miesiącach odwrócić, a ceny samochodów będą rosły, goniąc poziom inflacji - komentuje Balcerzyk.

Wyprzedaże samochodów 2022. Czy da się taniej kupić auto?
- To wszystko powoduje, że i w tym roku nie ma mowy o klasycznych wyprzedażach aut z kończącego się rocznika, choć zapewne w pojedynczych przypadkach można „upolować” okazję. Trzeba jednak liczyć się z tym, że samochód z upustem będzie dostępny wyłącznie w jednej, konkretnej specyfikacji lub formie finansowania. Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować uzyskać upust - wyjaśnia ekspert.

ego wielkość zależy też od liczby aut, które chcemy kupić (przy czym zakupy flotowe rządzą się własnymi prawami rabatowymi), a także od desperacji sprzedawcy, by pozbyć się konkretnego samochodu. Warto zatem śledzić akcje promocyjne poszczególnych firm, to podczas nich padają czasem konkretne kwoty upustów, a także negocjować ostateczną cenę. Nawet jeśli nie uzyska się oczekiwanego rabatu w gotówce, to pozostaje jeszcze walka o dodatkowe wyposażenie w ramach ustalonej ceny.

- Sytuacja na rynku zaczyna się stabilizować. Średnio o 1-2 miesiące skrócił się czas oczekiwania na samochód z indywidulaną konfiguracją. Jest wiele aut dostępnych „od ręki”, a coraz więcej zamówień jest realizowanych na czas. Stocki dilerskie przestały świecić pustkami, dilerzy są bardziej skłonni do negocjacji cenowych – przyznaje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Przeszukując oferty poszczególnych importerów, nie natrafimy na masowe wyprzedaże rocznika. Możliwe do uzyskania obniżki miesięcznej raty za auto sięgają od 7 do 35%, ale są to pojedyncze egzemplarze danego modelu.

Czasem to kilka sztuk, maksymalnie 10 pojazdów. Może się również zdarzyć, że auto z upustem będzie dostępne tylko w jednej, konkretnej formie finansowania, np. tylko leasing czy tylko wynajem.

Co ciekawe, promocyjne oferty pojawiają się nie tylko u dilerów, ale też w firmach oferujących finansowanie zakupu auta, co jest też swego rodzaju nowością na rynku. Według obliczeń Carsmile pozwala to na obniżenie raty za samochód średnio o ok. 200 zł miesięcznie w stosunku do standardowej oferty.

- Dobrze jest też pamiętać, że "inwestycja w samochód" nie jest, przeważnie, dobrym pomysłem na uchronienie własnych oszczędności przed zgubnym wpływem inflacji. Nawet, jeśli cena dziś kupionego auta będzie za kilka miesięcy wyższa, nie oznacza to, że jest ono więcej warte - przypomina Dariusz Balcerzyk.

Jak reaguje rynek samochodów używanych?
Skoro w tym roku nie ma klasycznych wyprzedaży nowych samochodów, to może rośnie zainteresowanie autami używanymi? O to jak obecnie wygląda sytuacja na rynku pojazdów używanych rozmawiamy z Panią Karolíną Topolovą, Dyrektor Generalną AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Motofakty.pl: W 2022 roku nie ma na rynku klasycznych wyprzedaży samochodów z rocznika 2022. Czy przekłada się to na większe zainteresowanie autami używanymi?

Karolína Topolová: Zdecydowanie. Zauważamy wzrost popytu w sektorze prawie nowych samochodów używanych. To opcja dla osób, które w przeciwnym razie kupiłyby nowe samochody, ale ceny są dla nich teraz za wysokie lub czas oczekiwania jest za długi.

Kupować teraz czy wstrzymać się do początku 2023 roku?

Wzrost cen zwolnił i uległ stagnacji, ale wkrótce może zacząć ponownie rosnąć. Również liczba samochodów na rynku jest wciąż niska i nie ma gwarancji, że wkrótce będzie wyższa. Zdecydowanie lepiej więc kupować teraz, w czasie, gdy wiele czynników może negatywnie wpłynąć na ofertę w nadchodzących miesiącach.

Jak bardzo w 2022 roku wzrosły ceny używanych samochodów i jaka jest prognoza na 2023? Co będzie determinować ceny w najbliższych miesiącach?

Według naszych analiz rynkowych, w tym roku mediana cen samochodów używanych w Polsce wzrosła o 32%, głównie od stycznia 2022 (22 900 zł) do września 2022 (29 900) i od tego czasu znajduje się w stagnacji. Szacujemy, że w przyszłym roku ceny będą rosły znacznie wolniej, być może nie więcej niż 10%.

Co zrobić, by samochód nie tracił tak szybko na wartości?

Przede wszystkim nie należy kupować starych samochodów używanych. A poza tym, należy pamiętać o regularnej konserwacji i serwisie, zgodnie z sugestią producenta, przy czym należy zachować książkę serwisową. Koniecznie trzeba naprawiać każde uszkodzenie lub usterkę, żeby nie dopuścić do wystąpienia poważniejszej awarii.

Support Ukraine